Deel dit artikel
-

Een miljoen gebruikers voor internet in de trein

Iedere maand maken een miljoen reizigers gebruik van draadloos internet op de stations en in de treinen. De gemiddelde sessieduur is veertig minuten.

Dat bericht Tweakers.net op basis van cijfers die de nieuwsuitgave opvroeg bij de NS. Het treinbedrijf laat zien dat WiFi-gebruik onderweg geen aardig extra’tje is voor een kleine groep techneuten. Honderdduizenden mensen rekenen er iedere maand op dat ze onderweg een verbinding hebben om reisinformatie te raadplegen of om te kletsen met bekenden.

De NS maakt in zijn rapportage geen onderscheid tussen gebruikers van telefoons en tablets.

Driekwart van het verkeer gaat via het netwerk van T-Mobile, een kwart via dat van KPN. Laatstgenoemde is de exploitant van WiFi-punten op de stations, T-Mobile levert het internet in de trein. Dat is tot en met het eerste kwartaal van 2013 gratis. De opdeling naar verkeer zegt niets over het aantal gebruikerssessies. Reizigers zitten in de trein rustiger, langer en gebruiken vaak ook laptops of tablets om te surfen. Dat stuwt de hoeveelheid dataverkeer.

Momenteel hebben tweehonderd intercity’s internet aan boord. De meeste gelijkvloerse treinen hebben dat inmiddels ook. Het zijn nu de dubbeldekkers die worden verbouwd. Wanneer er in de treincoupé een informatiescherm aanwezig is, is er buiten tunnels om ook internet in de lucht.

Deel dit bericht

2 Reacties

Wim Plevier

Mooie cijfers. Maar een weinig kritisch artikel. De verbinding in de trein is zonder uitzondering uitermate traag. Als je al verbinding kan krijgen. Verbinden duurt ook bijzonder lang.
Aan mijn apparatuur ligt dat niet (iPhone 4 en iPad). Wellicht verschilt het per traject (meestal Amersfoort – Duivendrecht bij mij). Maar de dienst is absoluut nog niet klaar om ‘betaald’ te worden. Het is ook jammer dat je telkens opnieuw moet verbinden, die stap begrijp ik niet, eenmaal akkoord gevrn zou toch voldoende moeten zijn?
Op dit moment schakel telkens maar weer terug naar 3G.

Rob Bilderbeek

Op zichzelf mooi, internet in de trein. Duidelijk behoefte aan. Maar inderdaad, het mag wel beter, meer betrouwbaar – op nogal wat treinen ontbreekt internet … je moet er wel van op aan kunnen. Dat zijn randvoorwaarden voor betaald gebruik, daar zijn we dus nog niet aan toe.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond