Deel dit artikel
-

‘Mobiele ontwikkelaars moeten investeren in marketing’

Ontwikkelaars van mobiele applicaties voor smartphones zijn weinig geraffineerd wanneer het aankomt op het promoten van hun werk. Ze moeten serieus investeren in marketing, want opname in een app store alleen is niet voldoende.

Naarmate er meer slimme mobieltjes worden verkocht, stijgt ook het aantal bedrijven dat zelfstandig of in opdracht een applicatie bouwt en publiceert. Voor het iPhone-platform bestaan 225.000 applicaties, waarvan 28 procent gratis downloadbaar, voor het Android-platform zijn dat er 70.000, waarvan 57 procent gratis is.

Naarmate er meer applicaties beschikbaar komen, daalt de kans dat een applicatie wordt gedownload. Dat is een kostbare impasse, aangezien de software-uitgever juist zo veel mogelijk gebruikers voor zijn applicatie wenst om daarmee geld te verdienen.

Uit een peiling onder 400 mobiele ontwikkelaars door Andreas Constantinou, van adviesbureau Vision Mobile, blijkt dat slechts 5 procent van de ondervraagden beter dan verwacht geld verdient. Bij een kwart van de ontwikkelaars valt het resultaat ronduit tegen.

Constantinou constateert tegelijk dat ontwikkelaars betere resultaten kunnen boeken wanneer ze betere promotie zouden bedrijven.

“Ons onderzoek laat zien dat ze vrij ongenuanceerd zijn in het promoten van hun applicaties. Meer dan de helft van de ontwikkelaars geeft gratis testversies van hun werk weg en gebruikt wat social media. Kortom, de ‘gewone’ promotietechnieken. Minder dan 30 procent van de respondnten investeert in traditionele marketingmiddelen zoals online advertising of professionele PR-diensten.

Het creëren van bereik voor een toepassing is nieuw in de mobiele wereld, maar is tegelijk een eeuwenoud probleem bij ‘fast moving consumer goods’. App stores lijken, wat hun grote aanbod betreft, net op supermarkten. Mobiele ontwikkelaars zouden lessen moeten leren uit de FMCG-markten en moeten investeren in promotie om hun producten boven de rest te doen uitstijgen. De app stores zelf doen het niet”. Als app store promotiediensten zouden bieden, dan zou de helft van de ondervraagden daarvoor willen betalen.

Constantinou richt zich met zijn onderzoek amper op de positie van het mobiele web. Daar liggen de marketingmiddelen iets meer voor de hand, omdat die al bekend zijn van het ‘vaste’ web. Zoekmachines als Google kunnen niet in alle app stores kijken, maar herkennen wel het aanbod op het mobiele web vanwege de gebruikte HTML-taal.

CNN’s mobiele topman Louis Gump zei eind vorige week tegen Emerce dat hij het web als de primaire hun beschouwt voor alle mobiele activiteiten van zijn nieuwsorganisatie. De BBC en NOS uitten zich in de afgelopen maanden op vergelijkbare wijze met uitgesproken voorkeuren voor het mobiele web versus applicaties.

Foto: myuibe (cc)

Deel dit bericht

6 Reacties

Peter de Vries

Vorige maand gelezen dat Pinkelstar.com een marketing platform heeft gelanceerd voor iPhone en Android app ontwikkelaars. Heeft iemand hier ervaring mee?

Mark

Opvallen met een applicatie is nog altijd wel makkelijker en goedkoper dan opvallen met een mobiele website.. 225.000 wereldwijd ja, maar hoeveel applicaties gebruikt de gemiddelde Nederlander nou echt? en op de iPAD is het aanbod al helemaal beperkt… Dat bekende nieuwszenders voor een mobiele website kiezen is niet zo gek. Die willen gewoon een zo groot mogelijk bereik tegen de laagste kosten.

jerry lieveld - mobtzu

het stopt inderdaad niet bij het launchen van je app. wij werken met een model waarbij je een aantal activiteiten voor de launch, tijdens en na de launch kunt inzetten. dit marketing , media en activatie plan bevat onder andere activiteiten als app seeding, online en mobile advertising en PR, appstore seo, how to's, review monitoring en uitgebreide analytics die je inzicht bieden in waar je kunt verbeteren. Eens dat er uit FMCG veel valt te leren voor app developers.

Adri Ulfman

Een mobiele site of app is niets anders dan een 'gewoon' consumenten-product. Als er echter heuse, functionele relevantie (promise) aanwezig is voor gebruikers dan is marketing/sales 'slechts' een zaak van het presenteren in de juiste community of setting om de doelgroep te interesseren. Klinkt eenvoudig, maar voor technici en 'wizards' is dit een aparte tak van sport. Gelukkig zijn ook voor marketing/sales professionals beschikbaar.

Victor Pardaans

Serieus investeren betekent wel een omzetverwachting aan de andere kant. Aan de klantzijde staan marges nog steeds onder druk en is het zo dat apps in sommige gevallen te goedkoop gebouwd (moeten) worden.Investeren en opbrengsten moeten in balans komen en dat is bij practisch geen enkele app bouwer in balans.  (…) [Edit door redactie Emerce: laatste zin verwijderd. Voor ronkende reclame heeft Emerce een Sales-afdeling]

Christine

Bedoel je dit? RT @silvertje: Nieuw anno 2010: promo meisje komt een app promoten op het terras: BuitenBeter – http://moby.to/pc44q7 Original Tweet: http://twitter.com/silvertje/statuses/19900276662

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond