Deel dit artikel
-

MP3.com en muziekindustrie akkoord over betaalde muziek

MP3.com en vertegenwoordigers van de Amerikaanse muziekindustrie zijn tot een overeenkomst gekomen over het aanbieden van muziek via de site. De site gaat 30 miljoen dollar betalen voor het gebruik van naar schatting 1 miljoen songtitels. Wie muziek wil beluisteren via My.MP3.com moet straks een kwart dollarcent per nummer gaan betalen.

Beide partijen spreken van een historische overeenkomst. "Dit betekent een gigantische stap voorwaarts voor alle consumenten die graag in staat worden gesteld om via MP3 te luisteren naar muziek die ze al bezitten," zegt president Robin Richards van MP3.com in het persbericht dat beide partijen gisteren verstuurden. "Het is een driedubbele overwinning, zowel voor muzikanten, consumenten als muziekaanbieders op internet," zegt president Edward P. Murphy van The National Music Publishers's Association (NMPA). "We zagen internet lange tijd als een groeimogelijkheid, zolang auteursrechten gewaarborgd werden en er voor het gebruik van muziek betaald zou worden."

Het akkoord moet nog goedgekeurd worden door de achterban van de andere partij die namens de muziekindustrie onderhandelde, The Harry Fox Agency (HFA). De Harry Fox Agency behartigt de auteursrechten van muzikanten. De NMPA heeft al ingestemd met het akkoord dat nu op tafel ligt. Of de rechtzaak die de muziekindustrie tegen MP3.com heeft aangespannen wordt stopgezet hangt ook nog af van wat de achterban van HFA zal beslissen. De rechtszaak wordt pas stopgezet als het akkoord tussen de voormalige kemphanen ook daadwerkelijk ondertekend wordt.

De huidige afspraken gelden voor een periode van 3 jaar. Het bedrag dat MP3.com gaat betalen wordt deels besteed voor vergoedingen aan de muzikanten die bij HFA zijn aangesloten en wiens werk via MP3.com recent is gebruikt. Voor een deel worden er ook alvast royalties uitgekeerd voor de nummers die opgenomen worden in de MP3 database, nog voordat ze gebruikt worden.

Het gratis downloaden van muziek via MP3.com lijkt met de overeenkomst definitief naar het verleden verwezen. De muziek die te koop is via de site mag na aanschaf ook gekopieerd worden naar My.MP3.com, als de eigenaar er vervolgens gebruik van wil maken kost het hem een kwart dollarcent voor iedere keer dat hij de muziek via internet opvraagt.

Deel dit bericht

2 Reacties

Platenzaak

Beste lezer, Deze deal valt mij zwaar tegen. Waar er normaal guldens voor elke cd moet worden betaald (bij en door de reguliere handel) is er nu een deal gesloten die te belachelijk voor woorden is. MP3.com had voor elke cent moeten worden aangeklaagd. Waarom? Omdat deze prijs (per nummer) een teken geeft, dat voor een kwart dollarcent een nummer legaal gekocht kan worden, terwijl dat nooit via de tussenhandel kon (volgens de platenmaatschappijen). De tussenhandel krijgt daarom meer en meer verwijten over de kunstmatig, hoog-gehouden prijs – gedomineerd door de steeds hoger wordende inkoopsprijzen van de platenmaatschappijen.Het betalen voor producten is normaal en moet zeker voor muziek op het net worden ingevoerd, maar een kwart dollarcent geeft de verkeerde ideëen. M.v.g., De lokale platenzaak.  

Martijn Dullaart

Het klinkt misschien erg lullig voor de lokale platenzaak, maar eerlijk gezegd vind ik dit een hele goede deal. Vanuit het supply chain oogpunt (minimalisatie van doorlooptijd en kosten) is het langzamerhand duidelijk aan het worden, dat de tussenhandel een overbodige schakel in de supply chain aan het worden is. Ik heb dit met drie andere studenten al ongeveer anderhalf jaar geleden voorspeld voor de reis- en muziekbranche(zie http://members.chello.nl/~m.vandam./emerce/ ). Dit zit vooral in de extra distributiekosten en marges voor de tussenhandel, die je niet hebt als je nummers via het internet verkoopt. Daarnaast heb je geen kosten voor het persen van de CD en dergelijken.Ik denk dat je daarom best per track 65 cent kunt vragen. Op een cd van 12 tracks kom je dan toch uit op f7,80. Lijkt me erg redelijk. Dat je het als lokale platenzaak niet leuk vindt dat er een stuk van je boterham gepakt wordt, is begrijpelijk. Maar het is een logisch gevolg. Denk maar aan eens aan de kleine supermarkt. Die verdwijnen ook steeds meer doordat ze niet meer tegen de grote jongens op kunnen boxen. Internet is een goedkoop medium. Dit betekent dat je vrij snel groot kunt worden, en dat je het dus heel snel van de, in dit geval, kleine platenzaak kunt winnen. Dit betekent niet dat je je platenzaak op internet moet tillen en dan goed zit. Nee, je zult werkelijk toegevoegde waarde moeten bieden. Martijn Dullaart

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond