Deel dit artikel
-

Middenstandrecht

De consument beschermen, het vertrouwen in nieuwe verkoopkanalen vergroten en impliciet de Europese interne markt stroomlijnen. Dat zijn de doelen van de wet "Bescherming van de consument bij op afstand gesloten overeenkomsten."

De Wet Verkoop op Afstand is de Nederlandse implementatie van de Europese richtlijnen op dit gebied. Die regelgeving werd al in 1997 vastgelegd, dus de branche zag deze wet al aankomen. De wet legt onder meer de verplichting voor de leverancier vast om de consument bij overeenkomsten op afstand voldoende informatie te verstrekken. Daarnaast is er een 'afkoelingsperiode' van 7 dagen wettelijk vastgelegd, waarbinnen de koper de koop weer kan ontbinden. Verder gaat de wet fraude en agressieve verkooptechnieken tegen. Voor financiële diensten zijn aparte regels in de maak, en verder kent de wet nog vele uitzonderingen. Sommige bepalingen gelden bijvoorbeeld niet voor levensmiddelen of op maat gemaakte goederen.

De organisatie voor Direct Marketing, Distance Selling en Sales Promotion is tevreden met de wet. "Duidelijkheid voor de consument is goed voor de branche", vat Maarten Reurink van de DMSA samen. "In grote lijnen kan het bedrijfsleven tevreden zijn met deze richtlijn." De DMSA is intensief bezig geweest knelpunten in de Europese richtlijnen onder de aandacht van het Ministerie van Justitie te brengen, en volgens Reurink is daar "goed aan tegemoetgekomen". Reurink ziet meer pijnpunten in de op handen zijnde implementatie van de richtlijn elektronische handel. "Belangrijk is dat die wetgeving de Wet Verkoop op Afstand niet tegenspreekt".

Gedragscode

Ecp.nl is het nationale platform voor Elektronisch Zakendoen dat als doel heeft in deze vernieuwende economie de internationale concurrentiekracht van het Nederlands bedrijfsleven te bevorderen."Vertrouwen is een cruciale factor voor het welslagen van de invoering van het elektronisch zakendoen", zegt Ton Wagemans van ecp.nl. Door middel van de Model Gedragscode voor Elektronisch Zakendoen wil ecp.nl in brede kring besef kweken voor de principes waaraan zou moeten worden voldaan wil men elektronisch zakendoen. Deze Code heeft de vorm van een generiek raamwerk en wordt op punten ingevuld door specifieke wet- of regelgeving, bijvoorbeeld door de Wet Verkoop op Afstand. Dit model blijkt goed te werken en heeft internationaal voor veel goede kritiek gezorgd. Het feit dat de Model Gedragscode voor Elektronisch Zakendoen van ecp.nl door zowel de Verenigde Naties, de OESO als de Europese Gemeenschap als voorbeeld wordt gesteld, mag zeker een internationaal succes genoemd worden voor Nederland als geheel.De definitieve versie 4.0 van deze Code wordt binnen enkele maanden verwacht.

"Voor ons heeft de nieuwe wet niet zoveel praktische consequenties, omdat wij onze voorwaarden al hebben aangepast aan de eisen voor het Webtrader-logo van de consumentenbond, die zo ongeveer overeen komen met de nieuwe wet", verklaart Bob Kievits , COO van Hot Orange in Nederland. "Consumentenbescherming is zonder meer heel belangrijk, en daarom zijn we tevreden dat de Wet verkoop op Afstand er is. We zijn bezig in overleg met onze jurist om de voorwaarden op onze website waar nodig nog aan te passen. In Nederland is overmatig veel aandacht voor de vermeende onveiligheid van kopen op het web, en deze wet helpt ons dat onveilige imago te adresseren."

Vertrouwen

"Ik wist dat die wet in de maak was", reageert Barbara Scheltema van WebPlaza, "maar over het daadwerkelijke ingaan was ik nog niet geïnformeerd. Overigens hadden we in onze algemene voorwaarden al dingen opgenomen als herroepen van de aankoop. Die dingen zijn vereist om het webtrader-logo te krijgen, waarbij de consumentenbond al heeft ingespeeld op deze wet. Zelf zie ik niet echt de noodzaak voor deze wet. De wet die al gold voor mail-ordering bood de consument voldoende bescherming tegen fraude en impuls-aankopen. Ik denk dat dit meer een kwestie was van politieke druk. In Nederland staat de hele e-commerce die zich richt op de consument nog in de kinderschoenen. De consument heeft nog moeite een winkelier die hij niet ziet zijn vertrouwen te geven.

"De wet is niet verrassend, omdat hij gebaseerd is op de Europese richtlijnen die al langer vastlagen", zegt woordvoerder Martijn Hoogeveen van Take It Now. Ik vind het uitstekend dat de wet er nu is. De mate waarin bedrijven zich aan deze wet conformeren vergroot het consumentenvertrouwen, en bedrijven die zich er niet aan houden worden juridisch kwetsbaar. En dat is goed."

Wetlinks

www.justitie.nl/a_beleid/fact/e-commerce.htm

www.overheid.nl/op/ ( zoek naar Staatsblad 617)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond