Deel dit artikel
-

Miele activeert online strategie, opent webshop

Miele gaat vanaf november direct aan de consument elektronica verkopen via een webshop en investeren miljoenen in zijn partnernetwerk van dealers. Externe online verkopers moeten bijvoorbeeld minimaal 82 uur per week telefonisch bereikbaar zijn.

Dat komt naar voren in de presentatie van Mieles multichannelstrategie eerder deze week. Fabrikanten worstelen vaak met internet als verkoopkanaal omdat investeringen erin hen er ook toe dwingt veranderingen door te voeren aan afspraken in het fysieke retailkanaal.

Miele denkt dit probleem op te lossen door de fysieke retail in te zetten als servicekanaal. Wanneer een consument online bij Miele of een geautoriseerde externe webshop een – zeg – wasmachine koopt dan krijgt een lokale winkel het servicecontract en de vraag de installatie te verrichten. Daarvoor betaalt Miele hen.

Het nieuwe bedrijfsmodel wordt in heel Europa doorgevoerd, ook in Nederland. Miele zelf krijgt een volwaardige webwinkel, de huidige mag qua assortiment geen naam hebben, en het bedrijf gaat duidelijke eisen stellen aan online partners. Webshops die Miele willen verkopen moeten wekelijks minimaal 82 uur telefonisch bereikbaar zijn, maar ook een aparte shop-in-shop voor Miele inrichten. Die shop moet bepaalde zoekfilters, productvergelijkers en koopadvies bevatten.

Foto: morgan (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond