Mobiel zorgenkindje SpinAwards

Het aantal inzendingen voor mobiele concepten bij de SpinAwards is ook dit jaar erg laag. Het totaal aantal inzendingen voor de SpinAwards, dé interactieve communicatieprijzen van Nederland, is dit jaar gestegen naar 304. Er waren zeven inzendingen voor de categorie mobiel.
De categorie 'Beste mobiele concept' bestaat al voor het vijfde achtereenvolgende jaar. "Maar het blijft een zorgenkindje," licht Stephan Fellinger, bestuursvoorzitter van de SpinAwards toe. "We roepen elk jaar: volgend jaar gaat mobiel doorbreken, maar op de één of andere manier blijft die doorbraak uit."
Mobiele concepten die zijn ingezonden zijn onder meer Skoeps (Talpa en PCM), de mobiele festivalgids van Lowlands (Mojo Concerts en The Saints Content Creators) en Me on TV (Endemol, Ericsson, Triple-IT).
Fellinger maakt zich ongerust over het lage aantal mobiele inzendingen. "Het aantal inzendingen voor de SpinAwards is een spiegel van hoe de markt in elkaar zit. We roepen altijd dat we een soort barometer zijn." Hij hoopt dat Google, dat steeds meer toepassingen geschikt gaat maken voor mobiel, een aanjager is voor andere partijen om mobiele concepten te ontwikkelen.
Crossmedia meest populaire categorie
In totaal zijn er dit jaar zeven categorieën bij de SpinAwards. Voor het eerst is de categorie ‘Beste crossmedia campagne' het meest populair. De categorie telt 74 inzendingen. Fellinger: "Al jaren praten we over de combinatie van interactieve en traditionele media. Dat zou de heilige graal binnen communicatie zijn. Dit jaar zie je dat ook terug in het aantal inzendingen."
Met 55 inzendingen valt ook de populariteit van de nieuwe categorie ‘Beste innovatieve concept' op volgens Fellinger. In die categorie wordt, meer dan in de andere categorieën, gekeken naar de potentie van een concept. Belangrijkste algemene criteria zijn interactiviteit, effectiviteit en creativiteit.
De categorie ‘Beste website concept' is mínder populair dan andere jaren (55 inzendingen). Fellinger heeft daarvoor een verklaring: "De concurrentie in die categorie was altijd heel groot. Daarom had je als bedrijf normaalgesproken de minste kans bij het insturen van een website. Ik kan me voorstellen dat bedrijven dan besluiten om concepten in te zenden voor andere categorieën."
Nominaties en uitreiking
De komende weken komen de vakjury's bijeen om voor elke categorie genomineerden te kiezen. De nominaties worden bekendgemaakt in de week van 5 maart. De genomineerden mogen hun inzending verdedigen tijdens de SpinAwards Day op 21 maart in Amsterdam. De bekendmaking van de winnaars vindt plaats op 5 april in de Passenger Terminal Amsterdam.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
9 Reacties
TVsnacks
De verwachtingen van wat mobiel internet kan betekenen staan niet in verhouding tot de werkelijkheid. Het wordt daarom tijd om op een andere manier hiermee om te gaan. En dat is de mentaliteit dat er veel mee te verdienen valt. Maar dat maakt de consument/gebruiker altijd zelf nog uit. Alles bij elkaar genomen betekent dit dat de consument/gebruiker het nog niet serieus neemt. Dit terwijl de mobiele technologie t.o.v. het 'normale internet' dagelijks een voorsprong heeft. Daar begrijpt de consument/gebruiker toch helemaal niets van?
Ralph Cohen
Beste lezer,Ik denk dat het lage aantal 'mobiele' inzendingen bij de spinawards niets zegt over 'de mobiele markt'. In tegendeel; De NL bedrijven die op dit gebied bezig zijn, zijn zeer internationaal bezig en die zenden dan niet in voor een NL award. Er zijn in NL relatief erg veel bedrijven die het erg goed doen op de internationale mobile content en mobile marketing markt, maar die hebben geen behoefte aan spinawards. Ik heb dit niet zelf bedacht, maar heb veel 'mobile collega's gesproken, die onafhankelijk van elkaar met het zelfde (bovenstaande) verhaal kwamen, nadat ze door de organisatie van de spinawards een aantal keren nadrukkelijk gevraagd werden om inzendingen. Fijn weekend,Ralph Cohen, IceMobile
ron
Er zijn vele tientallen internet concepten die geen 225 euro gaan betalen om genomineerd te worden. U kunt een oscar winnen maar wel eerst 225 euro betalen. Zo zie je alleen maar de bekende merken met de bekende titels maar de leuke, vernieuwde en innoverende concepten zijn niet terug te vinden. Gaat mij niet om het geld. 1 euro was al niet goed geweest. Ik ken geen enkele prijs die je kunt winnen waarvoor je eerst moet betalen. Oo ja, de staatsloterij!
Jeroen van Glabbeek
Beste meneer/mevrouw SpinAward, Ik begrijp wel waarom het aantal inzendingen voor mobiele concepten zo laag is. Dat ligt inderdaad niet aan de mobiele markt want die is wat mij betreft zowel innovatief als succesvol. Het probleem met mobiele concepten op dit moment is dat ze het nooit allebei zijn: innovatief en succesvol. Ik kan zo een lijst geven van 2000 klanten van ClubMessage die succesvol mobiele concepten inzetten, maar dat zijn dan wel de concepten die al 7 jaar succesvol zijn: groepssms, mail-sms en sms gateway. En dus wellicht niet meer innovatief. Ik kan ook wel een lijst geven van 10 klanten van ClubMessage die afgelopen jaar echt hun nek hebben uitgestoken op bijvoorbeeld het gebied van mobiele marketing en vaak op de rand zijn gaan zitten van wat technisch haalbaar is en zich daardoor als adverteerder onderscheidend en innovatief hebben opgesteld. Alleen zijn deze bedrijven vaak bang voor de onoverkomenlijke vragen: Hoeveel mensen hebben meegedaan? Wat was de opbrengst? Is het niet jammer dat mensen met een ongeschikte telefoon niet kunnen meedoen? etc. Tip voor spinawards: maak van mobiele concepten geen losse categorie maar intergreer het met: interactief, crossmedia en innovatief. Want daar komt mobiel het beste tot zijn recht in de combinatie met andere media. Als impulsgenerator. Het maakt 1way communicatie 2way. Groet,Jeroen van Glabbeek,ClubMessage
Stephan Fellinger
@ Remco: ik heb het zelf niet gehad over "zorgenkindje", vind het alleen jammer dat er weinig inzendingen zijn. Veel opdrachtgevers laten zich prikkelen door de lijst met nominaties. Juist de categorieen met veel nominaties zorgen ervoor dat opdrachtgevers geinspireerd raken.Vraag het maar aan mensen bij Heineken, Unilever, maar ook andere winnaars sls Nederlands Bijbel Genootschap of NCRV Standpunt.nl @Ralph: als organisatie hebben wij niemand specifiek uitgenodigd, het kan wel zo zijn dat de juryleden mensen oproepen binnen hun netwerk. Overigens heb je zelf in de jury gezeten en was je een van de mensen die het juist een prima idee vond als juryleden dat zouden doen. Jammer dat je niet wat constructiever meedenkt, willen we niet allemaal dat de taart groter wordt? @ Ron: Ik zou het prachtig vinden om de SpinAwards helemaal gratis te maken, maar heb je enig idee wat het organiseren van een 2 daagsevenement, met meer dan 2.000 gasten kost? We hebben het over een bedrag met 5 nullen. En bij alles wat je inhuurt gaat de teller lopen. Elke euro die bij ons binnenkomt stoppen we terug in het evenement (het bestuur ontvangt bv geen salaris en onze onkostenvergoeding is op maandbasis lager dan mijn commerciele uurtarief), omdat we het belangrijk vinden om een kwalitatief goede uitreiking te organiseren. Daar hebben een hoop mensen veel plezier van en we horen van veel opdrachtgevers dat ze daardoor een professionele indruk van onze branche krijgen en geinspireerd raken (kan je zo een lijstje van opdrachtgevers geven die dat zeggen) en daar ben ik erg blij om. En verder kiezen we ervoor onze openbare jurydag gratis toegankelijk te houden, om veel mensen de gelegenheid te geven het werk te komen bekijken. Ofwel we hebben de inschrijfgelden hard nodig om de begroting rond te krijgen. En je vergelijking met de loterij is een minder geslaagde, bij ons heb je een zeer grote invloed op je winstkansen. Overigens, slechte coaches in het voetbal vinden strafschoppen ook altijd een loterij, goede coaches winnen ze meestal. @ Jeroen: dank voor je constructieve bijdrage, ik neem graag contact met je op. Ik weet uit ervaring dat goedlopende categorieen bij ons (als crossmedia, innovatie en games), daar veel profijt van hebben qua uitstraling binnen de totale communicatie en mediabranche. Zou het goed vinden als we dat ook voor mobiel kunnen bereiken. Sta altijd open voor aanbevelingen op dat gebied.
Ralph Cohen
@ Stephan: Ik schrijf toch helemaal niet negatief of veroordelend over het feit dat de jury mensen benaderd?
Stephan Fellinger
@ Ralph: Hou je aan de feiten, daar gaat het me om. Nu meld je dat de organisatie mensen vraagt om in te zenden voor mobiel en dat die mensen niet willen. En dat is gewoon onzin. Laten we energie stoppen in de taart groter maken, daar hebben we allemaal belang bij.
Ron
Beste Stephan, >Ik zou het prachtig vinden om de SpinAwards helemaal gratis te maken, >maar heb je enig idee wat het organiseren van een 2 daagsevenement, >met meer dan 2.000 gasten kost? We hebben het over een bedrag met 5 nullen. Dat is toch geen enkel argument. Het is en blijft raar dat je voor je eigen prijs moet betalen. Dat een evenement geld kost is een ander verhaal en staat los van de prijs. Een prijs bestaat vaak uit twee dingen: een nominatie en de prijs zelf. Die eerste kun je gewoon kopen voor dik 200 euro. Gevolg is dat de genomineerde bestaan uit de bekende bedrijven. Het leuke idee van de afgelopen maanden van de onbekende bedrijven zie je nergens. En DAT maakt nou juist zo?n prijs spannend en interessant. Die 200 euro heeft ieder bedrijf wel. Het gaat ook niet om de hoogte van het bedrag. Als ik zo blader door het ingezonden werk zie ik geen enkel spannend concept. Allemaal werk van de grote jongens met veel medewerkers en geld. Mooie concepten overigens maar dat mag je verwachten uit die hoek. Maar niks van: ?oooooo, gaaf, wouw, ja da?s top?. Voor het winnen van een Oscar vraag je toch ook geen geld vooraf? "U kunt een Oscar winnen maar wel even 225 euro vooraf betalen want de zaak van de organisatie is zo duur".
Lekker wel creatief !!
Ik vind dat creativiteit ver te zoeken is op de spin awards politiek genoeg ! best wel triest !