-

Eday12: “Al je online identiteiten gereduceerd tot één getal”

Farida Vis doet onderzoek naar de handelswijze van Klout en Peerindex. Dat zijn bedrijven die je online reputatie ofwel je invloed op sociale media meten. Worden mensen met een hoge invloedscore gezien als belangrijker dan anderen? Hoe bepalen ze de score, welke algoritmes gebruiken ze en wat zijn de ontwikkelingen?

“Er komen nu soms hele vreemde resultaten uit de bus”, vertelt de Nederlandse die haar onderzoek doet aan University of Sheffield. Zo zou ze zelf hoog scoren op het thema slaaptekort, waar ze helemaal niets mee doet.

Score op je cv
“Klout moedigt je bovendien aan om je eigen score te beïnvloeden door te linken naar al je accounts. Dus niet alleen Twitter, maar bijvoorbeeld ook Facebook, Youtube en Instagram. Ondertussen krijgen zij steeds meer data tot hun beschikking, die ze kunnen verkopen. Ik ben benieuwd hoe dat werkt en welke invloed ze hebben. Misschien is er over twee jaar een ander bedrijf dat het nog geavanceerder doet en dat dit soort scores gewoon op je cv staan op basis waarvan je dan wordt uitgenodigd voor een gesprek.”

Alle verschillende identiteiten die je online hebt, worden gereduceerd tot één getal, aldus Vis. Ze verwacht dat er nog wel een menselijke tussenkomst noodzakelijk is om op basis van de score relevante keuzes te maken. De score kan worden gebruikt voor een snelle filtering op sociale data, die vervolgens door soort menselijke intermediair (Vis: social media headhunter) tot een verdere selectie leidt.

Rellen via social media
Vis heeft ook onderzoek gedaan naar de rellen in het Verenigd Koninkrijk. Veel politici gaven social media en met name Twitter de schuld voor het snel verspreiden van de rellen. Volgens de onderzoekster is daar echter geen bewijs voor gevonden. “Twitter is na afloop wel veel gebruikt om de opruimacties te coördineren.”

Tijdens de rellen communiceerden relschoppers wel veel via hun Blackberry. Met die smartphone kunnen mensen gratis gecodeerde berichten versturen en massaal doorsturen, legt ze uit. Twitter is daarvoor niet het juiste medium: je gaat niet al je contacten één voor één DM’en, aldus Vis.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond