Deel dit artikel
-

MSN steekt 260 miljoen in relatie met adverteerders

MSN , de verzamelde webdiensten van Microsoft, steekt het komend jaar wereldwijd 260 miljoen gulden in de relatie met adverteerders. Hiervan gaat 71 miljoen gulden naar de Europese markt, waar de investering vijftig procent meer advertentieopbrengsten moet gaan opleveren.

Het nieuwe programma, Advantage Marketing , is een vervolg op het marketingoffensief dat verleden jaar werd ingezet. Het doel was toen om rivalen AOL en Yahoo! wat publieksbereik betreft van de troon te stoten. In Europa lukte dit afgelopen juli, toen MSN met 26,7 miljoen unieke bezoekers Yahoo! voorbij streefde. MSN bereikt volgens cijfers van Nielsen momenteel 38,4 procent van de actieve Europese internetgebruikers. Yahoo! en AOL bereiken 33,6 respectievelijk 25,2 procent.

Met Advantage Marketing wil MSN voortbouwen op dit succes door de banden met adverteerders aan te trekken. Een belangrijk onderdeel is een uitbreiding van de dienstverlening op het gebied van digitale marketing. MSN komt tegemoet aan de schreeuwende vraag van marketeers naar gedetailleerde bereikcijfers. Hiervoor is een samenwerkingsverband gesloten met onderzoeksbureau Nielsen//NetRatings, dat statistieken over consumenten en hun gedrag kostenloos ter beschikking stelt van MSN. De dienst zal een plaats krijgen naast het online boekingssysteem van MSN (het zogeheten Mediacentre), dat eerder dat jaar in meerdere landen van start ging.

Het groot deel van het marketingprogramma gaat naar de promotie van nieuwe online advertentievormen, die alle de eigenschap hebben dat ze door de internetgebruiker niet als hinderlijk worden beschouwd. Hieronder vallen de "full page ad" (een schermvullende advertentie die na enkele seconden vanzelf krimpt tot niet-hinderlijke proporties) en de "scratch-off card" (een banner met de functionaliteit van een kraslot).

Het salesoffensief, dat gisteren door MSN werd gelanceerd, is ingegeven door een verwachte forse stijging van de online reclamebestedingen. Volgens MSN zullen deze in 2006 wereldwijd 12,9 miljard dollar bedragen, tegen 5,7 miljard voor 2001. Naast deze absolute omzetstijging neemt ook het belang van online adverteren binnen het totale reclamebudget toe. Adverteerders besteden momenteel gemiddeld 3,1 procent van hun budget aan het internet, maar volgens MSN groeit dit naar 7,0 procent in 2006.

Inkomsten uit de verkoop van advertentieruimte vormen de belangrijkste inkomstenbron van MSN. Diensten als Hotmail en Messenger zijn tot nu toe gratis geweest en leveren dus niets op. Volgens Judy Gibbons, Vice President voor de EMEA landen, zal dit op termijn wel veranderen. "Binnen twaalf maanden zullen we voor een beperkt aantal diensten geld gaan vragen. Het gaat dan vooral om additionele diensten. Hotmail hoort daar niet bij. Men denkt vaak dat MSN zijn diensten altijd gratis aanbood om in een later stadium hier geld voor te vragen, maar zo simpel ligt het niet. Ons publieksbereik is ons belangrijkste bezit, daar gaan we heel voorzichtig mee om."

Gibbons gaat er van uit dat het Advanced Marketing programma op de Europese markt nog dit fiscale jaar ruim vijftig procent meer omzet uit de verkoop van advertenties zal opleveren. Deze omzetverhoging is broodnodig, omdat MSN tot nu toe verliesgevend is geweest. Wanneer het bedrijf in de zwarte cijfers zal belanden, kon Gibbons niet zeggen. "Dit jaar nog niet in elk geval."

Deel dit bericht

4 Reacties

Johan Meulekamp

Imposante groei cijfers en -verwachtingen! Een teken dat dit deel van de business doorgroeit naar volwassenheid. Het dagelijks verstrekken van meer dan 860 miljoen advertenties wereldwijd (!) door MSN e-Shop, Search, Hotmail en MSNBC.com is geen sinecure. In tegenstelling tot de Amerikaanse markt zal in Europa de marketing (advertenties) toegespitst moeten zijn op de lokale omstandigheden, denk alleen maar aan de diverse talen en wettelijke voorschriften met betrekking tot het verstrekken van informatie in de diverse landen. Een uitdaging dus, waarvoor technische hulpmiddelen beschikbaar zijn, zoals onder andere door de website MP3.com al wordt toegepast (ik bedoel aanpassing van de webcontent, afhankelijk van de lokatie (land) waar zich de consument bevind). Onontkoombaar is naar mijn idee dat er voor bepaalde diensten of informatie betaald moet gaan worden. Hoe kun je anders als leverancier van deze diensten of informatie kwaliteit handhaven?

Fred Brink

Het bereiken van 860 miljoen advertenties? KEEP DREAMING! hits, adviews, pageviews etc.. hoe men het ook mag noemen maar als ze 860 miljoen 'advertenties' hadden dan hadden ze allang in de zwarte cijfers gezeten zoals hun concurrenten al enige tijd doen. Jammer dat er weer met Nielsen geschermd word, terwijl deze alleen maar het thuisbezoek meet waarin MSN en AOL groot in zijn. Het is wel een hoge verwachting hoor in dit klimaat, om 71 miljoen te steken in Europa en er (hou me ten goede mbt de laatste kwartaalcijfers) 50-100 miljoen extra uit te halen. Is lang geleden dat ik gehoord heb dat je op zo een korte termijn kiet kan draaien. Even een paar opmerkingen over dat getal van 860 miljoen, laten we ervan uitgaan dat Johan pageviews bedoeld; tel dan vooral die 'auto-searches' mee die je naar een msn pagina doet linken als je een verkeerde url intikt, en al die browsers die standaard geinstalleerd staan op elke nieuwe computer met msn als homepage en nog enkele van die truken. Een klein doordenkertje voor marketeers, volgens Compete (july 2001) ging 80% van het Amerikaanse verkeer via Hotmail, dit werd vergeleken met Yahoo, waar slechts 14% via mail liep. 10% op msn liep via search (waarvan 4% de bovengenoemde auto-search), en 3% over de homepage (wederom zie boven), dan hou je welgeteld 7% over aan verkeer over de daadwerkelijke content.. Als ik zoveel geld had te besteden zou ik mijn content een stuk opkrikken ipv nog mooiere en nog grotere en nog nieuwere advertentie-vormen waarvan de aandachtswaarde na een halfjaar toch weer gehalveerd is. PS: uit hetzelfde bovenstaande onderzoek bleek ook dat het meerendeel van de Hotmail gebruiker deze dienst niet ziet als een onderdeel van MSN, lekkere merkenbouw heb je dan… steek liever daar je geld in want om ze heen kun je toch niet, dus dan heb ik liever wat waar voor me afgedwongen views.

Johan Meulekamp

Toch even een reactie op 'Keep on Dreaming' mijn bron is David Walters, senior operations manager, MSN. Nog een paar cijfers: According to AdRelevance, a Jupiter Media Matrix Company, online ad impressions in December 2000 reached an all-time high of over 65 billion click-throughs. The firm also cited MSN as dominating in terms of revenue and impressions, generating $180 million during December 2000. MSN's advertising business continues to thrive in 2001, with ad sales significantly outpacing the overall online advertising industry's growth, according to MSN.

J.B.

Sorry to do the reply in english, but I figure if you can read researchmaterial liked mentioned above, then you can read English aswell :) MSN refers to audience measurement services like Netratings and Media Metrix when talking about its gigantic traffic numbers and when they call themselves the no.1? But, these services do measure actual traffic whether it was or wasn't intentional. compare these figures to audience estimates from MRI, a service in which consumers are asked what they visited online? so people have to recall where they went. Netratings logs 55.8 million users of MSN.com via their meter. However, in an MRI survey, where people are asked what websites they used over the last month, only 23.8 million people mention MSN.com

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond