Deel dit artikel
-

Merken missen de ‘nieuwe social media’

‘Het nieuwe social’ is niet tekst- maar beeldgeoriënteerd en de meeste grote merken doen er niets mee. Opmerkelijk, want de engagement ratio van bijvoorbeeld Instagram ligt volgens Forrester boven de vier procent.

Een recent rapport van Forrester Research schetst een beeld van een social media-wereld die veel merken missen: de wereld van beeld. Instagram en Snapchat zijn op dat front nu de leidende diensten.

“Van de top 50 merken die we volgen heeft iets meer dan de helft , 58 procent, een account op Instagram. Wie niet veel post maakt dat goed door kwalitatief goede postings. De interactieratio’s op Instagram liggen gemiddeld op 4,21 procent terwijl die op Facebook maar 0,07 procent bedragen.”

De merken die Instagram wel inzetten posten gemiddeld 5,6 berichten per week.

Marketeers zijn afgelopen jaren bewust geworden van de rol van socialmedia. Daarbij gaan ze echter enkel uit van mediakanalen die tekstueel zijn georiënteerd. Beeld heeft daar amper een rol in, omdat de meeste technische systemen die zij gebruiken hier niet mee overweg kunnen. Forrester noemt dit ‘visual social listening’.

“Het social web is visueel” en de acceptatie onder consumenten groeit sneller dan merken kunnen bijbenen.

Gisteren werd uit een onderzoek van GfK duidelijk dat deze trend ook Nederland niet ontgaan is. De helft van de jongeren tot negentien jaar heeft een actief account op Instagram en Snapchat.

Foto: Maurizio Pesce (cc)

Deel dit bericht

1 Reacties

Erik de Gier

Dank voor het delen van dit soort onderzoeken. Eens dat social-visual. Toch blijf ik fan van het woord. Een wat oudere, erg goede, column van Roland van der Vorst in het FD geeft aan waarom we het woord ook nodig hebben:
“Ondertussen delft het woord het onderspit. Cijfers zijn de motor achter de technologische vernieuwingen van nu. Zij produceren een onafgebroken stroom aan beelden. Maar ze formuleren geen einddoel, ze stellen geen normen en geven geen morele richting aan. Daarvoor heb je toch echt zorgvuldig gekozen woorden nodig.” http://fd.nl/frontpage/Print/krant/Pagina/Opinie/1030841/cijfers-beelden-en-het-woord

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond