Deel dit artikel
-

“Mobiele spam voor eenderde Europese bellers”

Het sturen van e-mail spam naar mobiele telefoons zal de komende jaren “snel toenemen”, zo stelt het Engelse messaging-bedrijf Empower Interactive. Bijna tweederde van de Europese mobiele bellers heeft er nu al tot vijfmaal in de week mee te maken. Toezichthouder Opta zegt de cijfers niet te kunnen bevestigen, maar stelt dat spam met de komst van 3G-telefonie “zou kunnen toenemen”.

Ongevraagde reclame op mobiele telefoons was voornamelijk het domein van spammers die sms-berichten verstuurden, bijvoorbeeld met de uitnodiging om mee te doen aan een loterij. Met de komst van snellere verbindingen voor de mobiele telefoon en het gebruik van e-mail via de mobiele telefoon werd ook het versturen van ongevraagde reclame via e-mail naar een mobiele telefoon interessant voor spammers.

Volgens het Londense bedrijf Empower Interactive, dat actief is op de markt voor messaging, groeit de hoeveelheid ongevraagde e-mail spam gericht aan mobiele bellers. In Europees onderzoek van het bedrijf, waaruit Reuters citeert, wordt gesteld dat 65 procent van de Europese mobiele bellers te maken heeft met ongevraagde e-mail spam. Per week zouden deze mensen tot vijf ongevraagde reclamemails ontvangen.

Het bedrijf stelt dat een belangrijk deel van de spam veroorzaakt wordt door bellers die gegevens achterlaten voor het ontvangen van een ringtone of ander mobiel vermaak. Blijkbaar ervaren de mobiele bellers de reclame die hieruit voorvloeit als ‘spam’, waar het mogelijkerwijs duidelijk vermeld was wat er met de gegevens zou gebeuren. Hierover geeft Empower Interactive geen duidelijkheid.

Opta is volgens de herziene Telecommunicatiewet de aangewezen instantie om op te treden tegen spam. Of de bevindingen uit het onderzoek van Empower Interactive ook gelden voor Nederland, kon woordvoerder Edwin van de Haar van Opta niet bevestigen. Van de Haar zegt wel dat spam richting mobiele telefoons “zou kunnen toenemen” met de introductie van 3G-telefonie.

 

Het wordt voor spammers gemakkelijker, wat bandbreedte betreft, om grote hoeveeelheden e-mail te versturen. Hoe Opta op gaat treden tegen spam wil het nog niet zeggen. Na het in werking treden van de herziene Telecommunicatiewet, met daarin anti-spam bepalingen, zal het de werkwijze bekendmaken, aldus Van de Haar. Deze wet is eind vorig jaar al aangenomen door de Tweede Kamer en zal naar verwachting medio maart ook door de Eerste Kamer goedgekeurd worden.

In Japan is het fenomeen e-mail spam op de mobiele telefoon maar al te bekend. NTT DoCoMo had na de introductie van i-Mode eind jaren negentig te kampen met spammers die het hadden voorzien op de inboxen van abonnees. In eerste instantie was het mobiele nummer het e-mailadres, een methode waar NTT DoCoMo al snel op terugkwam. Daarna volgde een kat-en-muis spel met de spammers.

 

In oktober vorig jaar werd er een limiet gesteld aan het e-mailverkeer van de ene naar de andere i-Mode telefoon, in de hoop dat daarmee spam voorkomen zou worden. De spammers hielden zich echter netjes aan de duizend e-mails per dag. Sinds januari heeft NTT DoCoMo de limiet op 200 e-mails per dag gezet. 

KPN laat i-Mode abonnees zelf een e-mailadres kiezen en biedt ze ook de mogelijkheid om een ‘black’ en een ‘white’ list aan te leggen, waarop staat van welke verzenders iemand wel e-mail wil ontvangen en van wie niet (meer). Een woordvoerder van KPN zegt dat i-Mode abonnees in Nederland “op niet noemenswaardige schaal” zijn lastiggevallen met e-mail. Hoe vaak dat is gebeurd kon hij niet zeggen. “We hebben ook zelf enkele maatregelen tegen spam getroffen, zoals het nagaan of er ook grote hoeveelheden e-mail niet bezorgd worden. De afzender kunnen we dan uitsluiten van verzending aan onze abonnees.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond