Minder winst voor Overture

Bedrijf voor zoekmachinemarketing Overture heeft in het tweede kwartaal minder winst behaald door stijgende acquisitie-kosten. Het resultaat was wel iets beter dan analisten vooraf hadden gedacht, de koers steeg.
Overture plaatst reclame bij zoekresultaten en krijgt van adverteerders betaald voor iedere keer dat een internetter op de reclame klikt. De adverteerders bieden ook tegen elkaar voor de hoogste positie in de lijstjes met reclame.
Anderhalve week geleden maakte Yahoo bekend dat het Overture wil overnemen voor een bedrag van 1,63 miljard dollar. Yahoo is tevens de grootste klant van Overture. Met de overname van Overture door Yahoo kan het marketingbedrijf zijn acquisitiekosten omlaag brengen, zo is de verwachting. Het gaat daarbij om dat deel van de omzet dat gedeeld wordt met de website waar de reclame wordt geplaatst.
Deze kosten zijn de afgelopen kwartalen bij Overture gestegen, wat eerder dit jaar al eens reden was voor een stevige koersval. Nu Overture op het punt staat onderdeel te worden van Yahoo is de verwachting dat die kosten voor het bedrijf omlaag zullen gaan.
De nettowinst van Overture had ook in het tweede kwartaal te lijden onder de stijgende kosten, deze stegen met 108 procent tot een bedrag van 169,1 miljoen dollar. De nettowinst daalde in vergelijking met vorig jaar van 17,5 miljoen dollar naar 7,6 miljoen dollar.
De omzet steeg met 74 procent tot een bedrag van 265,3 miljoen dollar. Overture voegde zevenduizend adverteerders toe aan zijn klantenbestand, waarmee het totaal op 95 duizend kwam.
Hoewel de winst van Overture daalde beantwoordden de resultaten wel aan de bijgestelde verwachtingen van analisten. De koers van het aandeel steeg gisteren met ongeveer twee procent.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond