Deel dit artikel
-

Mobiele stadsgids TipSpot eerst zonder gps

De nieuwe ‘sociale stadsgids’ tipSpot start binnenkort met een mobiele applicatie. Die werkt zonder GPS, omdat de site eerst wil zien of het concept aanslaat. ‘En GPS op mobieltjes is nog niet genoeg ingeburgerd.’

"Het is een misverstand dat op locatie gebaseerde mobiele diensten altijd moeten werken met plaatsbepaling via gps of zendmastgegevens. Wij kiezen er nu voor om als eerste stap gebruikers zelf hun stad te laten opgeven. Daarna gaan we pas kijken naar andere manieren om locaties automatisch te bepalen", vertelt TipSpot-oprichter Frank Elbert.

GPS is volgens hem op dit moment nog niet ingeburgerd genoeg op mobieltjes. "Het is dus een bewuste keuze om hier in dit stadium nog niet te veel in te investeren. TipSpot moet ook kunnen bewijzen nuttig te zijn zonder dat het gps gebruikt."

Tips

TipSpot-gebruikers krijgen direct na opstarten van de mobiele applicatie een lijstje met vrijetijdstips in hun stad van keuze. Per evenement is te zien hoevaak die is getipt, wie er allemaal nog meer heen gaan en wat vrienden aan andere activiteiten aanraden. Ook is de plek van elke gebeurtenis op een kaart te zien. Later wordt het ook mogelijk een evenement toe te voegen aan de agenda op de telefoon en in sommige gevallen ook om kaarten te bestellen.

‘Complete stadsleven’

Het idee van TipSpot is volgens Elbert om zoveel mogelijk verschillende activiteiten in grote steden in kaart te brengen, niet alleen muziek en feesten. "Er zijn wel sites die zich op delen van het uitgaansleven richten, zoals alleen concerten of films, maar wij willen dat TipSpot completer wordt. Onze focus is op alles wat met ‘urban life’ te maken heeft, dus ook musea, cultuur of zelfs openingen van winkels."

Op termijn wil Elbert wel de mogelijkheid bieden om alleen tips binnen een straal van bijvoorbeeld 2 kilometer te zien. "Maar Amsterdam is geen Los Angeles waar je alleen uitgaat in een bepaald deel van de stad. In Nederlandse steden wil je alles wat er in de stad gebeurt weten." TipSpot richt zich eerst op de vier grote steden, Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht

Mobile Clicks

De mobiele applicatie van TipSpot wordt later deze week tijdens Picnic gepresenteerd. Gebruikers kunnen hem ook per sms ontvangen (‘tipspot’ naar 3010). De dienst is een van de zes Vodafone Mobile Clicks-finalisten. Vrijdagmiddag wordt de winnaar van de 100.000 euro bekend.

De uitgaanstips van gebruikers vormen ook automatisch een persoonlijke ‘stream’, waarop anderen zich kunnen abonneren. Naast personen kunnen ook uitgaansgelegenheden of merken lid worden, zoals nachtclubs of kleding- en drankmerken.

Volgens Elbert zijn er ook nog nauwelijks sites met uitgaansagenda’s die op een goede manier de stap naar de mobiele telefoon hebben gezet. "Doordat Tipspot met API’s werkt, is het technisch heel eenvoudig om voor de verschillende mobiele platforms eigen versies van onze applicaties te maken, zoals bijvoorbeeld voor de iPhone of de Blackberry."

AUB en OnStage

De informatie in de online vrijetijdsagenda wordt geleverd door twee contentpartners, het Amsterdams Uitburo en On Stage. Elbert: "We hebben er voor gekozen om te werken met contentleveranciers om de betrouwbaarheid van de informatie te kunnen garanderen. Op andere sites waar mensen zelf gegevens moeten toevoegen aan online agenda’s, zoals in de Events-sectie van muzieksite Last.Fm, zie je dat er nogal eens fouten worden gemaakt. Een ander voordeel is dat wij hierdoor veel completer kunnen zijn, doordat we niet afhankelijk zijn van wat gebruikers zelf toevoegen."

Volgens Elbert beschikt Tipspot al over private investeerders. Namen wil hij niet noemen. "We hebben een goede uitgangspositie, nu moeten we ons bewijzen. De grote vraag is: zit men hier op te wachten? Maar onze ambities zijn helder: als het hier werkt, dan kan dit concept in heel Europa werken."

(Foto CC: facemepls)

Deel dit bericht

4 Reacties

jan de ruiter

Als ik hen was zou ik es met Navizon gaan praten.Zij hebben al geheel west europa voor jullie in kaart gebracht (cell + wifi info)Koppel dat aan jullie applicatie en klaar!

Jeroen

"Doordat Tipspot met API's werkt, is het technisch heel eenvoudig om voor de verschillende mobiele platforms eigen versies van onze applicaties te maken, zoals bijvoorbeeld voor de iPhone of de Blackberry." Wat een flauwekul is dat zeg: je kunt niet ontwikkelen voor al die mobiele platforms zonder API's. En een API maken die zowel voor de BlackBerry als de iPhone werkt is zeker niet "technisch heel eenvoudig".

Frank

@ Jan de Ruiter. Bedankt voor de tip. We willen inderdaad het hele stuk 'locatie bepaling' (cell+wifi+gps) overlaten aan een derde partij. Skyhook is ook zo'n partij: http://www.skyhookwireless.com/howitworks/coverage.php

Frank

@ Jeroen. Omdat de meest ingewikkelde & complexe functionaliteit in de backend reeds is ontwikkeld (relevance engine, xml koppelingen, etc) kunnen deze nu via de TipSpot API eenvoudig worden aangeboden aan bijvoorbeeld de mobiele Java applicatie. (www.tipSpot.com/mobile). Diezelfde tipSpot API (die eenmalig is ontwikkeld) gebruiken we dus nu ook voor de iPhone app, en andere platforms (widgets). Het enige wat nog gemaakt moet worden is in principe de user interface van ieder platform. Dat noemen we 'technisch heel eenvoudig'. Wordt het hierdoor duidelijker?

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond