Deel dit artikel
-

“Met MegaBanenMarkt eindelijk IT-succes”

De Sociale Dienst Amsterdam heeft met de MegaBanenMarkt, die deze week de deuren sloot, naar eigen zeggen eindelijk een IT-succes geboekt. Dat was niet mogelijk geweest zonder het in acht weken gebouwde en geïmplementeerde BanenmarktVolgSysteem. Het IT-trauma van het peperdure en te laat opgeleverde Nieuw Uitkeringssysteem (NUS) lijkt enigszins geheeld.

"Het succes van de IT achter de MegaBanenMarkt is een enorme opsteker voor de Sociale Dienst Amsterdam", meent netwerkspecialist Hans Eggels van de dienst. Na het debacle rond het Nieuw Uitkeringssysteem (NUS) "was het vertrouwen in IT van veel mensen binnen de dienst laag", aldus Eggels. In 1992 begon de ontwikkeling van het NUS, dat pas onlangs werd opgeleverd en mogelijk 72,6 miljoen euro heeft gekost.

Waar NUS negen jaar over deed, waren de IT-systemen achter de MegaBanenMarkt na acht weken "up and running". Die haast was zo groot omdat door brede ontevredenheid over het functioneren van de Amsterdamse Sociale Dienst de politiek zich onder druk gezet voelde.

De dienst wist naar eigen opgave met de MegaBanenMarkt, die deze week na elf maanden deuren sloot, de uitkering van zo'n 6500 mensen te beëindigen. Directeur André Jansen van de Sociale Dienst gaf deze week toe dat slechts 2000 hiervan (vijf procent van alle cliënten) een nieuwe baan vonden en de rest de uitkering zag stopgezet. Zo'n veertig procent bleek arbeidsongeschikt. Maar Jansen benadrukt dat hij met de markt vooral in kaart wilde brengen wie precies de mensen zijn die in zijn computerbestanden zitten. Dat is gelukt door alle 40.000 dossiers op te schonen.

Daartoe moest er een systeem worden gebouwd waarmee zaken als opleidingsniveau en achtergrond van de cliënten konden worden geïnventariseerd. Het bestaande NUS was vooral gericht op de vraag of iemand recht heeft op een uitkering. Voor de nieuwe vereisten liet het IT-team van de MegaBanenMarkt een zogeheten BanenmarktVolgSysteem (BVS) bouwen.

Het BVS werd bewust apart gebouwd van het NUS. Eggels: "We waren al lang blij dat het NUS eindelijk draaide, daarmee wilde we geen risico lopen." Daarnaast werd het al bestaande job tracking softwarepakket Arbeidsmaat gekocht. Met die applicatie konden de cv's van uitkeringsgerechtigden en bestaande vacatures aan elkaar gekoppeld.

"Het is vooral een succes geworden door de flexibiliteit van onze systemen", meent netwerkspecialist Eggelsa. In zijn ogen konden zo sneller updates worden uitgevoerd. Ook wijst Eggels op de centraal beheerde clients en de strakke organisatie. "Aan het proces van bouwen, testen, acceptatie en productie werd steeds consequent vastgehouden, waardoor een snelle uitrol mogelijk werd en het tempo kon worden opgevoerd." Een grote noodzakelijke update was het verwerken van de informatie van cliënten die gaandeweg de elf maanden durende MegaBanenMarkt een reïntegratieproject gingen volgen.

Het dure systeem – de Sociale Dienst kon dinsdagmiddag niet zeggen wat de IT-activiteiten rond de markt hebben gekost – is weliswaar op maat gemaakt, maar niet voor eeenmalig gebruik. De systemen en de informatie in de database zullen worden verhuisd naar de twintig lokale kantoren van de Amsterdamse Sociale Dienst. Dat moet in november zijn afgerond.

Deel dit bericht

1 Reacties

Rob Troostwijk

"Met MegaBanenMarkt eindelijk IT-succes" Zo lust ik er nog wel een of alweer een variant op "operatie geslaagd, patiënt overleden". Het is treurig dat de Sociale Dienst Amsterdam meent van een ongekend (IT) succes te moeten spreken, waar inmiddels algemeen bekend is dat de Mega Banen Markt een ongekende mislukking is geworden ten koste van een ongekende hoeveelheid geld. En dat allemaal om 40.000 dossiers op te schonen?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond