Deel dit artikel
-

Muziekserie deel 2: Geld verdienen

Als er betaald moet worden kiezen de meeste muzieksites voor het werken met abonnementen, slechts sporadisch wordt ook de pay-per-download variant geboden. Opvallend is dat de betaalde sites Pressplay en MusicNet bij de lancering alleen toegankelijk zijn voor inwoners van de Verenigde Staten. "In het voorjaar", wordt dit anders, aldus Pressplay. Over betalen, abonnementen en de omzet op de online muziekmarkt.

Gratis muziekdownloaden is voor tweeërlei uitleg vatbaar, afhankelijk van het perspectief van aanbieder of ontvanger. Enerzijds zijn er de sites die software verspreiden waarmee internetters met elkaar muziek, en inmiddels ook video en andere beelden, kunnen uitwisselen. De verkregen informatie is gratis, er staan alleen de kosten voor het online zijn tegenover. Anderzijds zijn er de sites die een gratis download aanbieden – legaal – dit ter promotie van een artiest of cd.

Een voorbeeld van dit laatste is Amazon.com dat een sectie download heeft ondergebracht in zijn muziekwinkel; muzikanten kunnen hier ook hun MP3's uploaden om op die manier via Amazon reclame voor zichzelf te maken. Behalve dat dit artiesten promoot, betekent het ook dat de site er aantrekkelijker wordt voor bezoekers. De verwachting is dan ook dat verschillende sites MP3's als wervingsmiddel in gaan zetten, zoals dat nu ook gebeurt met bijvoorbeeld ringtones of e-cards.

Gratis muziek op internet zal nooit verdwijnen, niet alleen omdat er altijd sites blijven die illegaal uitwisselen mogelijk maken, maar ook omdat de muziekindustrie zelf kwistig met gratis MP3's rondstrooit. Simpelweg omdat het een goedkoop en effectief promotiemiddel is. Soms is er sprake van een 'beperkt gratis', een variant op de methode die ook in de software-industrie wordt gebruikt, waarbij iemand muziek (software) een bepaalde periode 'op proef' krijgt. Daarna is er de keuze om de song te kopen. Een kopieerbeveiliging en blokkeer-toepassing voorkomen ongewenste neveneffecten.

Het zijn abonnementen die de boventoon voeren als het gaat om betalen voor muziekdownloads. Zowel bij Prince (NPG.com), MusicNet als David Bowie, die de abonnees tevens voorziet van een radiokanaal waar – vaak ongepubliceerde – tracks van Bowie zijn te beluisteren. De keuze is er overwegend uit een maand- of een jaarabonnement en zo hier en daar (Vitaminic.com) een halfjaar-abonnement. De tarieven per maand liggen globaal rond de tien dollar. Een uitschieter naar beneden is MP3.com, dat via zijn premium listener service de beschikking biedt over een miljoen tracks voor 2,99 dollar per maand. Het duurste abonnement is de Platinum service van Pressplay, dat 24,95 dollar per maand moet kosten. Uiteraard is een jaarabonnement per saldo voordeliger. Als betaalmiddel fungeert overwegend de creditcard.

Een van de sites die de mogelijkheid biedt om ook per track te betalen is Vitaminic.com, een van oorsprong Italiaans bedrijf dat inmiddels actief is in tien landen, waaronder Nederland (Vitaminic.nl). De prijs voor een afzonderlijke download ligt – voor de populairste downloads vorige week – tussen de 1,10 en 3,50 gulden. Betaling gebeurt via creditcard. De site heeft ook een Vitaminic Music Club waarvan de leden tegen betaling van een halfjaar- of jaarbedrag toegang krijgen tot het muziekbestand van Vitaminic, leden kunnen tracks maximaal driemaal downloaden.

Niet wagenwijd open
Het is niet bepaald alsof ineens de deuren wagenwijd open werden gezet met de introductie van MusicNet, begin december. Wie niet in de Verenigde Staten woont kan voorlopig geen gebruik maken van de dienst. Pressplay laat weten "in het voorjaar" ook voor Europeanen toegankelijk te worden, de planning van MusicNet is nog onduidelijk. Ook het aantal downloads en streams (beluisteren van radio via internet) is beperkt, tot honderd stuks van elk per maand. MusicNet wordt gesteund door drie van de grootste platenmaatschappijen ter wereld, Warner Brothers, BMG en EMI, samen met enkele kleinere (Virgin, Arista, Jive/Zomba). De afwezigen zijn Sony en Universal, die hun eigen dienst Pressplay hebben opgezet, waar ook EMI zijn muziek aanbiedt, samen met kleinere labels als Matador, Roadrunner en Rounder. Pressplay zette wat vaart achter de introductie, nadat de lancering al werd uitgesteld en er uiteindelijk een tijdstip circuleerde van begin volgend jaar. Eind vorige week volgde toch nog de lancering.

Gaan de platenmaatschappijen uiteindelijk via beide platforms hun muziek aanbieden? Op de site zegt Musicnet "te hopen" dat de andere twee platenmaatschappijen ook mee gaan doen. Pressplay laat zich er niet over uit. Het wordt kiezen of delen, voor de internetter. Beide diensten hebben zo hun voor- en nadelen. Belangrijkste nadeel voor beide is dat ze niet toegankelijk zijn voor internetters van buiten de Verenigde Staten. Beide zijn ook alleen geschikt voor gebruik binnen Windows, en dan niet de versie uit 1995 (iets wat voor meerdere muzieksites geldt, waaronder Listen.com). Voordeel van Pressplay is dat er de mogelijkheid wordt geboden om tracks te branden op een cd, hiervoor wordt met de Pressplay-speler ook software meegeleverd van Roxio. Afhankelijk van het abonnement kan iemand tien of twintig tracks per maand op een cd branden, en maximaal twee tracks per artiest per maand. Een volledig album branden is dus – in korte tijd – niet mogelijk.

En de omvang van de markt? In november stelde onderzoeksbureau IDC dat in 2005 de markt voor muziekdownloads een waarde heeft van 1,6 miljard dollar. Enkele maanden daarvoor kwam Jupiter MMX met de berrekening van 1,9 miljard dollar omzet in 2006. Volgens Jupiter bedraagt de omzet dit jaar 29 miljoen (drie procent van de totale online omzet aan muziek), dat zal in 2006 dertig procent zijn. Momenteel wordt het overgrote deel van de omzet aan downloads behaald uit enkele downloads, 25 miljoen dollar tegenover 3 miljoen dollar aan abonnementen. In 2006 zal dit volgens Jupiter 700 miljoen dollar omzet zijn aan enkele downloads tegenover 1,2 miljard dollar aan abonnementen.

Wie wil betalen?
Beide onderzoeksbureaus doen aanbevelingen aan de muzieksites om de dienstverlening te verbeteren. IDC vindt dat de versnippering van het aanbod over verschillende sites onduidelijk is voor consumenten. "De consument moet in staat zijn om muziek te krijgen op een online variant van een muziekwinkel, waar het dus niet nodig is om te weten onder welk label een bepaalde artiest valt", aldus IDC analist Susan Kevorkian tegenover WebWereld. Jupiter stelt in onderzoek afgelopen juli dat de muziekdiensten MusicNet en Pressplay weliswaar hoge service bieden, maar slecht aansluiten bij de wensen van de consument. Die wensen zijn: de mogelijkheid om kopieën te maken van gedownloade tracks (48 procent), de mogelijkheid om de tracks op willekeurig welk audio-apparaat te beluisteren (36 procent), sterk gepersonaliseerde radio (30 procent). In hoeverre de kritiek van Jupiter inmiddels achterhaald is valt moeilijk te beoordelen, het aanbod aan radiostations bij zowel MusicNet als Pressplay moet toch menig internetter tevreden kunnen stellen.

En ten slotte de bekende vraag: wil men betalen voor muziekdownloads? Voor de platenindustrie is het geen vraag, want ze ziet geen legaal alternatief. Jupiter (onderzoek juli 2001) constateert dat de animo om te betalen gegroeid is van 41 procent vorig jaar naar 59 procent dit jaar. Andere onderzoeken laten juist zien dat er nauwelijks bereidheid is om de portemonnee te trekken. De vraag is echter of dergelijke 'animo-testen' wel relevant zijn. Zelfs al zijn ze inmiddels van start gegaan, hoe groot het aanbod is – of gaat worden – op MusicNet of Pressplay is nog onduidelijk. En dit aanbod bepaalt uiteraard de vraag.

Morgen deel 3 van de serie over muziek met daarin aandacht voor de auteursrechten op internet.

Een overzicht van enkele tarieven:

MusicNet
Maandabonnement 9,95 dollar. 'Gold'-variant, met toegang tot beelden van CNN, Fox en andere aanbieders van content, kost 19,95 dollar per maand. Voorlopig alleen voor inwoners van de Verenigde Staten.

MP3.com Premium Listener Service
Beschikking over een miljoen tracks, ook mogelijkheid tot het branden van de tracks op een cd. Per maand 2,99 dollar. Per jaar 29,99 dollar.

Napster.com
Voorlopige indicatie 2,95 tot 4,95 dollar per maand voor een basic-abonnement, 5,95 tot 9,95 dollar voor een premium abonnement. De hoeveelheid te downloaden bestanden is bij beide nog onduidelijk.

Vitaminic.com
Zowel gratis te downloaden tracks, downloaden tegen betaling per track als een abonnement waarmee onbeperkt gedownload kan worden uit de tracks van de Vitamine Music Club. Een abonnement voor zes maanden kost 39,99 dollar, een abonnement voor een jaar kost 69,99 dollar.

Listen.com
Veel gratis downloads, maar aanvullend ook abonnementen op 'catalogi', waaronder Naxos Classical (5,95 dollar per maand), 'Sampler' (songs uit verschillende genres, 5,95 dollar per maand) en 'Sampler Plus' (7,95 dollar per maand, een combinatie van beide voorgaande modellen)

DavidBowie.com
Biedt lidmaatschap van BowieNet, met toegang tot muziek en andere informatie over David Bowie voor 64,99 dollar per jaar, of 5,95 dollar per maand.

Prince
Basic lidmaatschap voor 7,77 dollar per maand, ondermeer twee tracks van Prince per maand. Premium membership voor 100 dollar (is een jaar geldig), met extra downloads bovenop die van het basisabonnement..

Tiscali
Minimaal 7 euro per maand, drie abonnementsvormen met de mogelijkheid tot het branden van bestanden op een cd.

Pressplay
Deze site heeft de meeste abonnementsvormen. Volgens analisten is dit bedoeld als een experiment om te zien naar welk type de meeste vraag is. Het gaat om de volgende maandabonnementen
Basic: 9,95 dollar voor 300 streams en 30 downloads.
Silver: 14,95 dollar voor 500 streams, 50 downloads en 10 maal branden.
Gold: 19,95 dollar voor 750 streams, 75 downloads en 15 maal branden.
Platinum: 24,95 dollar voor duizend streams, 100 downloads en 20 maal branden.

Deel dit bericht

1 Reactie

Jetze van der Meulen

"Een uitschieter naar beneden is MP3.com, dat via zijn premium listener service de beschikking biedt over een miljoen tracks voor 2,99 dollar per maand" Alle nummers op MP3.com zijn ook zonder abonements-service te downloaden van die site. Het is dus niet zo dat je abonnee moet worden om te kunnen downloaden. Eigenlijk betaal je alleen maar zodat je geen advertenties betaald. Jetze

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond