Deel dit artikel
-

Multiscope: Klikken op banners leidt vaak tot aankopen

Een op de vijf internetters die op een banner klikt, gaat daarna over tot aankoop van de geadverteerde producten of diensten. Dat blijkt uit een onderzoek van Internet marktonderzoekbureau Multiscope en Internet advertising network WebAds onder 3000 internetgebruikers. 66% van de respondenten heeft het afgelopen jaar op een banner geklikt.

Het onderzoek is uitgevoerd met 'pop-up screens', die getoond werden op een groot aantal sites binnen het WebAds-netwerk. Iedere bezoeker kreeg het 'pop-up screen' maar één keer te zien. In totaal werkten ruim 3.000 internettersmee aan het onderzoek door een online enquête in te vullen bij een site die aangesloten is bij het WebAds-netwerk.

Ongeveer 25% van de respondenten weet zich de laatste advertentie waarop geklikt is nog te herinneren. Ook 25% weet nog op welke site die advertentie stond. Na het aanklikken van een internetadvertentie bekijkt 42% de gepresenteerde informatie, 35% vraagt informatie aan. 20% van de respondenten is na het aanklikken van een advertentie daadwerkelijk overgegaan tot de aankoop en/of bestelling.

Circa 51% van de respondenten kreeg binnen 3 dagen een reactie na het aanklikken van een advertentie; 22% nog dezelfde dag waarop de actie ondernomen was. Zo'n 8% zag geen vervolg op hun verzoek.

De reactie kwam tot stand via e-mail (39%) of een zogenaamde 'bedank-pagina' (20%) op de site van de aanbieder. 34% ontving de reactie via traditionele post. Zo'n 86% van de respondenten is tevreden over de reactie van de aanbieder. De mate van tevredenheid wordt voornamelijk bepaald door de snelheid, aldus Multiscope.

38% van de respondenten wenst sites zonder advertenties. Een meerderheid (42%) heeft geen specifieke voorkeur. Opvallend is dat 20% van de respondenten kiest voor een internetsite met advertenties.

Deel dit bericht

5 Reacties

Rick Buitenman

Wat een volslagen onzinnige enquete.De wijze waarop deze is uitgevoerd (m.b.v. pop-up windows) garandeerd al dat eenieder die zich ergert aan advertenties op websites nooit aan deze enquete zal hebben meegedaan (bah, weer zo'n window, klik, weg…). Dat geldt zeker voor Internetters zoals ondergetekende, die gebruik maken van een eenvoudig filter-programmaatje, waardoor advertentie-banners en automatische pop-up windows uberhaupt nooit verschijnen (of iets simpeler, javascript uitzetten). Deze enquete is net zo objectief als een enquete over de populariteit van voetbal bij de kassa van een voetbalstadion.

Michael Blijleven

Ik ben het met meneer Buitenman eens. Ik behoor bij "de groep die een hekel heeft aan popups" en ik heb daarom ook een popup killer. Hoe komen Internet marktonderzoekbureau Multiscope en Internet advertising network WebAds dan aan hun uitslag. 1 op de 5 ?? Het is volgens mij gewoon een lichte gok want hoeveel mensen hebben er een popupkiller geinstalleerd.

@sok

@ Michael Blijleven Michael….had jij in 1999 ook al een popupkiller? Komt het niet bij jezelf op dat als je reageert op een artikel van 21 September 1999 dat je reactie dan een ietsie pietsie als mosterd na de maaltijd overkomt?  Tussen 1999 en heden is er zoveel veranderd! Strak ga je nog reageren op de invoering van snelheidscontroles in het verkeer ten tijde van vadertje Drees: "geeft niks, ik heb toch radardetector in mijn auto zitten"

Piet

Hallo!Je reageert op een artikel van ruim 4 jaar geleden….Is niet echt relevant meer zou je zeggen. Piet

Robert

Raar dat het artikel dan nog te benaderen is….

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond