Deel dit artikel
-

Je mobiel wordt je identiteit

Het wachtwoord en de wachtwoordgenerator gaan verdwijnen. Ze maken plaats voor de mobiele telefoon. Ten minste als het aan MicroStrategy ligt. Het Amerikaanse bedrijf lanceerde gisteren in Barcelona een heel nieuw concept rond virtuele badges.

Wachtwoord kwijt, tokengenerator verloren? Het gebeurt met grote regelmaat, en het zorgt voor een hoop ergernis en stress. Maar bovenal: deze toepassingen bieden allerminst zekerheid over onze identiteit. Een wachtwoord kan immers worden geraden of gestolen.

Volgens MicroStrategy is het tijd om het wachtwoord voor eens en altijd te begraven. Wij dragen immers onze identiteit bij ons in de vorm van de mobiele telefoon. En die telefoon levert een grote hoeveelheid informatie over wie en waar we zijn. Met behulp van biometrische technieken (stem, vingerafdruk, gezicht) kunnen we ons tegenwoordig identificeren en GPS informatie vertelt ons waar we zijn en op welk tijdstip.

Bij de oplossing die MicroStrategy gisteren onder de noemer Usher presenteerde aan zijn Europese klanten wordt de smartphone voorzien van een digitaal certificaat waarmee werknemers toegang kunnen krijgen tot vertrekken, diensten of computers. IT-beheerders kunnen in dertig seconden een bedrijf van honderdduizend werknemers voorzien van elektronische badges, in feite niks anders dan een app op een smartphone. Die bijvoorbeeld maandelijks opnieuw moet worden aangemeld om misbruik te voorkomen. De app laat ook meteen zien waar collega’s zich bevinden.

De mobiele telefoon kan dan worden gebruikt om deuren open de ‘tappen’, of bij online aankopen een QR code te scannen. Soms is het niet eens nodig om actie te ondernemen en is de ontvangst van een (Bluetooth)signaal voldoende om werknemers toegang tot vertrekken te verschaffen.

Als de mobiele telefoon wordt gestolen kan deze makkelijk worden uitgeschakeld en indien mogelijk op afstand volledig worden gewist. Dat is een stuk veiliger, volgens MicroStrategy, dan een plastic identiteitskaart die nog enige tijd gebruikt zou kunnen worden.

MicroStrategy is zeker niet het eerste bedrijf dat het begrip mobiele identiteit propageert, maar de ware revolutie moet nog komen, zo beloofde CEO Michael J. Saylor. MicroStrategy is traditioneel een Big Data-bedrijf. Het kan de locatiegegevens van werknemers doorlopend analyseren. Als de werknemer die normaal van 9 tot 5 werkt, ineens om 4 uur ’s ochtends achter zijn bureau zit, is dat mogelijk reden om alarm te slaan.

De gisteren gepresenteerde oplossingen maken nog deel uit van een beta programma. Partner voor de cloudapplicatie is Amazon Web Services.

Deel dit bericht

2 Reacties

Peter van Buijtene

En die mobiele identiteit obv spraak Iris vingerafdruk en gezicht zal moeten worden gevalideerd F2F. Daar heeft PostNL dan weer de bewezen oplossing voor ook voor EHerkenning en eID platform

Henk W

Anders gezegd: geen oplader = geen identiteit.

Niet erg praktisch.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond