Deel dit artikel
-

Moniforce gaat Duitse markt op

Het Nederlandse bedrijf Moniforce, gespecialiseerd in webanalyse & performance monitoring, zag de omzet in 2004 met 150 procent toenemen tot enkele miljoenen euro's. De winst was 15 procent. Verder is Moniforce van plan deze maand uit te breiden naar Duitsland.

De producten van Moniforce moeten klanten in staat stellen de beschikbaarheid en performance van hun websites en internetapplicaties te beheersen. Daarmee kunnen bedrijven inzicht krijgen in het gedrag van de online bezoeker en in het gedrag van hun klanten.

“Moniforce heeft de groei van de afgelopen jaren ook in 2004 door kunnen zetten. Dat wij webperformance monitoring en webanalyse gecombineerd aanbieden, wordt kennelijk gewaardeerd door onze klanten”, zegt directeur verkoop Leo Leijenaar van Moniforce.

In Nederland werkt het bedrijf onder meer voor de Postbank, Wehkamp en de Belastingdienst. Het concurreert op het gebied van webanalyse met partijen als Nedstat, Websidestory en Webtrends. Op het gebied van performance monitoring concurreert Moniforce met name met Mercury.

Moniforce verwacht dat ook 2005 een goed jaar wordt . Het bedrijf gaat uit van een omzet van 4 a 5 miljoen euro en van een winst van tussen 400.000 en 500.000 euro.

Naast het bestaande kantoor in Almere opent Moniforce deze maand ook een kantoor in Bonn. In 2004 heeft Moniforce ook al in Duitsland aan de weg getimmerd. De onderneming slaagde erin een grote klant uit de top 10 van Duitse ondernemingen binnen te halen.

Volgens Moniforce gaat het om een grote telecomspeler, maar het wil uit concurrentie-overwegingen nog niet vertellen wie de klant is. Bedoeling is om vanuit Bonn met een team van vijf man de Duitse markt te bestormen. In 2005 zou 10 procent van de totale omzet in Duitsland behaald moeten worden.

Deel dit bericht

9 Reacties

Eric Jan

Op het gebied van website analyse is het bedrijf lang zover nog niet als Nedstat of OneStat.com, die hebben van Moniforce niets te vrezen, ik vind het allemaal nogal amateuristisch eruit zien. Met performance metingen vind ik Watchmouse er veel beter uitzien.

Loe

@Eric-jan: Je weet duidelijk niets, maar dan ook helemaal niets van Moniforce. Moniforce is juist veel verder dan partijen als Nedstat. Waar Nedstat nog steeds indirect meet, namelijk via een teller op je pagina's, meet Moniforce direct. Ze meten desgewenst al je internetverkeer, zelfs op packetniveau als je dat wil. Daarnaast doet Moniforce ook iets dat Nedstat niet kan: je (technische) performance meten. Ook load en stresstests zijn beschikbaar. De achterliggende technologiën zijn fundamenteel betrouwbaar en vergen geen ingrepen of onderhoud aan je systemen. Dientengevolge beïnvloeden ze je systemen ook niet. Je hoeft geen tellers te plaatsen en ook de systeembeheerder hoeft geen logs te verzamelen.

Maarten

Dan maken ze dus gebruik van log filesof een programma dat het wat simpeler voor je maakt, een zwaar verouderde methode en behoorlijk onnauwkeurig om bezoekers te meten. Dat is juist waarom bedrijven overstappen naar een Nedstat of OneStat etc. Deze bedrijven zijn volledig gefocussed op het website bezoek en laten uptime van servers monitoring over aan andere bedrijven die daar weer gespecialiseerd in zijn. Hun mannier van bezoek meten is veel nauwkeuriger als dat van Moniforce.

Loe

@Maarten:Moniforce maakt geen gebruik van logfiles. Hun methode is niet zwaar verouderd maar zelfs behoorlijk geavanceerd) en per definitie de meest nauwkeurige methode om bezoekers te meten. Het kan niet nauwkeuriger. Ik kan het je nog sterker vertellen: Moniforce kan zelfs meten welke pagina's wel door jouw webserver zijn uitgeserveerd, maar nooit bij de browser zijn aangekomen.  Nog even over de methodiek van Moniforce:- Je hoeft niets, letterlijk geen bit, aan je pagina's aan te passen, dus ook geen tellercodes te plaatsen.- Je hoeft niets, geen bit dus, aan je servers aan te passen. Je hoeft ook geen logfiles bij te houden.- Het meetsysteem beïnvloedt op geen enkele manier de performance of de hoeveelheid dataverkeer van je sites.- Moniforce beperkt zich niet tot browsertoepassingen of het http-protocol, maar kan alle traffic meten.- Nieuwe pagina's worden automatisch ook gemeten zonder dat je iets hoeft te doen- De rapportage is d.m.v. een browsertool aan je eigen wensen aan te passen. Het dient wel gezegd te worden dat Moniforce zich op een ander deel van de markt richt dan Nedstat. Zo bestaat er geen gratis teller die je op je pagina kan zetten. Voor een hobbysite is Moniforce niet interessant.

Freeman

Op zich is de manier waarop Moniforce te werk gaat wel geavanceerder dan een 'eenvoudige' teller. Je kunt veel meer gegevens verzamelen door middel van packet sniffing dan door het plaatsen van een teller op een pagina. Toch geloof ik niet dat je goede analyses out-of-the-box kunt maken met dit product. Immers, je weet dan wel de URL die is opgevraagd, maar wat weet je nu wanneer de URL http://www.emerce.nl/nieuws.jsp?id=452114&go=457922#457922 is opgevraagd. Niet zoveel. Je moet toch een koppeling maken – zeker wanneer je een dynamische site heb – met de paginatitels uit de database.  Doorgaans ben ik niet zo onder de indruk van pagina'slange rapportages over een website. Naar mijn idee is het de kunst om uit de brei met gegevens tot slechts één A4'tje te komen met statistieken, met daarop zaken als: groei/afname sitebezoek; categorisering waar men vandaan kwam en welk percentage van de bezoeker heeft een bepaalde gewenste conversie gemaakt.

daniel

@Loe Met het meeste van wat je zegt ben ik het eens. Moniforce is zeer geavanceerd en verder dan Nedstat en Onestat. Wat ik betwist is dat het per definitie de meest nauwkeurige methode zou zijn om bezoekers te meten. Voor Moniforce gelden namelijk op het vlak van bezoekersaantallen precies dezelfde beperkingen als voor logfile analyses. Moniforce meet namelijk 'zeer nauwkeurig' de webserver activiteit. Echter alles wat is gecached bij ISP's en proxys ontglipt aan het oog van de server en dus ook aan het oog van Moniforce.  Het is alleen de vraag hoe erg dit is. Natuurlijk, als je 100% accuraatheid wilt hebben kun je geen logfile analyse of packet sniffing gebruiken. Maar met de alternatieven heb je ook geen 100%. Als het je echter gaat om online transactie monitoring en trendanalyses is Moniforce momenteel één van de beste opties. Online aankopen kunnen immers nooit zijn gecached. En een stijgende trend of dalende trend ontglipt ook nooit aan het oog van de server.  Javascript taging, het alternatief, heeft weer andere nadelen die je terug krijgt voor dat extra beetje accuraatheid. Zo moet je nogal wat implementeren op je site. Iedere pagina een tag. Het captured ook niet alles, zoals redirects en PDF downloads. Niet iedereen accepteert javascript. Het is mijn ervaring dat dit ongeveer 7% is. Deze bezoekers komen dus niet voor in de statistieken als unieke bezoekers. Daarnaast heb je geen technische statistieken. Geen 404 of bandbreedte gebruik. Dit lijkt voor marketeers niet interessant maar het zijn wel gegevens die je wilt hebben uit je webanalytics tool. De website moet immers stabiel blijven draaien. Een volgend nadeel is dat de gegevens worden opgeslagen op een database van de leverancier. Veel organisaties hebben moeite met het feit dat het bezoekersgedrag van hun klanten buiten hun eigen serverpark wordt opgeslagen.  Het is moeilijk om te zeggen wat het beste is. Voor het ene bedrijf is accuraatheid het belangrijkste en voor de ander privacy.  Het belangrijkste blijft dat organisaties weten wat ze uit het pakket willen halen. Het pakket is namelijk alleen maar waardevol als de meetresultaten kunnen worden vergeleken met organisatiedoelen. Totnogtoe kan er met de tools veel meer dan organisaties er over het algemeen mee doen waardoor het feitelijk niet zo veel uitmaakt of je nou met Moniforce, Webrends, Omniture, Sitestat, Websitstory, Clicktracks, DMFacts of je eigen capture dingetje met Excel werkt. Het geheim van het succes zit in de details.

Frits

Ik ben het met Daniel en Loe eens. Eric Jan je moet maar eens naar een demo van de performance tool van Moniforce kijken, dan praat je denk ik wel anders. Moniforce steekt met kop en schouder boven de 'traditionele' spelers zoals Netstat, webTrends, Websidestory etc uit. Niet alleen qua gebruikte meettechniek, ook qua rapportage loopt Moniforce mijns inziens voorop in de markt door gebruik te maken van OLAP. Ze doen het niet voor niets zo goed en ik was erg onder de indruk van een demonstratie waarbij ik vorig jaar aanwezig was. Moniforce biedt ondernemingen volledig grip op hun online diensten, in tegenstelling tot andere partijen. Succesvolle e-business ondernemingen willen niet alleen een simpele website analysetool, maar allereerst controle over de beschikbaarheid en performance en vervolgens geavanceerde informatie om bezoekers naar boekers te converteren. Andere partijen in de markt richten zich mijns inziens slechts met de tellermethode op klantgedrag en doen dat ook nog eens op een voor bedrijven kostbare wijze zoals Loe terecht aangeeft. Een nadeel van Moniforce is misschien de prijs, maar als je het op de wat langere termijn bekijkt verdienen bedrijven het verschil snel terug door de efficientere meetmethode en betere informatie om het conversieratio te verhogen. Hun beschikbaarheidsdienst vind ik trouwens erg goedkoop voor wat het bijdraagt aan bescherming van de omzet. KLM en Wehkamp maken daar ook gebruik van zag ik op de website van Moniforce. Dat zegt al genoeg. Bij mijn vorige baan maakten ze er ook gebruik van en werd als erg betrouwbaar en effectief ervaren. Ook over het support van Moniforce was men zeer te spreken kan ik me herinneren. Ik denk juist dat we nog wel meer van dit bedrijf gaan horen de komende tijd.

wouter

Leg een x aantal van dit soort programma's naast elkaar en ze meten allemaal iets anders. De getallen zijn dus allemaal witte leugens. De betrouwbaarhedi is ver te zoeken van dit soort tools. Moniforce is daar wel het minst slechte in en inderdaad ver voor op de traditionele spelers. Ik dacht alleen dat Moniforce al enige tijd in Duitsland bezig was? Volgens mij voor T-Mobile??

daniel markus

@wouter Het zijn alleen maar 'witte leugens' -vreemde uitdrukking- voor wie het belangrijk vindt dat alles correct moet zijn tot meerdere decimalen achter de komma. Maar deze zekerheid biedt geen enkele vorm van onderzoek. De uitkomsten per methode zijn altijd anders.  Wat al deze programma's echter gemeen hebben is dat ze een grote toegevoegde waarde leveren aan de gebruikers. Mits goed ingezet kun je de programma's gebruiken om allerlei zaken rondom het webkanaal te optimaliseren. Je kan bijvoorbeeld zien: -welk acquisitiekanaal de beste conversie levert -waar de grootste uitval zit in een checkout of registratieproces -welke landingpages sticky zijn en welke slippery -waar de loyaalste klanten vandaan komen -welke content je loyaalste klanten interesseert -welke content nooit gelezen wordt -etc Antwoorden op dergelijke vragen zijn met geen enkele andere methode dan webanalytics zo goedkoop te beantwoorden. Marktonderzoek, enquêtes en gebruikersobservatie vergen altijd meer resources voor minder generaliseerbare gegevens. Bovendien zijn het momentopnames. Webanalytics is continu, effectief en efficiënt en daar doen die meetonvolkomenheden weinig aan af.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond