Deel dit artikel
-

Mogelijkheden online beleggen nauwelijks bekend

Onder internetgebruikers zijn de mogelijkheden van het online beleggen nauwelijks bekend, terwijl er wel veel belangstelling bestaat om een beleggingsrekening op internet te openen. Vijftien procent van de internetgebruikers zou overwegen dit binnen een half jaar te doen, bij reeds actieve beleggers is dit zelfs zeventig procent. Dat zegt onderzoeksbureau MetrixLab , dat een onderzoek deed naar gebruikersbeleving op websites, waar zo'n duizend internetgebruikers boven de achttien jaar aan meededen.

MetrixLab stelt dat beleggingssites nog heel wat werk moeten verrichten om het "potentieel om te zetten in klanten". Veel sites voldoen niet aan de verwachtingen, enerzijds omdat de geïnteresseerde internetters te weinig van het onderwerp weten, en anderzijds omdat ze vinden dat de beleggingssites te weinig informatie bieden om een beslissing te nemen over het wel of niet openen van een online beleggingsrekening. De helft van de onderzochte groep vond dat van dit laatste sprake is. Wat kennis van de mogelijkheden betreft weet de helft niet dat je via internet direct in aandelen kunt handelen. 68 procent van de onderzochte groep verwacht real-time koersinformatie aan te treffen, terwijl alle beleggingssites dat bieden.

Beleggingssites kunnen beter zo snel mogelijk duidelijk maken wat ze te bieden hebben, omdat bezoekers gemiddeld slechts vijf minuten nodig hebben om te beslissen of ze bij een bepaalde online broker een rekening willen openen. Waar de potentiële beleggers in eerste instantie vooral in geïnteresseerd zijn, is voorwaarden en tarieven, real-time koersen en achtergrondinformatie over het bedrijf dat de site beheert.

Uit het onderzoek blijkt ook dat elke beleggingssite op zijn eigen manier een bepaalde doelgroep probeert aan te spreken. Zo zou Binck met zijn uitgebreide beurs- en bedrijfsinformatie vooral beginnende beleggers aanspreken. Robeco , dat een modelportefeuille biedt, wordt door beginnende en ervaren beleggers gewaardeerd, en Alex , waar pas na registratie alle informatie toegankelijk wordt, is populair onder ervaren beleggers.

Deel dit bericht

6 Reacties

Friso

Over een half jaar baart MetrixLab waarschijnlijk weer veel opzien door te stellen dat de gebruikers die eerder zeiden een rekening te zullen openen, dit nog altijd niet hebben gedaan! Schokkende conclusie: mensen doen niet altijd wat ze in dit soort onderzoeken toezeggen te zullen doen! Nou, dat wisten we nog niet. Gaap. PS: Tien tegen één dat bovenstaande conclusie niet in die vorm door MetrixLab zal worden getrokken, om begrijpelijke redenen.

Bas van de Haterd

Je kan dit artikel tweeledig oppakken. Je kan zeggen dat dit betekent dat de de huidige sites de zaken niet op orde heeft. Immers zouden de meeste beleggers nu toch al wel van alles af moeten weten. Dat zou inhouden dat er weinig potentie is voor deze bedrijven. Aan de andere kant kan je zeggen dat als de bedrijven nu al goed kunnen overleven, de potentie enorm is. En er dus nog ruimte genoeg op deze markt is voor meer deelnemers en gigantische groei.

Gert de vries

Op zich zou dit een interessant onderzoek zijn. Alleen jammer dat het is uitgevoerd door Metrixlab, die werken immers met studenten die via hun opinionbar maar liefst 25 gulden per maand kunnen bijverdienen als ze wat toepen over een site waarop ze zitten. Ik heb dat ding zelf ook gebruikt, en je eerste neiging is om gewoon maar wat te antwoorden als er weer een vraagje komt, als je maar je geld krijgt. Eén van de conclusies: surfers hebben geen kennis over beleggen om een rekening te openen, kan ik me dan ook erg goed voorstellen. Natuurlijk hebben deze geldsurfers daar geen kaas van gegeten. Anders ga je immers ook niet met zo'n opinionbar werken om een paar tientjes per maand te verdienen. Leuk onderzoek dus, alleen door verkeerde partij uitgevoerd.

Matthijs Kanis

Ik ben het zeker eens met de stelling dat de toegankelijkheid van internetbrokers voor voornamelijk minder ervaren beleggers te laag is. Voor een deel is dit te wijten aan de communicatie op de web site van de broker. Een andere reden is bijvoorbeeld de kostenstructuur. De kostenstructuur van de internetbrokers kan en moet doorzichtiger worden gemaakt: een schijvenstelsel is echt uit de tijd. (bijv: tot orders van EUR 5000 0,5%, tot EUR 10000 0,4%, etc). De internetbrokers hebben de afgelopen jaren veel aandacht besteed aan het transactiegedeelte, te weinig aan de prospectsite. Dat blijkt ook uit onderzoek van Belegger.NL. Ik zie dit als positief nieuws: er is nog veel te behalen en veel te verbeteren. Matthijs Kanis, Directeur Belegger.NL

Bas van de Haterd

Ik ben het voor het grootste deel eens met Matthijs. Ik denk dat er meer integratie nodig zal zijn tussen telefoon en internet broker. Waarom zou je dit scheiden? Schwab doet al jaren alles via het internet of de telefoon voor hetzelfde bedrag. En als men eenmaal vertrouwd is met je telefonische afhandeling, gaat men vanzelf het internet gebruiken. Ik ben het ook eens met het feit dat er nog veel te halen is. Echter weet ik niet of dit voor de huidige spelers zo zal zijn. Niet als ze niet snel hun manier van werken aanpassen. Je moet een vertrouwens relatie opbouwen met klanten, en dat is iets waar brokers nog niet erg goed in zijn. Ook klantvriendelijkheid is de meeste nog vreemd. (Persoonlijk ben ik twee keer geweigerd bij Alex omdat mijn handtekening niet overeen zou komen met mijn handtekening in mijn paspoort. Yeah right). Ik zal de ontwikkelingen met aandacht volgen. Bas van de HaterdManager StockScore.nl

Hans

Op zich zou dit een interessant onderzoek zijn. Alleen jammer dat het is uitgevoerd door Metrixlab, die werken immers met studenten die via hun opinionbar maar liefst 25 gulden per maand kunnen bijverdienen als ze wat toepen over een site waarop ze zitten. Ik heb dat ding zelf ook gebruikt, en je eerste neiging is om gewoon maar wat te antwoorden als er weer een vraagje komt, als je maar je geld krijgt. Eén van de conclusies: surfers hebben geen kennis over beleggen om een rekening te openen, kan ik me dan ook erg goed voorstellen. Natuurlijk hebben deze geldsurfers daar geen kaas van gegeten. Anders ga je immers ook niet met zo'n opinionbar werken om een paar tientjes per maand te verdienen. Leuk onderzoek dus, alleen door verkeerde partij uitgevoerd.  http://www.khalidnieuws.8m.net/

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond