Deel dit artikel
-

‘Mobiele tv nog onbekend terrein voor mediabedrijven’

Mobiele televisie is het onderwerp waar dit jaar de meeste aandacht naar uitgaat op het 3GSM Wereldcongres in Barcelona. Maar ligt een doorbraak van mobiele televisie wel zo voor de hand? Volgens Panu Mustonen, consultant van het Finse Satama Interactive, is dat nog maar de vraag. “Bedrijven in de mediasector begrijpen vaak nog niet dat je voor een mobiele tv-kijker een heel ander soort content moet leveren. Mediabedrijven moeten nú samen met operators beginnen met mobiele tv-experimenten,” aldus Mustonen in een gesprek met Emerce.

Microsoft, Alcatel en verschillende andere grote partijen zijn er van overtuigd dat de komende jaren het kijken naar televisie op een mobieltje een grote vlucht gaat nemen.

Satama Interactive bestaat sinds 1999 en heeft zijn hoofdkantoor in Helsinki. Het bedrijf, dat op dit moment zo’n 400 medewerkers telt, adviseert bedrijven over interactieve marketing en de inzet van nieuwe technologische toepassingen, zoals mobiele televisie. In de beginjaren was Nokia de belangrijkste opdrachtgever van het bedrijf. Sinds 2001 is Satama betrokken bij pilots met mobiele televisie.

Mustonen: “Bij ontwikkelaars ligt er teveel nadruk op de technologie. De eindgebruiker heeft daar geen boodschap aan, die is pas geïnteresseerd in mobiele tv als er interessante content is.” Mediabedrijven en providers denken volgens hem dat ze met een pakket oude televisieseries gebruikers ‘warm kunnen krijgen’ voor mobiele televisie.

“Het beeldscherm van een mobieltje zal niet groter worden. Op zo’n klein formaat scherm moet je niet met tv-formules komen die werkten op een groot scherm.” Net als op het internet moeten mobiele tv-programma’s over het algemeen kort duren, vindt Mustonen. Bovendien hebben mobiele telefoons nog de complicatie van een batterij die bij het kijken naar tv-beelden snel ‘leegloopt’. Lege batterijen zijn niet alleen vervelend voor gebruikers, maar ook voor operators legt de Fin uit. “Een lege batterij betekent een klant die niet belt, niet internet, en geen sms-berichten verstuurt.”

Mobiele televisie is wezenlijk anders dan traditionele televisie, is de boodschap van Mustonen. Kortom, er moet een nieuwe ‘televisiemodel’ ontwikkeld worden. Hoe dat model er precies uit moet komen te zien, moet volgens de Fin blijken uit pilots en experimenten. Een onderzoek onder Finse mobiele tv-kijkers (‘Mobile TV’) geeft echter wel een indruk van het gedrag van kijkers, en omschrijft waar rekening mee moet worden gehouden bij het opzetten van zo’n model.

Uit het nog te publiceren onderzoek van Satama over Mobile TV blijkt dat mobiele tv-kijkers een ander kijkschema hebben dan kijkers naar de traditionele televisie. Zo kijken er in verhouding veel mensen naar tv op hun mobieltje in de ochtendspits, dus als ze onderweg zijn naar hun werk. Met dit andere kijkpatroon, zowel wat betreft tijd als lokatie, moeten tv-producenten rekening houden.

Satama benadrukt in het rapport dat gebruikers niet geïnteresseerd zijn in de technologie waarmee tv (of video) op hun mobieltje verschijnt. Of dit via DVB-H (Digital Video Broadcast) of een streaming kanaal gebeurd, is voor hen niet relevant. Het Finse bureau gelooft in de intergratie van de verschillende technologieën in een enkele toepassing, waardoor de gebruiker met een enkele televisie-interface te maken heeft.

In het rapport wordt het advies gegeven om televisie ‘socialer en persoonlijker te maken’. Mustonen legt in zijn toelichting telkens de nadruk op het sociale karakter van de mobiele telefoon en de mogelijkheid van gebruikers om zélf video’s te maken. “Mensen moeten in staat zijn om zelf filmpjes te maken en deze te delen met vrienden.”

Rest nog de vraag hoe er geld valt te verdienen met mobiele tv. Mustonen denkt dat in de beginperiode van mobiele tv, in de periode dat de early adaptors gebruikmaken van de technologie, een vast maandelijks bedrag voor toegang het meest kansrijk is. Pas als er ‘voldoende massa’ is, wordt het medium volgens hem interessant voor adverteerders.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond