Deel dit artikel
-

MKB-segment webwinkels flink in de min

De omzetstijging in het MKB-segment van webwinkels valt over de eerste helft van dit jaar beduidend lager uit dan in dezelfde periode het jaar ervoor. Dat blijkt uit een halfjaarlijks onderzoek van Mijnwebwinkel, de aanbieder van webwinkelsystemen.

Stegen de online verkopen in de eerste helft van 2011 nog met 11 procent, de omzetgroei in het afgelopen half jaar bleef steken op minder dan 4 procent.

De aanhoudende economische crisis draagt in grote mate bij aan een dalend vertrouwen van de consument in de economie, de belangrijkste indicator van de consumentenbestedingen. Het consumentenvertrouwen kwam volgens het CBS in de eerste helft van 2011 gemiddeld genomen op -18 uit. Het afgelopen half jaar werd een dieptepunt van -38 bereikt.

Hoewel webwinkels de eerste helft van vorig jaar nog ontzien leken te worden door de crisis, wordt het effect nu ook op het internet steeds beter merkbaar.

De ontwikkeling van de omzet volgde het afgelopen half jaar overigens in grote lijnen dezelfde tendens als dezelfde periode vorig jaar. Wel liggen de verkopen in juni een stuk hoger dan in dezelfde maand een jaar ervoor. Het slechte weer deze zomer kan daarmee nog een positief effect hebben op de onlineverkopen dit jaar. De zomerperiode is traditioneel de minst gunstige tijd van het jaar voor webwinkels.

MijnWinkel verwacht dat het vertrouwen in de economie dit jaar niet meer zal toenemen. Deze ontwikkeling zeker ook een duidelijk effect hebben op de online verkopen. De omzetprognose voor 2012, aanvankelijk geschat op een omzetgroei van tien procent, wordt daarom bijgesteld naar zes procent.

Deel dit bericht

9 Reacties

Martin Neuteboom

Ik denk dat er een belangrijk factor die bijdraagt aan deze ontwikkeling is het feit dat steeds meer mensen/bedrijven een webshop beginnen. Vaak vanuit de gedachte: makkelijk en snel geld verdienen. Iets wat lang niet meer zo eenvoudig is. Je kunt online nog steeds goed verdienen, maar je moet tegenwoordig simpelweg veel meer investeren om er te komen.

Ruurd van der Weide

Een paar dagen geleden is in Duitsland bekend gemaakt dat de online verkopen in Q2 27% hoger lagen dan in dezelfde periode in 2011. Ja, dat is appels met peren vergelijken, maar toch een opvallend verschil!
http://www.e-commercefacts.com/news/2012/07/e-commerce-germany-bvh/index.xml

Rob

Eindelijk. Nu worden die crap webshops die wat proberen bij te verdienen weggefilterd. Kwaliteit blijft

van Deurzen

@Rob: wat een loze opmerking! Als je nou vindt dat de crap webshops sites hebben die het tonen niet waard zijn, of die technisch beroerd zijn of nul komma nul service leveren, dan kan ik wat met je opmerking. Maar mag je nu niet eens meer als hobby wat bij verdienen? Wat nou als het een succes wordt en dus wel waarde heeft? En ja, Mien op de hoek met dr borduursels kan daar ook bij zitten! Bovendien zullen die sites niet in dit onderzoekje zitten!!!!

Patrick Heijmans

Het wordt inderdaad steeds moeilijker in de webwinkel branche. Wil niet zeggen dat er nog steeds veel kansen liggen. Wat ik graag wil weten: Is dit onderzoek gehouden met alleen webwinkels van mijnwwebwinkel en hoeveel webwinkels hebben aan dit onderzoek deel genomen.

Bart

Er zijn zat kleinere webshops die kwaliteit en service leveren. De service is vaak net zo goed als bij de grotere webshops. Levering de volgende dag en geen verzendkosten zijn geen zeldzaamheid bij MKB-webshops

Bij MKB-webshops gaat het niet om mensen die wat bijverdienen met een hobby.

Erik Brink

Ik herken het beeld bij jijwel.nl en de geluiden uit de markt. Ik heb echter sterk de indruk dat de grootste spelers op dit moment het hardst groeien. Wie heeft cijfers? De professionalisering online gaat op dit moment heel snel. Veel mkb-ers kunnen dit niet bijhouden.

Jochem Dekker

Duidelijk artikel over webshops. De titel is alleen misleidend aangezien het alleen om mijnwebwinkel webshops gaat en niet over alle webshops in Nederland. Visueel zou ik zelf 2012 rechts weergeven in een staafdiagram aangezien de meeste mensen van links naar rechts lezen.

Ezra Langendorff

Bij MKB online shops zal naar mijn idee hetzelfde gebeuren als in het fysieke retail landschap. De pappa en mama winkels verliezen het van de grote e-tailers. Een hobby e-shop is prima maar als je als MKB-er online serieus neemt zal je aandacht moeten besteden aan de beleving en presentatie in je e-shop. Het is jammer dat veel MKB-ers hun enorme kennis van retail en klantgedrag lijken te vergeten zodra ze online gaan. Ze hebben veel kennis van beleving, visual merchandising en klantvriendelijk verkopen maar online zie je daar niks van terug. Ze vergeten dat een online store net zoveel (als niet meer) tijd en energie kost om succesvol te maken en dat online klanten ook gevoelig zijn voor beleving en presentatie. Kijk alleen maar naar de fotografie (waar wij ons in specialiseren); slechte belichting en styling zorgt ervoor dat je conversie laag blijft. Als een suede jasje van 400 euro op een pop gesmeten is en niet professioneel is gefotografeerd wordt je daar direct voor afgestraft in de conversie. Uit eigen ervaring weet ik dat alleen al het aanpakken van fotografie de conversie kan verviervoudigen. Als je er goed over nadenkt is dat logisch; een klant wil toch in iedergeval het product goed kunnen beoordelen? Mijn tip dus voor de MKB-er die online wilt gaan: Laat niet alles over aan de technische partij, beslis zelf over wat voor functionaliteiten belangrijk zijn voor jouw klanten en zorg voor beleving, echte content, goede productinformatie en last but not least, zorg voor de allerbeste productpresentatie en fotografie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond