Deel dit artikel
-

“Minder aandacht voor spam”

Het aantal internetters dat spam leest neemt af, momenteel ligt het rond de 4 procent, waar het twee jaar geleden nog 18 procent was. Dit zegt online reclamebureau DoubleClick in zijn jaarlijkse Consumer Email studie. Mannen blijken een bredere definitie van spam te hanteren dan vrouwen.

DoubleClick laat jaarlijks onderzoeken wat de mening van consumenten is over e-mail en e-mailreclame. Voor de Consumer Email Study maakte het onderzoeksbureau Beyond Interactive gebruik van een online panel van 900 duizend consumenten. Daaruit zijn duizend mensen ondervraagd die e-mail wekelijks gebruiken. De gemiddelde leeftijd was 42,7 jaar, het aantal mannen en vrouwen lag gelijk.

91 procent van de ondervraagden gaf aan een bepaalde vorm van opt-in e-mail te ontvangen. Ongeveer 57 procent ontvangt aanbiedingen van e-tailers, 55 procent van traditionele retailers en 48 procent van postorderaars.

De naam van de afzender bepaalt in sterke mate of een consument de mail ook daadwerkelijk opent, zo komt naar voren in het onderzoek (63 procent). Gekeken naar onderwerp-regel blijken aangekondigde kortingen met name aan te zetten tot het openen van het mailtje. 59 procent gaf aan om die reden de mail te openen, het belang van 'nieuws en informatie' over een bedrijf als motivatie om een mail te bekijken viel terug van 57 tot 48 procent.

De gevonden resultaten over het effect van e-mailmarketing mogen er zijn. Volgens de onderzoekers klikt 27 procent van de met e-mailreclame benaderde internetters door naar de website en doet daar een aankoop. 33 procent klikt en kijkt alleen, om vervolgens in een later stadium toch nog iets te kopen. En 12 procent klikt en kijkt, om vervolgens in de winkel het product te kopen.

Realistischer klinken de bevindingen over spam. 89 procent van de ondervraagden gaf aan dat spam het belangrijkste probleem is voor de 'inbox'. Het aantal ontvangen e-mails steeg in vergelijking met vorig jaar van 254 naar 264 per week, waarvan momenteel 56 procent spam betreft. Het laatste percentage is ongeveer gelijk met vorig jaar, maar dat is volgens DoubleClick te danken aan een toenemend gebruik van 'spam-folders'. 52 procent zet deze nu in, tegenover 48 procent vorig jaar.

65 procent van de ondervraagden geeft aan spam ongelezen weg te gooien, een kleine toename in vergelijking met vorig jaar. 4 procent zegt de mail te lezen om te bekijken of het relevant is, daarmee is het effect van spam de afgelopen twee jaar snel gekelderd. Vorig jaar gaf nog 5 procent aan dat het ongevraagde e-mailreclame leest en in 2001 was het nog 18 procent.

Middelen die ingezet worden tegen spam – naast de eerder genoemde 'bulk folders' – zijn onder meer spamfilters (15 procent), spam-waarschuwingen in het e-mailprogramma (36 procent) en het instellen van een tweede e-mailadres (13 procent).

DoubleClick ontdekte ook nog een verschil in spam-beleving tussen mannen en vrouwen. Op de vraag of er sprake is van spam in de stelling 'ik ontvang te vaak een e-mail van een bedrijf waar ik wat gekocht heb', antwoordde 65 procent van de mannen met "ja", tegenover 56 procent van de vrouwen. 36 procent van de mannen betitelde iedere mail waarin iets te koop aangeboden werd als spam, bij vrouwen lag dat op 32 procent. "(…) vrouwen staan wellicht toleranter tegenover e-mailmarketing", concludeert DoubleClick voorzichtig.

Deel dit bericht

10 Reacties

Ron Franzen

Het aantal internetters dat spam leest neemt af??Nou, niet hier. Jongens, Meisjes, wat begint deze site een flipperkast te worden zeg. Het wordt elke dag erger. Is het nou echt de bedoeling om iedereen weg te jagen? Een kerel door m'n beeld met 4X4, bovenin knipper zakelijk bellen, links in het scherm knippert Advies nodig en onderin een vervelend rood vlak met Windows Server 2003. En het meest irriante is als je per ongeluk een mouse-over doet bij dat ding van T-Mobile.Dat is pas spam. Emerce, waar zijn jullie mee bezig !!!??? Deze site gaat zo echt naar de knoppen. Ik kan me niet voorstellen dat de gemiddelde bezoeker blij is met deze ellende. Ron.

pff

SPAM! niet banners e.d. gaat het over. maar vanwege dit vreselijke geknipper kunt u de aandacht er niet meer bijhouden natuurlijk.

Fai

Als we zelfs het hoogewaardeerd publiek van het (onvolprezen) Emerce moeten gaan uitleggen wat reclame en marketing nu precies behelzen en wat een wereld van verschil dat is met spam, hijgers, hondepoep en kauwgum onder je schoen…. inderdaad. Maar goed: schrijffouten zijn in de regel al een alarmbel, want als je je gedachten niet goed kunt formuleren, is spellen meestal ook een te grote opgave. Wat mij wel schokt, is dat ik in Houtman's artikel nergens zie dat dit om een DCLK onderzoek in de VS gaat. Spam (niet synoniem met reclame, voor de ant-globalisten onder ons) is in Nederland veel meer een zorg, dan een probleem. Voorkomen is het devies en strakke, intelligente regels daarvoor noodzakelijk. Stringent en oplossend: daarvoor MOET je het probleem doorzien, en niet met het schuim rond te mond fulmineren. Waarom zeg ik dat het nog geen probleem is, in Nederland? Het onderzoek spreekt van "Het aantal ontvangen e-mails ligt dit jaar gemiddeld op 264 per week, waarvan 56 procent ongewenst". Of te wel 20 spamberichten per dag. Hoeveel Nederlanders ontvangen dat, dag in dag uit? Als we 'onderzoek uit Amerika' citeren, laten we dan niet vergeten te vermelden dat het 'uit Amerika' komt. Zodat we het spamspook dat daar werkelijk rondwaart, kunnen bevechten, op onze stranden, onze heuvels etc. Tenslotte noemt Houtman DoubleClick een online reclamebureau, terwijl het natuurlijk een "provider of data and technology for advertisers, direct marketers and web publishers to plan, execute and analyze their marketing programs" is. Online marketing instrumenten onderneming?

Ron Franzen

Jammer dat sommige boodschappen zo moeilijk overkomen. Tussen de regels lezen is en blijft een kunst.We kauwen het daarom nog maar even voor: Emerce was en is een site met een aantal lezenswaardige artikelen. Ik stoor me echter in toenemende mate aan het enorme aantal knipperende advertenties, pop-up's, van kleur veranderende vlakken, schreeuwende banners etc etc. In mijn ogen een enorme vervuiling waardoor de aandacht van de teksten steeds meer wordt afgeleid.Spam kan ik me gelukkig behoorlijk tegen beschermen dankzij een aantal uitstekend werkende filters. Maar deze rommel is nauwelijks te onderdrukken. Waar ik ook kijk zie ik advertenties. Pure spam in mijn ogen ook al zegt het woordenboek wat anders.Het wordt daarom tijd dat Emerce haar hooggewaardeerde (tja, met een e-tje Fai-tje) publiek wat serieuzer gaat nemen, want hier zit echt niemand op te wachten. Met een groet,Ron.

Riko van Santen

Most banner advertisements are investments looking at the internet as a means of exposure, fair and square. Consumers are aware that they may be exposed to adverts when surfing on commercial sites, just as one would expect to see advertisements in Time magazine. Spam on the other hand is often used as a short cut to direct market thousands of users whose email adresses have been acquired often without the user fully understanding the fate confirming usage of his/her adress. Many spam senders in the States come from the same sources, who take advantage of each other´s email databases. Once an email gets in one of these databases, it is exchanged on to many other spam systems, endlessly harassing the adress holder. Seemingly innocent companies online where email adresses have been given seem to pass on their data with the most seedy and unrelated so called companies. There should be more involvement in blocking spam senders, as this form of pest seems to be cluttering up the internet at an alarming pace.

gijs bos

Ik snap het hele "spam drama" niet. Als ik de recente berichten zou mogen geloven dan zou vanwege spam het internet op het randje van instorten staan.De praktijk:ik heb 2 mail accounts: een hotmail account uit het vorige millenium en een zakelijke. Op die hotmail account werd de spam op een gegeven moment irritant. Toen heb ik mijn spam filter op maximaal gezet. Ik loop 1 keer per dag de 100 spam mailtjes in mijn "ongewenste post" folder door (tijdsduur: 20 seconden) en klaar is Gijs. Totale tijdsbesteding op jaarbasis: precies 2 uurtjes. Natuurlijk is dat heel erg als je 10.000 man in dienst hebt, maar die lezen natuurlijk ook geen hotmail. Op mijn zakelijke account heb ik nog nooit spam ontvangen, dus dat is gewoon een kwestie van een goede spamfilter en geen domme dingen op internet doen. Mijn vraag: is het "spam drama" allemaal gebakken lucht van de spamfilter makers? Gijs

radja

ook aan banners kan wat gedaan worden. Ik ben persoonlijk erg tevreden over de mogelkijkheden in Mozilla, waardoor ik emerce zonder reclame zie. popups staan uit, flash wordt vervangen voor een knop (werkt dus nog wel, maar alleen op verzoek van de gebruiker), en de meeste reclame servers worden geblokkeerd. gewoon op een banner rechtsklikken, en selecteer "Block images from this server..". Ik kan het iedereen van harte aanbevelen.

Fai

Ron, dank je voor de spellingscorrectie. Hooggewaardeerd Publiek is met twee g's (het weglaten van die e aan het eind was puur effectbejag: de discussies lijken vaak op een circus). Maar Radja is echt nuttig, hoor moet ik zeggen. Heb je nog meer tips en trucs? Laten we proberen hier een discussie over de do's en don'ts van on-line marketing hebben. Reclame is iets anders dan hondenpoep. En voortdurende tips over hoe je proletarisch kunt winkelen interesseren toch alleen mensen met een bepaalde inslag. Emerce is een waardevolle en onmisbare bron van informatie en forum voor intelligente discussies. Het streelt mijn ego dat zoveel adverteerders van mening zijn dat dit het umfeld is om beslissers te vinden. Dat zij die waardering kracht bij zetten door relevante advertenties te plaatsen, gericht op precies die doelgroep die Emerce ook bedient. Dat er daarnaast ook Radja's tussen zitten, is helemaal niet erg, want dat is nu eenmaal de openbare aard van het Web. Zolang Emerce ons journalistiek aan onze trekken helpt, zijn de advertenties om die artikelen heen welkom. En nemen wij de proletarisch winkelenden voor 'lief'.

Ron Franzen

Sorry, maar ik ga er toch nog even op door. Fai, meen je nou echt wat je zegt of zit je alleen maar te stangen hier? Relevante advertenties hier? Dit kalider advertenties is welkom? En is het niet erg dat er "Radja's tussen zitten"?Ik kan die opmerkingen echt niet serieus nemen. Je wilt dus ontkennen dat Emerce in de afgelopen maanden is veranderd in een lachwekkende Kerstboom met zoveel verschillende soorten en kleuren "versieringen" dat het een groot deel van haar bezoekers zonder meer afschrikt en wegjaagt?Ik ben ontzettend benieuwd naar bezoekersaantallen in relatie tot dit drama van knipperbalken, pop-up menu's, flash-screens met als totpunt die irritante "meezakkende" rooie kop aan de zijkant. Het is teveel, het is een overkill, het overschaduwt volkomen die waardevolle en onmisbare bron van informatie en forum voor intelligente discussies waar je zo terecht op wijst.Mensen als Radja zijn dus "niet erg" maar volkomen begrijpelijk. Zo zullen er veel zijn. Mensen als Radja nemen nog de moeite om de troep te onderdrukken waardoor de site nog enigszins leesbaar wordt. Vele anderen zullen echter m.i. afhaken.Ik ben heel benieuwd waar dit naar toe gaat. Zitten we in een tussenfase, wordt het allemaal nog veel erger? Is dit nou werkelijk voor adverteerders effectieve reclame? Gaat men die knippertoestanden lezen en waarderen en gaat men naar aanleiding daarvan produkten kopen. Ik geloof er niets van. Groeten,Ron.

radja

>Zolang Emerce ons journalistiek aan onze trekken helpt, zijn de advertenties om die artikelen heen welkom. En nemen wij de proletarisch winkelenden voor 'lief'. a) advertenties zijn bij mij niet welkom, maar dat is iedereen's eigen keuze.b) het filteren van advertenties is net zo min proletarisch winkelen als naar de wc gaan tijdens tv reclame, te zappen, of een programma op video opnemen zonder de reclames.   reclame en inhoud van artikel of programma zijn 2 onafhankelijke dingen voor de consument, en de consument bepaalt waar hij voor betaalt. en ik wil zo weinig mogelijk betalen voor advertenties. ze kosten nu eenmaal bandbreedte, en dat is niet gratis… iemand dwingen advertenties te bekijken op internet is in mijn ogen een vorm van diefstal.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond