Deel dit artikel
-

Meta zoekt nieuwe inkomstenbronnen

Meta stelt een speciaal team aan dat op zoek moet naar nieuwe manieren om geld te verdienen met Facebook, Instagram en Whatsapp.

Het team draagt de naam New Monetization Experiences en staat onder leiding van Pratiti Raychoudhury. Zij was eerder hoofd Onderzoek bij Meta en mag haar expertise nu aanwenden met het oog op nieuwe manieren om geld te verdienen.

Meta is voor praktisch honderd procent afhankelijk van reclame als bron van inkomsten. Raychoudhury gaat op zoek naar nieuwe soorten producten, features en ‘belevingen’ waar de gebruiker geld voor zou willen betalen. Dat kan de eindgebruiker zijn die voor een extra feature in Instagram betaalt of zakelijke gebruikers die extra B2B-diensten verlangen.

Concrete voorbeelden van nieuwigheden geeft het teamhoofd niet tijdens haar interview met The Verge. Het concreetst is het idee dat haar werk over vijf jaar ‘wel eens wezenlijk zou kunnen bijdragen’.

Helemaal vrij van premium diensten is Meta niet. Instagram biedt sinds juni bijvoorbeeld de mogelijkheid tot betaalde abonnementen waarvoor gebruikers ‘exclusieve content’ kunnen krijgen. Dit is het fundamentele bestaansrecht van Onlyfans. En op de zakelijke markt betalen bedrijven al tijden om Whatsapp nauw te vervlechten met hun bestaande back-endsystemen.

De verschillende apps van Meta hebben hun grootste groei wel gehad. Het aantal dagelijks en maandelijks actieve gebruikers groeide in het tweede kwartaal met nog vier procent. Facebooks maandelijks actieve gebruikers steeg met nog maar één procent.

Foto: Joshua Tree National Park (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond