Deel dit artikel
-

Mobiel adverteren door het dak

Het aantal advertentie-impressies op mobiele apparaten is afgelopen jaar wereldwijd met 488 procent gestegen. Dat heeft mobiele advertentieverkoper InMobi berekend.

2011 was een buitengewoon goed jaar voor mobiele advertenties. De gemiddelde groei bedroeg – gemeten naar het aantal impressies – wereldwijd 488 procent, en die voor tablets zelfs 771 procent, volgens metingen van InMobi, ’s werelds grootste onafhankelijke netwerk voor mobiele advertenties. De snelstgroeiende markt was Noord-Amerika.

Binnen het eigen netwerk van InMobi scoorden – het komt nauwelijks als een verrassing – iOS en Android het hoogst. In het vierde kwartaal nam Android wel de leiding met 21 procent tegen Apple 17 procent. In Noord-Amerika lag Apple echter wel voor dankzij de iPad. Het marktaandeel steeg van 23 naar 33 procent. Android eindigde met een marktaandeel van 32 procent.

Waar in 2011 de Apple 3GS als mobiel platform nog als hoogste scoorde, was dat een jaar later de iPhone 4. De iPad steeg naar de tweede plaats en verdrong de Nokia 3110c, die in de recente top 5 al nergens meer te bespeuren is.

Voor de steekproef werden gegevens van 140 landen gebruikt.

Deel dit bericht

5 Reacties

Bart Zoetmulder

In Nederland laat de groei ook prachtige cijfers zien, zij het zover ik weet niet zo hoog als bovenstaand. In Nederland zijn zulke cijfers ook zeker mogelijk, maar de adverteerder (en hun adviseur) zijn vaak nog niet zover. Dat is jammer, want je wil toch je advertentie tonen waar je doelgroep is. Hoe kan dat beter dan in een 1 op 1 omgeving als de mobiel. OTS is in veel gevallen 100%, wegzappen bestaat niet en de interactie laat zeer goede cijfers zien. Zeker als van de unieke technologie van de mobiel of tablet gebruik gemaakt wordt of duidelijke relevantie gezocht wordt. 2012 gaat weer een heel interessant jaar worden voor de mobiel en tablet!

Michiel Ebeling

@Bart de interesse van adverteerders zie ik sterk toenemen. Interessant is dat Tablets impressies nog sterker groeien dan smartphone. Met een groei in Nederland van 600.000 Tablets in juni 2011 naar 1,7 miljoen met de kerst belooft dat ook in ons land veel goeds!

wouter

Hoe zit het met de effectiviteit van mobiel adverteren?

Michiel Ebeling

@wouter dat is altijd een terechte vraag! Recente cijfers van Sanoma laten zien dat de CTR van mobiel 0,6% is, gemiddeld 4 x hoger dan online, videos op tablet 4-5 keer langer bekeken worden dan online, 36% online via de iPad koopt. Cijfers van Google van vorig jaar van mobiel t.o.v. desktop: +43% conversie, +80% CTR en – 15% CPA.

wouter

Dat zijn mooie cijfers van Sanoma, ik hoop dat andere onderzoeken hetzelfde laten zien. Mobiel adverteren is natuulijk wel erg interessant aangezien er nog veel meer groei in zit en erg in ontwikkeling is. Maar eens uitproberen als ik een mogelijkheid zie.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond