Deel dit artikel
-

‘Micazu aast op buitenland met internationale concurrenten in vizier’

Het Nederlandse Micazu, een online marktplaats voor vakantiehuizen van particuliere huisbezitters, gaat het gevecht graag aan met grote internationale concurrenten als Airbnb en Wimdu. Dat laat Micazu-directeur Martin Kranenburg weten. “We houden ons oog op het buitenland.”

Concurrent Wimdu kreeg onlangs nog 90 miljoen dollar van de Europese investeerders Kinnevik en Rocket Internet toegestoken. Rocket Internet, dat onder meer geld stak in Zalando, is bekend van zijn strategie om snel naar andere landen uit te breiden. Zo opende Wimdu in juli nog een kantoor in Nederland. Ook Airbnb richt zich op de Europese markt met de overname van de Duitse speler Accoleo. Deze concurrent maakte vandaag nog bekend een investeringsronde te hebben afgesloten van 112 miljoen dollar bij een waardering van 1,3 miljard dollar.

Kranenburg laat weten Micazu eerst goed in de Nederlandse markt te willen neerzetten. “Wat we daarna precies gaan doen, dat houd ik nog even binnenskamers.” Hij laat wel los dat de site met een druk op de knop geschikt is voor een andere taal. “Daar hebben we bij de bouw al rekening mee gehouden.”

Dat meerdere spelers zich nu op zijn lokale speelveld begeven, dat noemt Kranenburg ‘leuk’ en ‘spannend’. “Wij geloven in dit concept. Partijen als bijvoorbeeld Belvilla maken zich zenuwachtiger dan wij. Je ziet dat dit het nieuwe businessmodel wordt.” Met ‘dit’ doelt Kranenburg op het bieden van een platform voor particuliere vakantie huisbezitters waar deze hun tweede huizen zelf kunnen verhuren: ‘zijn eigen model’.

De huizenbezitters die de internationale markt willen bedienen, kunnen voorlopig nog niet bij Micazu terecht. “We kijken hoe het nu loopt. Toch zullen we uiteindelijk ook die kant op moeten. Als eerste zullen we de eigenaren gaan aanbieden dat ze in meerdere talen hun vakantiehuis aan kunnen bieden op ons platform.”

Van overnamegesprekken door Airbnb of Wimdu is dan ook geen sprake, zo beweert Kranenburg stellig. “We gaan gewoon op eigen kracht door.” Dat hij straks te laat is, met het zoeken naar een potentiële koper, als grote internationale spelers de markt hebben ingenomen, acht Kranenburg onwaarschijnlijk. “We focussen ons nu op de lokale markt. Wij onderscheiden ons doordat de Nederlandse toerist rechtstreeks een vakantiehuisje, ook over de grens, kan boeken bij een Nederlandse eigenaar. Een andere kracht is onze koppeling met D-reizen.”

Hoewel hij gelooft in de ‘lokale kracht’, zegt hij desondanks toch uit te willen breiden naar andere landen wanneer dat kan. “Dat zullen we zeker niet nalaten.” Duitsland en België staan daarbij bovenaan het lijstje. “Dat zijn de meest logische stappen.”

Kranenburg merkt dat de markt agressiever wordt. Andere partijen – welke dat zijn wil hij niet kwijt – benaderen zijn klanten.

“Het is in ieder geval een interessante tendens. Het hele businessmodel van het verhuren van vakantiehuisjes gaat op z’n kop. Wij zien dat we met het beginnen van Micazu de juiste keuze hebben gemaakt. We zijn nu marktleider in Nederland en dat zullen we verdedigen.”

Inmiddels heeft Micazu 4.000 klanten, eigenaren die een vakantiehuisje op de site aanbieden. Het aantal unieke bezoekers is gemiddeld 30.000 per week. Al is er deze week een uitschieter naar de 50.000, wat kranenburg wijt aan het weer. Het aantal boekingen ten opzichte van vorig jaar is verdubbeld. Absolute aantallen wil Kranenburg hier, omdat hij anders te veel prijsgeeft, niet vrijgeven.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond