Deel dit artikel
-

Muziek branden in de winkel krijgt vervolg

Het idee om mensen zelf in de platenwinkel een compilatie te laten samenstellen en branden is nieuw leven ingeblazen. Anderhalf jaar geleden startte Free Record Shop hiermee een test in Almere. Het bedrijf DJ Power Media, betrokken bij die test, gaat het principe nu op brede schaal introduceren. Er komt ook een white-label voor internet, maar downloaden is er voorlopig niet bij.

De test van Free Record Shop in Almere was geen onverdeeld succes, zo viel gisteren te beluisteren bij de uiteenzetting van de nieuwe plannen. De techniek functioneerde en de rechten met platenmaatschappijen en muziekuitgevers waren geregeld, maar het aanbod was te klein, aldus DJ Power Media . Er waren toen 2500 tracks beschikbaar.

DJ Power Media, dat gefinancierd wordt door het aan ING gelieerde Parcom Venture Investments, zet toch door. Het bedrijf denkt dat een omvangrijke uitbreiding van de database tot zeshonderdduizend tracks de nieuwe dienst aantrekkelijker zal maken. De komende maanden gaat DJ Power Media de terminals plaatsen in Free Record Shops door het gehele land. Doelstelling is om er 25 per drie maanden te installeren. De winkeleigenaar kan zelf bepalen op welk genre de nadruk komt te liggen, afhankelijk van de klantenkring in het filiaal.

Ook is er een ASP-variant opgezet die onder 'white-label' aangeboden wordt aan websites. Iemand kan dan online een keuze maken, dient vervolgens online te betalen en krijgt de cd een paar dagen later thuisgestuurd. Downloaden is er niet bij, hoewel het met de gebruikte techniek in theorie wel mogelijk is, verzekeren betrokkenen. Doel is om de retailers aan "additionele omzet te helpen", dit door repertoire aan te bieden dat "niet kannibaliseert op het aanwezige repertoire in de winkel", zegt commercieel en business development directeur Clyde Tdlohreg van DJ Power Media. Dit uitgangspunt zou ondergraven worden door online concurrentie aan te gaan met die retailers. Die concurrentie gebeurt dan weliswaar op additioneel repertoire, maar dit repertoire kan de retailer ook voor een deel zelf leveren, nadat hij zelf een bestelling heeft geplaatst.

De muziek is voorlopig alleen afkomstig van onafhankelijke platenmaatschappijen, verenigd in de Engelse belangengroep AIM . Tot deze maatschappijen behoren ondermeer Beggars Banquet en Mute. Een akkoord met de vijf grote spelers (EMI, Universal, Sony, BMG en Warner Music) is nog niet bereikt, zegt Tdlohreg. "Met twee zijn gesprekken in een vergevorderd stadium." De muziek is ook het oudere repertoire, grofweg kan gezegd worden dat het nieuwe werk dat op cd in de winkel is te verkrijgen niet beschikbaar is via de Music Power Kiosk van DJ Power Media. Vandaar dat het concept in potentie ook interessant zou moeten zijn voor platenmaatschappijen, zonder al te veel moeite kunnen ze toch nog oude 'voorraad' slijten. Overigens is het niet noodzakelijk een compilatie te maken, wie wil kan ook een complete cd integraal laten branden.

De kosten van een track komen op 1,45 euro per stuk, er dienen er minimaal zeven op een cd gebrand te worden. De prijs ligt gemiddeld genomen hoger dan tijdens de test in Almere (vanaf 1,13 euro) en roept wederom de vraag op of mensen hiermee niet duurder uit zijn dan met het kopen van een compilatie-cd in de winkel. De kosten voor een verzamelaar (of andere cd) met oud werk overstijgt in de winkel nog zelden de tien euro, daarvoor heeft de koper dan ook nog vaak een cd met een aanzienlijke hoeveelheid tracks. DJ Power Media en zijn partners, zoals softwarebedrijf Byton en RDC Datacentrum , zien dit anders, ze benadrukken de eigen keuzemogelijkheid. "Het gaat erom dat je in staat bent zelf je favoriete tracks op een cd te zetten", zegt CCO Saskia Rosmalen van Byton. "Het gebeurt vaak dat mensen een cd kopen voor een nummer dat ze leuk vinden. Nu kun je die favoriete tracks op een cd samenvoegen." Bovendien komt er materiaal binnen handbereik dat op cd in de winkel niet altijd meer te vinden of te bestellen is, zo is de gedachte.

Een stimulans dient ook de extra content te zijn die toegevoegd wordt aan een track. Het gaat hierbij om ondermeer informatie over concerten, gadgets, fragmenten van clips, maar ook reclame. Ook wordt bijgehouden welke muziek de voorkeur heeft, dit gebeurt zowel op winkelniveau als bij de sites die gebruik maken van de dienst. De voorkeuren van mensen die een compilatie samenstellen en bestellen bij sites die DJ Power Media onder white label voeren worden ook verzameld en geëvalueerd. Volgens DJ Power Media bieden zowel de extra content als de vergaarde informatie over persoonlijke smaak volop mogelijkheden voor platenmaatschappijen om aan one-to-one marketing te doen.

Deel dit bericht

2 Reacties

Jan Sellis

Eindelijk een stap in de goede richting. De manier waarop de muziek industie omgegaan is met mp3/internet enz is belachelijk. Portable mp3 spelers zijn tegenwoorig zeer gewoon onder jongeren. wat doet de platenindustrie? cd's aanpassen zodat je computer vastloopt. Waardeloos dus. Gedwongen om muziek te downloaden. En waarom zou ik 20 euro of meer betalen voor een cd waarop maar 2 leuke nummers staan? En dan heb je het nog niet eens over de belachelijk prijzen van singels. Nee, er moet snel wat veranderen en misschien is dit een eerste stap

martijn

Per saldo gaat de gebruiker meer betalen voor een slechter product en kan de artiest/platenmaatschappij niet meer de stijl bepalen van het product. Ik blijf nog fff cd's kopen 😉

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond