Deel dit artikel
-

Mobility Platform wil imagoprobleem verhelpen

Het net opgerichte Mobility Platform gaat van start met een budget van 300.000 euro en zal waarschijnlijk twee jaar bestaan. Over de succescriteria wordt nog gediscussieerd.

Woensdag presenteerden Sylvia Roelofs (directeur Nederland ICT), minister Laurens Jan Brinkhorst (Economische Zaken) en Pieter Spohr (directeur Mobility Platform) het nieuwe Mobility Platform aan de pers. Over de exacte doelstellingen en bijhorende succescriteria van het platform wordt nog gediscussieerd met de founding members, aldus Pieter Spohr. Ook is de formele oprichting van de Stichting is nog geen feit. Toch is besloten alvast van start te gaan, vanuit een kantoortje bij Nederland ICT. Spohr denkt dat het platform drie fte's gaat tellen, "maar het kunnen er ook zes zijn."

Het Mobility Platform is opgericht met tien ICT-bedrijven als founding members, die ieder 30.000 euro gefourneerd hebben. Het budget zou moeten oplopen tot 1 miljoen euro volgend jaar oktober, aldus Sylvia Roelofs. Bedrijven kunnen kiezen voor een lidmaatschap van 15.000 of 5.000 euro. Roelofs sluit niet uit dat ook partijen buiten de ICT-sector zoals Endemol zich aanmelden.

Doel van het platform is om klanten van de sector door demonstraties, pilotprojecten, een portal, best practises en een helpdesk te laten zien hoe mobiele toepassingen leiden tot productiviteitsverbetering en kostenbeheersing. De activiteiten worden georganiseerd rondom verticale markten zoals de nutssector en de zakelijke dienstverlening. Een eigen demonstratiecentrum à la Media Plaza is niet aan de orde. De concrete uitwerking van de plannen werd woensdag nog niet geheel duidelijk.

Directeur Pieter Spohr benadrukte dat het platform reeds bestaande technologieën en businesscases van deelnemende bedrijven wil demonstreren, maar ook van partijen die niet bij het platform aangesloten zijn. Het platform moet onafhankelijk en 'pre-competitief' worden, met als doel te markt te verbreden.

Verder wil het platform een brug slaan tussen aanbieders, overheid, kennisinstellingen en afnemers. Dat is nodig omdat 'mobility' in een kwade reuk staat, aldus Spohr. Het zou afnemers onduidelijk zijn wat de toegevoegde waarde is van veel oplossingen en bovendien wordt de onderliggende infrastructuur als complex en duur ervaren. Communicatie en educatie zullen dus de belangrijkste activiteiten worden om dat imagoprobleem te verhelpen.

Minister Brinkhorst gaf aan dat het kabinet strategische betekenis hecht aan de ontwikkeling van breedband in Nederland. De overheid zou daar een sterke rol bij moeten spelen. Het kabinet zou het 'breedband-vliegwiel' in gang willen zetten.

Brinkhorst zei een nauw verband te zien tussen het Mobility Platform en het Breedband Expertise Centrum dat in het voorjaar van 2004 eindelijk zijn deuren zou moeten openen. Zijn directeur-generaal Telecommunicatie en Post Mark Frequin zei later het voor de hand liggend te vinden dat het platform over een jaar of twee samengaat met het Breedband Expertise Centrum.

Volgens Sylvia Roelofs zal het Mobility Platform zo snel mogelijk faciliteiten gaan delen met het Breedband Expertise Centrum, bijvoorbeeld rond de ontwikkeling van een portal. Dat zou de bijdrage van de overheid aan het Mobility Platform zijn.

Voor individuele proefprojecten wordt steeds aparte financiering geregeld, bijvoorbeeld door subsidie aan te vragen bij het uitvoeringsorgaan Senter. Ook de deelnemende bedrijven zouden mee moeten financieren door mensen ter beschikking te stellen.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond