Mobiele internetter maalt niet om digitale barcode

Locatiegericht adverteren en digitale barcodes op de mobiel zijn relatief nieuwe advertentiemogelijkheden. Toch blijft de bekendheid met deze methoden nog steken bij de mobiele internetters.
Dat blijkt uit de vierjaarlijkse Ernst & Young Mediabarometer in samenwerking met Synovate.
"Er ligt voor de online adverteerders nog een enorme uitdaging om te zoeken naar een creatieve manier om mensen te bereiken die verder gaat dan de traditionele banner", aldus Frank Blenderman van Ernst & Young. Hij vervolgt: "Permission marketing is bij de inzet van het mobiele kanaal nog belangrijker: een opt-in benadering lijkt een randvoorwaarde voor een succesvolle strategie. De groeiende groep van 2,8 miljoen mobiele breedbandgebruikers is daarbij een interessante potentiële doelgroep voor online adverteerders."
Steeds meer mensen zijn online met hun mobiel. Toch opent dit nog geen deuren voor adverteerders. Ruim acht van de tien consumenten staan niet open voor het ongevraagd ontvangen van advertenties op hun mobiele telefoon.
Van de mobiele telefoonbezitters heeft een ruime meerderheid toegang tot mobiel internet. Bijna de helft van de toestellen met toegang tot het internet heeft bovendien breedbandinternet. Een kwart van de mobiele telefoonbezitters surft wel eens mobiel. Van de breedbandgebruikers is dit 58 procent.
De bekendheid met locatiegericht adverteren en digitale barcodes op de mobiel bij de ondervraagden uit het onderzoek ligt slechts op een kleine dertig procent. Met het ontvangen van informatie door middel van het versturen van een sms-code zijn de meeste consumenten wel bekend. Breedbandgebruikers staan overigens positiever tegenover mobiele barcodes en gesponsorde applicaties in verhouding met de mobiele banner.
De doelgroep die online mobiel is, kan interessant zijn voor adverteerders, mits deze op de juiste manier benaderd wordt. Het leeuwendeel van de mobiele telefoongebruikers zit niet te wachten op ongevraagde berichten van bedrijven. Iets meer dan de helft geeft echter aan aanbiedingen te willen ontvangen via een opt-in benadering, wanneer er vooraf toestemming is gegeven. Een kleine tien procent geeft zelfs aan zijn mobiele nummer te willen geven in ruil voor gratis producten.
Deel dit bericht
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond
15 Reacties
Xip Pie
Wel een vage link als ik dat image scan met mijn reader h t t p : / / l a d y l u c k c a s i n o . m o b i Volgend mij kan je beter een ander nemen zoals [IMG] http://i39.tinypic.com/n2n78m.png%5B/IMG ] Je kan ze zelf maken via http://datamatrix.kaywa.com/
Duckie
Adverteerders lijken maar niet te willen snappen dat we al de hele dag doodgegooid worden met reclame. De consument snapt best dat reclame = geld. Maar we worden nu geconfrontered met reclame: – 's ochtends in de ochtendkrant- onderweg naar werk in tram, bus, abri's – op het werk op de radio / tv / internet- 's avonds op de radio / tv / internet De mobiele telefoon is de laatste heilige plek waar we nog geen ongevraagde spam binnenkrijgen.
Peter Stuifzand
2D barcodes moeten meer gebruikt worden. Ik heb er nog geeneen op een poster of advertentie gezien. Misschien moeten bedrijven gewoon beginnen met het plaatsen van 2D barcodes op allerlei producten/advertenties/posters. Natuurlijk moeten ze er dan ook voor zorgen dat deze barcodes verwijzen naar nuttige content, zoals bijvoorbeeld extra informatie over een product of een website waar concertinformatie te vinden is.
Rolf Meester
Peter, ik heb er een voor je. Uit de Adformatie van deze week. Een campagne van het voedingscentrum: Abri's met QR code. Reader eventueel via sms link te downloaden. http://www.voedingscentrum.nl/Voedingscentrum/Nieuws/Het+Nieuwe+Eten.htm
Gerdien
Het is wat mij betreft heel simpel: advertenties zijn er op gericht om zo veel mogelijk personen te confronteren met de uiting, dan hopelijk nog wat personen (onbewust) te verleiden de uiting te onthouden en als het mee zit er later ook nog wat mee te doen. En dat doet er niet een, maar een hele massa. Het zal voor de marketeers en adverteerders vast een ontnuchtering zijn, maar er valt dan op je vingers na te tellen dat er dan slechts een minieme groep overblijft. Die moet dan ook nog eens bereid zijn moeite en tijd te willen investeren om ter plekke actie te ondernemen iets praktisch met de uiting te doen.
Robin
@Duckie & Gerdien. Deels mee eens. De huidige generatie 25+ is m.i. aanzienlijk sceptisch t.o.v. mobile advertising. Maar de groep die daaronder zit niet. Dat mobile advertising nu nog niet rendabel zal zijn, geloof ik dan ook graag. Dat heeft ook de tijd nodig, maar ik ben er van overtuigd dat het verkrijgen van on-demand en location based informatie weldegelijk potentie heeft.Sowieso een erg interessante ontwikkeling, deze 2d barcodes en het inzicht krijgen in de respons. Tot slot: per 1 juni '09 treedt er een nieuwe communicatiewet in werking, waarin volgens mij ook vastgelegd staat dat, zowel zakelijk als prive er een opt-in benodigd is voordat er iets naar mobiel gestuurd mag worden.Over ongevraagde spam zou ik me dan ook geen zorgen maken.
Toine
Vraag mensen of ze vrijwillig een rfid-chip meedragen, en het meerendeel zegt nee. Maar hoeveel mensen weten dat ze zo'n chip in hun autosleutel hebben? Zowel location based services als 2d barcodes dienen onderdeel te zijn van nuttige of interessante diensten – dan worden ze zondermeer geaccepteerd. Het hele fenomeen reclame verdwijnt op den duur, of wordt aanzienlijk minder.
Gerdien
@Robin: als je een overtuiging hebt dat on-demand en location based informatie weldegelijk potentie heeft dan is mijn vraag wat daarvoor je basis van je overtuiging is. Veel positievelingen komen naar wat ik zie niet verder dan de hoop dat het zal aanslaan. Maar weinig personen wensen na te denken waarom dan. Leeftijd is een veelgenoemd argument, maar als je binnen die zelfde groep dan vraagt hoe ze staan tegen bluetooth/rfid/etc spamming of actief barcodes achterna te jagen om bijvoorbeeld een actie na te jagen, dan trekt die groep zichzelf ook terug. Gemak is wat anders dan lastig gevallen worden of moeite moeten doen. En die groep is ook niet gek. Als het om informatie gaat dan moet die behalve nuttig zijn ook realistisch en objectief zijn. Die informatie kunnen ze vaak makkelijker elders bemachtigen.
Ron
Er is gewoon op dit moment geen meerwaarde in deze vorm. Niks, nada. En ik moet ook nog eens een hele hoop moeite doen, want alle handelingen liggen bij mij. Leuke technologie, ga nou eens lekker verzinnen hoe het nuttig ingezet kan worden, want dit is nu nog luie marketing.
judith
op3, heeft met haar shotcodes.com een aantal grote campagnes gedaan oa. met Heineken. Ik zie hier persoonlijk wel iets in, maar het zal nog wel even duren ben ik bang voordat dit op zijn top is.
Bert
Gewoon de Albert Heijn vragen om een domme wuppie of hamster actie met deze codes te doen, en iedereen kent het binnen een week.
Kjeld
Bij deze nodig ik iedereen uit het eens te proberen.op http://qifti.com/ Dit is een test wall http://qifti.com/jwaawawg http://qifti.com/faq#24 bij punt 24 staan links naar scan software ook op http://qrcodes.nl/ kun je van alles testen.Wil je een advertentie Whitelabel wall dan hoor ik het wel 🙂
Arthur
Er worden hier weer een hoop databases aan elkaar geknoopt. In dit geval van kentekens. Is er dan niemand die de RDW een halt toeroept? Kohnstamm, doe wat!!!
Bas Groot
In Japan zijn die kekke blokjes schering en inslag. Daar gebruiken ze het niet zozeer als advertising, maar vooral als CRM instrument. Bijv in restaurants en kroegen die zich op jongere publiek richten, reclameborden op straat en vooral papieren flyers heb ik ze heel veel gezien. ff filmen en je krijgt korting op je eten, mag voor minder naar het concert of de CD kopen, een waardebon of noem maar op; de tegenprestatie is dat je in hun marketingdatabase opgenomen wordt. Het aardige is dat het natuurlijk veel gemakkelijker is als consument, om ff zo'n code te piepen met je telefoon en vervolgens bij de ingang van het restaurant het ontvangen SMSje op je telefoon aan de barista te laten zien, dan naar een website te gaan om je gegevens achter te laten, een bon uit te printen die je mee moet nemen. Helaas verkopen ze volgens mij in Nederlandgeen telefoons waar standaard een simpel en standaard op zit om dergelijke barcodes mee te fotograferen en activeren. En als het al kan, zit het waarschijnlijk heel goed verstopt.
Claire Boonstra
@Arthur Kentekens? Waar lees je dat? @Bas Groot: precies – CRM/ direct korting/ een conversatie aangaan is ook de potentie en waarom het in Japan zo goed werkt. Ook de door jou gesignaleerde barrieres kloppen. Op de meeste moderne smartphones zit een barcode/ QR code lezer voorgeinstalleerd, maar moet je idd goed zoeken (bij mijn Nokia N82 bijv achter menu/ toepassingen/ kantoor (!!!!)/ barcodelezer. Een reader/ scanner downloaden is niet heel moeilijk, maar je moet dan wel weten w??r je die moet vinden. In Japan (oa met i-mode) heeft de operator (oa NTT DoCoMo) de macht om in de toestelspecificaties aan te geven dat een barcode scanner standaard meegeleverd moet worden. In Europa zit de markt anders in elkaar en zijn er minder standaarden. Het fenomeen van 'scannen'/ fotograferen en dan een link krijgen of meer info kunnen opvragen zal linksom of rechtsom zeker doorbreken. Alleen zal de markt (en de aanbieder) moeten accepteren dat er nu eenmaal fragmentatie is in oplossingen, en dus ook meerdere methodes moeten aanbieden (bijv �n QR, �n SMS, �n een nr bellen �n een URL intypen etc) – dit om de gebruikers optimaal van dienst te zijn en het zo makkelijk mogelijk te maken.