Microsoft klaagt spammers aan

Microsoft is rechtszaken begonnen tegen vijftien spammers in de Verenigde Staten en Engeland. Zijn zouden twee miljard reclamemailtjes gestuurd hebben naar Hotmail-gebruikers. Consultancybedrijf ePrivacyGroup spreekt van "een marketingcampagne" van Microsoft.
Eerder dit jaar maakte Microsoft samen met AOL en Yahoo bekend dat het steviger zal optreden tegen spammers. De huidige rechtszaken zijn de eerste concrete stappen van Microsoft, van de andere twee behaalde met name AOL sucessen met rechtszaken tegen spammers.
Microsoft zegt dat de vijftien verdachten rond de twee miljard reclamemails hebben gestuurd naar de honderdveertig miljoen Hotmail-gebruikers. Volgens Microsoft bestaat vandaag de dag naar schatting veertig procent van het e-mail verkeer uit spam. Het zegt dat deze hoeveelheid eind dit jaar gestegen zal zijn tot vijftig procent.
De rechtszaken spitsen zich toe op reclame-mail die volgens Microsoft misleidend is, op basis daarvan zijn de spammers volgens de wet gemakkelijker aan te pakken. Over het versturen van reclamemail met informatie die wel op waarheid berust, doet Microsoft geen uitspraak. Tot de aangeklaagden behoren ook twee partijen die e-mailadressen zoeken voor het versturen van reclamemail.
Consultingbedrijf ePrivacyGroup zegt tegenover de New York Times dat de rechtszaken meer een marketinginstrument zijn. "Het is een druppel op de gloeiende plaat", zegt Ray Everett-Church, chief privacy officer bij ePrivacyGroup. De gewonnen rechtszaken tegen spammers hebben tot op heden geen effect gehad op de hoeveelheid spam, zegt hij. "Momenteel zien de grote providers spam als iets waarmee ze zich kunnen profileren. Deze rechtszaken zijn meer een marketingcampagne dan een anti-spamcampagne."
Microsoft spreekt dit tegen en zegt dat de rechtszaken onderdeel zijn van een omvangrijker aanpak van spam. Onderdeel van die bredere aanpak is ook een filter om spam tegen te gaan bij MSN, soortgelijke software wordt ook toegepast in de volgende versie van Outlook.
Tot de aangeklaagde bedrijven behoren onder meer Email Gold, NetGold, VMS en Proform4Life en RHC Direct. Directeur Robert Caldwell van RHC Direct ontkent tegenover de New York Times iets fout gedaan te hebben. Hij zegt dat de mail gestuurd is naar mensen die erom vroegen en zegt dat er contact-informatie in de mail stond. "Ze hadden ook kunnen bellen in plaats van een rechtszaak tegen ons te starten."
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
3 Reacties
Erwin van Lun
Eindelijk! Hopelijk is dit het begin van het eind van spam. Onbegrijpelijk dat dit zo maar mag. Er moet toch iets tegen te bedenken zijn; ook wereldwijd.
@sok
Of het nou een marketingcampagne is of niet intereseert me geen hol. Ik juich iedere stap die men neemt tegen spam toe. Of het nou Xs4all is, microsoft of yahoo….mijn steun hebben ze! Ik heb het eerlijk gezegd zo langzamerhand wel een beetje gehad met al die mailtjes waarin ik wordt uitgenodigd om mijn "mannelijkheid met een paar centimeter te vergroten". En al vrees ik dat het inderdaad en druppel is op de gloeiende plaat: "driewerf hoera voor Bill Gates en consorten"
Aswin
Tsja, dit is in de toekomst zeer makkelijk te voorkomen. Laat niet te pas en te onpas je e-mailadres achter. Lees de voorwaarden goed door, in plaats van direct op accepteren te klikken. In de voorwaarden kan staan dat de gegevens eigendom worden van het bedrijf en dat zij naar genoegdoening deze gegevens kunnen verkopen c.q. verspreiden. Op deze manier worden de meeste spam mails ontvangen.