Deel dit artikel
-

‘Meta is grip op jonge gebruiker kwijt’

Meta is de grip verloren op jonge gebruikers in Amerika. Dertig procent van hen gebruikt Facebook nog en TikTok is groter dan Instagram.

Het nieuwe onderzoek van Pew Research Center bevestigt een trend die in het straatbeeld al jaren zichtbaar is. Meta legt het af tegen nieuwkomers. De tactiek ‘kopen of kopiëren’ werkt niet meer.

Pew ondervroeg 1.300 tieners in de leeftijdsgroep 13 tot 17 jaar naar hun app-gedrag. De app Facebook kon zes jaar geleden nog rekenen op een penetratie van 75 procent. Dit jaar ligt dat niet hoger dan 31 procent. Er is ook geen reden aan te nemen dat die dalende lijn zich keert.

Voor Instagram gelden iets anders cijfers. Tweeënzestig procent van de respondenten zegt dat ze deze Meta-app gebruiken. Daar staat echter tegenover dat TikTok een penetratie kent van 67 procent, oftewel: vijf procentpunten meer. Snap steeg afgelopen vijf jaar van 41 naar 59 procent.

De met afstand meestgebruikte sociale app is YouTube: 95 procent. De Google-dienst lijkt er ook in te slagen om de aantrekkelijke elementen van TikTok met succes in zijn eigen video-app te verwerken. YouTube Shorts manifesteert zich steeds prominenter in de video-app.

Foto: Ivan (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond