Deel dit artikel
-

MKB Nederland gaat acquisitiefraude te lijf

MKB-Nederland onderneemt juridische stappen tegen Bedrijvengidsonline.nl, een internetgids van Infosite bv en Website Services, twee omstreden bedrijven van Johann Stuut uit Sappemeer. De brancheorganisatie heeft gedupeerde ondernemers opgeroepen zich te melden op Ikbenmisleid.nl.

MKB-Nederland kondigde gisteravond zijn stappen aan in het TROS programma Opgelicht. Het gaat om gevallen van acquisitiefraude zoals die al jaren worden gepleegd. Acquisitiefraude in al haar verschijningsvormen – van spookfacturen tot misleidende aanbiedingen – kost het bedrijfsleven jaarlijks naar schatting 400 miljoen euro.

De belangenvereniging spreekt over een ‘hardnekkig probleem, dat steeds grotere vormen aanneemt en moeilijk is tegen te gaan.’ Het lukt individuele ondernemers zelden om met succes misleiding te bewijzen, omdat zij telefonisch worden benaderd en zij die gesprekken doorgaans niet opnemen.

MKB-Nederland heeft Info Site bv en Website Services bv een sommatiebrief gestuurd waarin zij vraagt om onmiddellijke staking van hun werkwijze en om schadeloosstelling van gedupeerde ondernemers. Als beide bedrijven daar niet voor 8 januari op ingaan, brengt MKB-Nederland de zaak voor de civiele rechter.

De bedrijven van Johann Stuut, die in het verleden opereerden vanuit panden aan de Osloweg in Groningen en het Beneden Oosterdiep in Veendam, zijn al ruim dertig jaar lang het onderwerp van negatieve publicaties. Zijn bureaus bellen bedrijven op en vragen werknemers per fax alleen even een advertentie-opdracht te bevestigen die hun collega zogenaamd heeft toegezegd. Ook is vaak niet duidelijk dat ze een bedrag per maand moeten betalen. Bij de Kamer van Koophandel kwamen eerder al vele klachten binnen.

De Stichting Eerlijk Zakendoen heeft in de jaren negentig al eens succes geboekt tegen Stuut. De rechter verbood Stuuts bedrijf Telemarketing Account B.V. in Sappemeer, twee nevenvestigingen in Alkmaar en Veendam en een vierde bedrijf in Hoogezand bij het werven van advertenties nog langer valse suggesties te wekken.  De zaak werd uiteindelijk geschikt voor 100.000 gulden. Het bleek niet voldoende om malafide advertentieverkoop- en acquisitie uit te bannen.

Sterker nog: Web Services schakelde 2003 advocaat Fir Tiebout bin, die Stuut ook bij rechtszaken had bijgestaan, met als opdracht om iets te doen aan de negatieve uitstraling van de branche. Dat resulteerde in een eigen organisatie die klachten afhandelt, of liever gezegd: afvangen. Voor de zekerheid liet Web Services een hele reeks domeinnamen registreren om te voorkomen dat die door valide partijen gebruikt zouden worden ter bestrijding van acquisitiefraude. Een ander onderdeel van het charmeoffensief was een sponsorcontract tussen de InternetGemeentegids.nl en voetbalclub Veendam.

MKB-Nederland zal bij de rechter een beroep doen op de reflexwerking van de Wet op de Oneerlijke Handelspraktijken. In deze wet staat uitdrukkelijk dat partijen zoals Infosite bv en Website Services bv zich schuldig maken aan een onrechtmatige daad indien zij een handelspraktijk verrichten die oneerlijk of misleidend is. De betreffende regeling in de wet geldt nu alleen voor consumenten, maar de rechter kan die ook van toepassing verklaren voor ondernemers. Dat is wat MKB-Nederland in de procedure zal vorderen. Een woordvoerster zei bij TROS Opgelicht dat als men het kort geding zal verliezen, de vele publiciteit wellicht aan afschrikkende werking zal hebben.

MKB-Nederland wil ook proberen om via politieke lobby de werking van de Wet op de Oneerlijke Handelspraktijken te laten verbreden, zoals dat ook in Oostenrijk is gebeurd, maar een wetswijziging kan jaren duren. Bovendien hebben de ondernemers die nu gedupeerd zijn daar niets aan, omdat een wetswijziging niet met terugwerkende kracht werkt.

Deel dit bericht

1 Reactie

Bas Groot

Daar weet ik wel wat op. Tipje! Deze ****ing ***holes ken ik van vroeger; ooit had een stagaire bij ons zo'n spookcontract van zo'n online bedrijvengids ondertekend terwijl ik met vakantie was. Heel goedbedoeld en pro-actief maar niet dat onopvallende blokje kleine lettertjes gelezen. Velen onder u zullen dit herkennen. Wat ik uiteindelijk heb gedaan, en dat raad ik iedereen aan, is direct een grote keel opzetten op schrift, ze onomwonden beschuldigen van aquisitiefraude, kopie?n van facturen en herinneringen maken en de originelen en alle herinneringen terugsturen met een boze brief erbij dat je dit weigert te betalen.  Niet dat zij zich aangevallen voelen, dat zal ze echt niet boeien, maar op die manier bouw je een dossier op, wat je zodra het onvermijdelijk komende semi-legale incassobureau op je af gestuurd wordt, ook direct naar het incassobureau kan.  Tot deurwaarders of beslaglegging komt het niet zo snel, omdat de rechtspersoon die beslag legt, onder een andere katvanger heropgericht, of anderszins riskeert tegen de lamp te lopen als het bij gerechtsdeurwaarders gaat aankloppen. En als ze dat wel doen, dan heb je een heel keurig verweer en hebben ze geen poot om op te staan. Dus moeilijk is het niet, het is vooral irritant en het kost veel tijd. Waar ze op kapitaliseren zijn mensen die slordig zijn met de papierwinkel. En, ja als ondernemer of ZZP'er: dorre teksten lezen is *** en heeft niemand zin in, maar je moet alles lezen wat je ondertekent en niks tekenen wat je niet begrijpt en iedereen in je organisatie die niet tekenbevoegd is, op straffe des doods verbieden handtekeningen te zetten onder wat dan ook, hoe onschuldig ook.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond