Deel dit artikel
-

Mobypicture gaat gepersonaliseerde magazines uitgeven

Gebruikers van de fotodienst Mobypicture kunnen binnenkort een maandabonnement afsluiten. Voor tien euro per maand krijgt iedere Moby-abonnee maandelijks een tijdschrift met de populairste foto’s van zichzelf en de mensen uit zijn omgeving.

Dat maakte Moby-baas Mathys van Abbe tijdens het The Next Web-congres bekend. Emerce’ Gijs Vroom spreekt met Van Abbe over de specficaties en commerciële plannen met de papieren uitgaven.

De eerste serie tijdschriften verschijnt naar aanleiding van het Amsterdamse congres waar hij de print-dienst lanceerde. “Als je thuis komt na een evenement heb je normaalgesproken alleen wat foto’s, herinneringen en visitekaartjs. Met MobyBooks krijg je iets tastbaars dat de dag samenvat”.

MobyBooks bevatten foto’s van de Moby-gebruiker zelf, maar ook die van mensen uit zijn directe digitale omgeving. Moby ziet op basis van het aantal views, de beoordeling, het aantal retweets en Likes of Facebook welke foto’s of illustraties populair zijn. Die worden in het boek in klein en groot formaat afgedrukt. Moby-Abonnees hebben geen invloed op wat er in het boek verschijnt. Het hele selectieproces geschiedt automatisch op basis van sociale feedback.

Middels een samenwerking met cloud printer Peecho kan Van Abbe de gepersonaliseerde boeken iedere maand drukken en gepersonaliseerd afleveren op de deurmatten wereldwijd.

Om de prijs per tijdschrift niet uit de hand te laten lopen, werkt Moby met sponsors.

Het bedrijf, dat wordt gerund vanaf een woonboot, gaat de boekdrukdienst ook aanbieden aan gebruikersgroepen van Mobypicture en artiesten, zoals Ilse de Lange, die intensief gebruik maken van de fotodienst.

Deel dit bericht

3 Reacties

Mathys van Abbe

De prijs van het magazine staat nog niet vast. In het filmpje heb ik het over 10 euro omdat ik denk dat dat het maximum is wat kunnen vragen voor zo’n abonnement. Ik wil echter het magazine zo goedkoop mogelijk maken door een aantal plekken te reserveren voor partners, net zoals een conventioneel maandblad werkt eigenlijk…

Jurgen Overweg

Mooi initiatief. Grappig toch te zien dat paperless (Ipad, etc.) kan, maar dat een mooi gedrukt glossy magazine of album toch wel erg leuk is om door te bladeren. Ik denk dat we meer van dergelijke vernieuwende combinaties van social media en print zullen zien. Hou daarvoor ook http://www.peecho.nl in de gaten.

Michel H

Het idee achter MobyBooks begrijp ik volledig, aan de informatie die erin komt heb ik ook best behoefte. Maar op papier?

Ik heb echt steeds minder met papier naarmate ik meer gebruik ga maken van bijvoorbeeld m’n iPad. Boeken moet je ergens opslaan in je huis, boeken slijten, je raakt ze kwijt. Als het ook online beschikbaar komt, of als (iPad) app, schrijf ik me meteen in. Op papier is het leuk, maar toch net niet iets voor mij.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond