Musical.ly wisselt van eigenaar voor miljard dollar

Het Chinese ByteDance Technology legt zeker achthonderd miljoen dollar op tafel om de karaoke-app Musical.ly te kopen. De koper gebruikt machine learning-technieken voor contentcreatie, -aggregatie en -distributie op mobiele platformen.

Met Musical.ly krijgt de nieuwe eigenaar een app in handen die mateloos populair is onder met name jongere meiden. Het voor anderen en samen zingen is meer een sociale activiteit dan een muziekapp rondom de camera.

Exacte financiële details zijn niet bekendgemaakt, maar Bloomberg en de Wall Street Journal houden het op een bedrag van tussen de achthonderd miljoen en een miljard dollar. Ze baseren zich op bronnen rondom het bedrijf.

De drie jaar oude karaoke-app zou rond de zestig miljoen maandelijkse gebruikers hebben, maar de explosieve groei zou inmiddels achter de rug zijn. Ondanks dat legt de nieuwe, Chinese eigenaar rond de 15.00 dollar per gebruiker op tafel. De muziekdienst zelf verdient nog geen geld. Er zijn wel exploitanten die zich op het platform begeven, zoals Onlane in Nederland. Zeker in Nederland is er vooralsnog amper interesse voor het platform.

Tot de verkopende investeerders in Musical.ly behoren, naast de oprichters Alex Zhu (foto) en Luyu Yang, ook GGV Capital, Greylock Partners en de Chinese tak van Susquehanna International (SIG).

Het is dit keer geen Amazon, Facebook, Google of Twitter dat een populaire socialentertainmentapp koopt maar een partij die in het westen grotendeels onbekend is. ByteDance Technology wordt door investeerders echter op twintig miljard dollar gewaardeerd. Tot de investeerders behoren de Chinese tak van Susquehanna International, DST van Yuri Milner en Sequoia Capital.

ByteDance [?] is ontwikkelaar van een in China populaire nieuwsapp. Die verzamelt, bewerkt en verspreidt nieuws uit derde bronnen met slimme technologie. Toutiao heeft dagelijks 120 miljoen gebruikers die elk gemiddeld 74 minuten per dag doorbrengen in de appp.

Met deze overname wil de koper zijn werkterrein verbreden, het bereik vergroten en zijn advertentietechnologie aan het werk zetten. Eerder dit jaar kocht het bedrijf uit Peking de socialvideo-app Flipagram uit Amerika.

Foto: Techcrunch (cc)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond.

terug