Microsoft: Consumentenbond te voorbarig met kritiek op Creators Update

De Consumentenbond is volgens Microsoft te voorbarig met zijn kritiek op de Creators Update voor Windows 10 die volgende maand verschijnt. De bond vreest dat de privacy van miljoenen consumenten in gevaar komt. Een verborgen optie in het nieuwe privacymenu schakelt namelijk reclame-tracking in. Microsoft houdt daarna bij welke software je gebruikt, om gerichte advertenties te tonen.

Het is volgens de Consumentenbond een verbetering dat je na het installeren van de update de belangrijkste privacy-instellingen meteen ziet in het nieuwe privacymenu. En dat je alle opties om gegevens van je pc op te vragen makkelijk ‘uit’ kunt zetten.

Maar de Consumentenbond ontdekte ook een privacymenu dat een verborgen optie bevat die al is ingeschakeld: dat is geen echte ‘optie’.

Microsoft zegt dat de zogenoende Insiders-versie van Windows 10 tot doel heeft feedback te verzamelen op verschillende ontwerpen voor de volgende update. Ook wijst het softwarebedrijf erop dat het privacy-scherm al meerdere ontwerpen heeft gekend en in ontwikkeling blijft.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug