Deel dit artikel
-

Mkb krijgt zes miljoen voor innovatie

Het Nederlandse midden- en kleinbedrijf krijgt volgend jaar zes miljoen euro van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW).

Het geld is bedoeld voor het bevorderen van kenniscirculatie en het innovatief vermogen van mkb-ondernemingen en wordt door de Stichting Innovatie Alliantie (SIA) beheerd. SIA-voorzitter Loek Hermans is verheugd over de subsidie en roept ondernemers op om zich te melden met een innovatie-aanvraag.

SIA wil voor de besteding van middelen gebruikmaken van de marktkansen in de regio, die Syntens in kaart gaat brengen. Op basis daarvan worden kansrijke product-markt-combinaties bepaald, waarna een innovatieplan wordt opgesteld. Blijkt dat de kracht van de regio bijvoorbeeld zit in de chipindustrie, dan zal het innovatieplan zich kunnen richten op procesinnovatie in de chipindustrie. Het Telematica Instituut zal alle ontwikkelde toepasbare kennis, technologie en producten via internet kenbaar maken aan het mkb, zodat ook andere mkb-bedrijven uit wellicht andere regio's hiervan kunnen profiteren.

Als de zes miljoen euro het komende jaar effectief wordt besteed, stelt OCW in 2006 vijf miljoen euro beschikbaar.
 

Deel dit bericht

8 Reacties

Bouwer

Ik denk dat er van de 6 miljoen weinig overblijft. Ik heb het idee dat het een subsidie is om alleen Syntens weer aan opdrachten te helpen. Die schrijven immers de meeste uurtjes op met adviezen hoe je een website moet opzetten. Ik heb een vraag, welke kleine MKB-er heeft er positieve ervaringen met Syntens? En dus ook een leuke subsidie gehad?

tevreden

@bouwer, Syntens schrijft die adviezen vaak niet zelf maar laat dat doen door marktpartijen. Ik ben geen kleine MKB-er maar wel zo´n marktpartij die met behulp van Syntens al ruim 10 kleine MKB-ers daadwerkelijk heeft kunnen helpen en waarbij de subsidie ook bij die MKB-er terecht is gekomen. Hoe vervelend het ook is dat jij kennelijk een negatieve ervaring hebt, er worden wel degelijk spijkers met koppen geslagen.

Bouwer

Hoi Tevreden, Dat bedoel ik juist. Van de 6 miljoen schrijft eerst Syntens een hoop uren, daarna een derde marktpartij en wat er over blijft gaat naar de MKB-er. Hierbij denk ik dat men niet het MKB bedoelt waar maar 2-5 mensen werken. Deze ondernemers zitten vaak helemaal niet te wachten op een uitgewerkt plan, ze weten zelf wel hoe ze het moeten aanpakken. Zij hebben dan ook de specifieke marktkennis. Maar helaas verdwijnt door de vele regeltjes het meeste in de zakken van adviseurs. Het is net met die subsidieadviseurs die 25% rekenen om subsidies aan te vragen in het oerwoud van regeltjes. Het is een leuk opgetuigd bureacratisch geheel met weinig slagkracht. Let wel, ik heb het dus wel over een KLEINE mkb-er.

tevreden

Hoi Bouwer, Het is niet zo dat wat overblijft naar de mkb-er gaat. De marktpartij wordt door de subsidies betaalt en de kleine mkb-er (daar heb ik het ook over, < 5 fte) krijgt die marktpartij dus eigenlijk gratis. Misschien wordt er door verschillende vestigingen anders mee om gegeaan, maar ik heb de ervaring dat de mkb-er daadwerkelijk een product (bijv. site) in handen heeft en niet een wollig advies. In de meeste gevallen kan dit 100% gesubsidieerd voor die mkb-er. En dat de mkber niet op een uitgewerkt plan zit te wachten durf ik te bestrijden. De meeste zijn echte vaklui in hun eigen specialisme en ondernemers in hart en nieren maar missen de kunde om een strategische slag te maken en constructief vooruit te kijken. Als je als marktpartij alleen wollige adviezen kunt schrijven dan doe je echt iets fout. Adviseren is een vak en als je dat beheerst is een ondernemer geholpen met zo´n plan en geeft het hem handvatten.

Bouwer

Volgens mij geld die redenering maar voor een kleine groep ondernemers. Het lijkt er meer op dat met behulp van subsidies een zeer beperkte groep wordt geholpen. Destijds wilde Syntens 80% van de ondernemers online. Bleek echter te laag ingeschat omdat de ondernemers zelf de digitale snelweg al hadden gevonden. Als Syntens een leuk open-source project was gestart voor CMS-en/ webwinkels had men nu nog profijt kunnen hebben van de vele miljoenen voor Nederland gaat Digitaal. Ik heb altijd een beetje het gevoel van concurrentie vervalsing. Zijn er meer mensen met positieve ervaringen?

Vincent

Geld voor innovatie….het is zo abstract. Zelf is mijn ervaring met een kennis medewerker van Syntens indertijd niet goed bevallen. Achteraf werd er toch geen vergoeding verstrekt…! Maar goed, mijn gevoel van innovatie middels 1 partij, Syntens, lijkt met niet het toonbeeld van innovatie. Laat er aanbesteding komen van voorstellen van kleine ondernemers. Als de plannen innovatief zijn, wordt er geld beschikbaar gesteld en kan de MKB-er zelf de markt partijen kiezen! Wat u?

Harold

@Bouwer Het is natuurlijk nooit de bedoeling van Syntens om een werkend product af te leveren. Ze zouden hun eigen graf graven, want dan zouden deze MKB-ers geen POTENTIELE kennisbehoeftigen zijn, en zou de staatsruif (voor innovatie) niet meer bijgevuld worden. Potentiele met hoofdletters want het moge duidelijk zijn dat dit papieren circus geen enkele binding heeft met de werkelijkheid. Die stropdassen van Syntens zijn zo ingericht op het creeëren van hun eigen vraagmarkt dat er niet eens meer sprake is van concurrentievervalsing. Oorspronkelijk was dat wel zo – immers: commerciele diensten aanbieden en deze financieren met staatsgeld terwijl deze diensten reeds private gefinancieerd op de markt aangeboden worden is nou niet echt het beste model voor innovatie. Evengoed doen ze nuttig werk, die gasten van Syntens, ze houden heel wat marktonderzoekers uit de kaartenbakken (!) van het CWI. En marktonderzoekers leren hoe ze met een onderzoek een vaststaande conclusie moeten onderbouwen. Je bereikt er geen plaats mee in de innovatie top tien, maar de hoogste adviesrapportendichtheid ter wereld is toch ook iets waarmee zo'n zinloze ambtenaar tevreden kan zijn?

Dagevos

Nu overal de broekriem wordt aangehaald, wordt iedereen kritischer naar partijen die mee delen uit de overheidsruif. Syntens wordt door EZ gezien als het instrument om het nederlandse mkb te laten innoveren (doelstelling: nederland als het meest inovatieve land van de EU in 2010) en ontvangt daarvoor een overheidsbijdrage. Tegelijkertijd zie je de politiek en ook Syntens worstelen met de verantwoordelijkheid om deze innovatie aantoonbaar te maken. De vraag die door de kritici wordt gesteld is of innovatie nu door, of juist ondanks dit soort overheidsinspanningen wordt gerealiseerd. In recent een artikel in de Zaak zijn de geinterviewde ondernemers daarover niet erg positief. De tevredenheidsenquetes van Syntens zelf, zie jaarverslag op hun website, laten echter toch het tegendeel zien. Wie heeft er nu gelijk? Belangrijk in ieders oordeel zal denk ik zijn of de ondervraagde wel of geen subsidie (feitelijk een financiele tegemoetkoming) heeft gekregen vanuit Syntens. Juist op dit punt denk ik dat de organisatie zich moet beraden. De verstrekking van deze gelden is nu namelijk niet transparant en lijkt willekeur van toekenning in de hand te werken. Dit in tegenstelling tot SenterNovem, waarbij men aan de hand van criteria werkt en zonodig een bezwaarprocedure kan worden gestart. Ook op andere punten kun je je afvragen of Syntens er goed aan doet in de huidige vorm te opereren. Een kleinschaligere organisatie, waarin de kennisoverdracht via internet centraal komt te staan en wordt ondersteund door een team van specialisten die tegen betaling kunnen worden ingeschakeld, bijvoorbeeld door de inzet van een kennisvoucher. Wanneer er voldoende toegevoegde waarde is zal de organisatie zich hiermee financieel kunnen bedruipen en wordt de bijdrage aan de innovatie meer aantoonbaar. Kortom: de omslag van een aanbodgerichte, naar een vraaggestuurde organisatie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond