Deel dit artikel
-

Muziekomzet in de plus door digitale streaming (update)

De omzet van de Nederlandse muziekindustrie is na twaalf jaar weer in de plus en digitale diensten compenseerden in het eerste halfjaar 2013 de terugval van fysieke dragers. Digitale streaming groeide zelf met 131 procent.

De fysieke markt kende weliswaar wederom een teruggang van 18 procent in omzet; de digitale markt nam toe van 15 miljoen naar 24 miljoen, een stijging van 60 procent. Dat was met name te danken aan inkomsten uit streamingdiensten, dat wil zeggen abonnementen en inkomsten uit advertenties. De omzet daaruit groeide maar liefst met 131 procent in het eerste half jaar, zo meldt brancheorganisatie NVPI. Ook opmerkelijk: de digitale downloads namen licht af, met 1,2 procent.

In totaal stegen de inkomsten van de Nederlandse industrie met 1,9 procent. Rechteninkomsten zijn hierbij niet meegenomen.

Anders dan in voorgaande jaren komt NVPI niet met  consumentenbestedingen, maar met de inkomsten van de industrie zelf. Door het toegenomen belang van streamingdiensten als Spotify en Deezer geeft dat een zuiverder beeld, aldus de brancheorganisatie.

De Nederlandse inkomsten uit digitale muziekopnames zullen de komende vijf jaar overigens verdubbelen van 57 miljoen euro in 2012 naar 101 miljoen in 2017. Dat verwacht PwC.  Het betalen voor streamen en downloaden van muziek lijkt eindelijk een vlucht te nemen in Nederland.  ‘De inkomsten uit opgenomen muziek dalen in Nederland al sinds 2008’, zegt Ennel van Eeden, entertainment- en mediaexpert bij PwC. ‘Het grote illegale muziekaanbod en de worsteling van de muziekindustrie met nieuwe verdienmodellen heeft veel geld gekost. Meer en meer wordt het gemis aan inkomsten uit fysieke verkoop gecompenseerd door inkomsten uit diensten als Spotify en iTunes. In 2015 leidt dit tot een omslagpunt, waarbij de verdiensten uit digitale muziek die uit cd’s en platen overtreffen.’

De situatie in de muziekindustrie verbetert volgens PwC langzaam. Weliswaar daalden de totale inkomsten uit opnames, kaartverkoop, sponsoring en merchandising vorig jaar met bijna 3 procent. De komende vijf jaar zullen deze inkomsten echter naar verwachting jaarlijks gemiddeld met 1,2 procent stijgen naar 758 miljoen in 2017.

Tabel omzet muziekindustrie eerste halfjaar 2012 vs 2013:

 In miljoenen euro’s

H1 2012

H1 2013

% +/-

Fysiek

41,8

34,1

-18,4%

Digitaal downloads

8,4

8,3

-1,2%

Digitaal streaming

6,8

15,7

+131%

Totaal

57

58,1

+1,9%

 

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond