Deel dit artikel
-

Monsterboard ‘positief gestemd’ over hoger beroep

Is Intermediair een merknaam of een generieke term? Het was de inzet van het hoger beroep van Monsterboard , in een rechtzaak aangespannen door Intermediair. Eerder verbood de rechter Monsterboard te adverteren via dit zoekwoord. Monsterboard is positief gestemd; geen van beide partijen deed z'n best om het artikel waarop Monsterboard veroordeeld was, overeind te houden.

De carrièresite adverteerde op de zoekmachine Vindex op het woord 'Intermediair'; telkens als een bezoeker zocht op dit woord, kreeg hij een banner van Monsterboard voorgeschoteld. Onterecht, vond concurrent Intermediair, en klaagde Monsterboard daarop aan. De rechter stelde Intermediair in het gelijk , waarop Monsterboard in beroep ging.

Suzanne Ekel, country manager voor Monsterboard Nederland: "We zijn veroordeeld op een artikel dat zegt dat we niet mogen meeliften met een ander merk, en dat we ons niet mogen voordoen als een ander merk. Volgens ons is daarvan geen enkele sprake. En dat bleek ook: niemand probeerde nu dat artikel overeind te houden."

Monsterboard wilde inderdaad duidelijkheid scheppen, zegt Steven Veenendaal, publishing director van Intermediair (thans NewMonday.com ). "Ze waren het niet eens met het gekozen artikel. De rechter stelde hen voor dan maar een bodemprocedure te starten." In zo'n procedure wordt inhoudelijk dieper op de zaak ingegaan.

De advocaat van Monsterboard, Arjan Schuman, maakte een vergelijking met een winkelcentrum. Daar wordt voor de deur van de C1000 een bord van Albert Heyn geplaatst, met de mededeling dat AH twee straten verderop zit. "Dat is niet strafbaar, en eigenlijk doen wij hetzelfde; we vragen de bezoeker ook twee straatjes verderop te gaan kijken", zegt Ekel.

Hoewel de directe inzet niet hoog is ("wat stelt de click rate van een banner voor?"), zet Monsterboard door, omdat het bedrijf niet wil zorgen voor de jurisprudentie. Naar anleiding van de zitting is Ekel "positief gestemd. De rechter stelde de goede vragen en neemt in ieder geval de tijd om de zaak te bekijken". Ook Veenendaal heeft echter goede hoop: "We maken een goede kans." De uitspraak volgt op 8 februari.

Zie ook:
Adverteerders voorzichtiger na Monsterboard-uitspraak

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond