Deel dit artikel
-

Mobiele internetsector krijgt eigen netwerkborrel

Na de Ipan, 212 Amsterdam, Web 2.0 borrel en de Amsterdam OpenCoffee Meetup, is er een nieuwe maandelijkse netwerkbijeenkomst voor de interactieve sector: Mobile Monday Amsterdam. Bedoeling van het netwerk: het bij elkaar brengen van partijen die zich bezighouden met het mobiele internet. Emerce sprak met Raimo van der Klein, één van de initiatiefnemers en werkzaam bij KPN.

Hoe is het idee voor deze bijeenkomst ontstaan?
"Het idee is halverwege april pas ontstaan, naar aanleiding van een posting van mij op Marketingfacts. Ik vroeg aan de lezers van het weblog of er interesse voor een maandelijkse netwerkbijeenkomst voor mensen die bezig zijn met mobiel internet, van de operators tot mediabedrijven en adverteerders. De reacties waren positief. Via één van de lezers ben ik in contact gekomen met de internationale organisatie van Mobile Monday."

Wat is Mobile Monday?
"In 2000 is in Finland een netwerkclubje opgericht met die naam. Het netwerk kreeg navolging, en ondertussen zijn er rond de 30 netwerken met die naam, onder meer in New York, Tokyo en Sidney."

Is het netwerk succesvol in die landen?
"Het feit dat het al zo lang bestaat en ondertussen op zoveel plekken, duidt erop dat de borrels recht van bestaan hebben."

Waarom denk je dat er in Nederland behoefte is aan een borrel voor de mobiele sector? Ontmoeten mensen elkaar al niet op de bestaande borrels? "Een echte mobiele borrel is er nog niet. Wij vinden dat mobiel een eigen plek verdient, en geen onderdeel moet zijn van andere evenementen. Met Mobile Monday hebben we de vrijheid om het te doen zoals wij willen. We kunnen bovendien gebruik maken van het internationale netwerk en de naam van Mobile Monday."

Hoe zit het met de belangstelling? Zijn alle sectoren goed vertegenwoordigd?
"We hebben voor de eerste bijeenkomst in juni al zo'n 30 aanmeldingen. We verwachten in totaal zo'n honderd mensen. Van de operators zijn KPN en T-Mobile aanwezig, en verder hebben we aanmeldingen van onder meer TNO, Logica CMG, Talpa Digital, IDG en veel kleinere bureaus. Wie nog ontbreken zijn de adverteerders."

Is het jammer dat de adverteerders nog niet warm lopen?
"Ik denk dat het mobiele internet juist voor hen heel interessant is. Het mobiele toestel is een manier om mensen op een hele persoonlijke manier te benaderen. De platformen zijn gebouwd, we hebben goede mobiele internetverbindingen en toestellen die rijke communicatie aankunnen. Het is nu tijd voor de toepassingen. Daarom is het zaak om bij elkaar te komen, om met uitgevers, adverteerders, providers en technologiepartijen toepassingen te ontwikkelen."

Wanneer is de eerste bijeenkomst?
"Op 4 juni in Amsterdam. Het is bedoeling om elke maand een borrel met sprekers te organiseren. Het programma staat op de vandaag gelanceerde website."

 

 

Deel dit bericht

3 Reacties

Gerben Mak

Aardig idee. Mijn advies zou zijn: sluit vooral ook aan bij het bestaande Open Mobile Internet initiatief, dat onder regie staat van het E-Commerce Platform Nederland (ECP.nl). Dit initiatief heeft twee jaar geleden reeds (onder aanvoering van o.a. Rabobank Nederland) de content industrie, mobiele operators en later ook technologie providers samen gebracht. Momenteel werken zij in verschillende werkgroepen aan het oplossen van diverse problemen en vraagstukken, die het succes van (open) mobiel internet in de weg lijken te staan. Denk aan transparantie voor de consument (kosten van data, verkrijgbaarheid van instellingen) alsmede noodzakelijke services voor contentpartijen (betaalmethoden, identificatie, uniformiteit in protocollen, etc). Binnenkort staat OMI ook op de agenda van het ICT Delta congres, zie http://www.ictdelta.eu. Geinteresseerden in OMI kunnen zich via ECP.nl wenden tot voorzitter Paul Brackel.

Johan Schaao

Kleine aanvulling op de genoemde events. Al ruim twee jaar organiseert de vereniging Freelance Factory een maandelijkse netwerkborrel genaamd Freelance Fridays. Deze borrel is bedoeld voor de steeds groter wordende groep freelancers in de interactieve media. Het event vindt elke tweede vrijdag van de maand plaats in Pakhuis de Zwyger in de Amsterdam. Aanvang rond 18h. Aanstaande vrijdag is het thema Online Gaming. Sprekers / sponors zijn ditmaal Mediarijk en Little Chicken.

Yuri van Geest

Inmiddels is de inschrijving van het event op maandag 4 juni gesloten. Het is uitverkocht na 2 dagen !  Wij (Mobile Monday Amsterdam) zijn hier enorm blij mee. De komende 3 weken gaan wij hard aan de slag om alle details goed uit te werken en het event neer te zetten. Iedereen hartelijk dank voor het enthousiasme en de medewerking. Mochten er nog partijen zijn, die dit (gratis) evenement willen sponsoren, dan vernemen wij dit graag via http://www.mobilemonday.nl. Dan kunnen we binnenkort 200 of zelfs 300 deelnemers maandelijks ontvangen op dit mobiele internet/lifestyle event. Inmiddels zijn er ook T-shirts van het event verkrijgbaar.  Mobilistas Unite !

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond