Deel dit artikel
-

Muzieksite Vitaminic stapt over op abonnementen

Muzieksite Vitaminic gaat via betaalde abonnementen muziek aanbieden om te downloaden. Alle sites, negen in Europa en een in de Verenigde Staten, maken de de komende weken de overstap naar betaalde dienstverlening. Een abonnement zal 145 gulden per jaar gaan kosten.

Vitaminic biedt feitelijk al muziek tegen betaling aan, het is echter een klein deel van het aanbod en bezoekers van de muzieksite maken nauwelijks gebruik van de mogelijkheid om deze muziek te kopen. In de nieuwe opzet verdwijnt het gratis aanbod niet volledig, voor bands die muziek gratis willen aanbieden blijft Vitaminic een platform bieden.

In totaal hebben 700 platenmaatschappijen zich aangesloten bij Vitaminic, aldus de muzieksite. Tijdens de presentatie van de jaarcijfers twee weken geleden, meldde Vitaminic dat het ook overeenkomsten heeft gesloten met 'de grote vijf' (Sony, Warner, Universal, EMI en BMG), maar vooralsnog is muziek van deze partijen nog niet terug te vinden op het netwerk. Het zijn met name kleinere, onafhankelijke platenmaatschappijen die samenwerken met Vitaminic en in die samenwerking een middel zien om hun artiesten te promoten. Ook bands zonder platenmaatschappij kunnen hun muziek op de site aanbieden, zowel gratis als tegen betaling. Bovendien stimuleert Vitaminic het aanbieden van lokale 'content'. Bert de Ruiter, managing-director Nederland: "We hebben een aanbod voor de muziekliefhebber die meer wil dan een muzikaal behangetje." Hij vergelijkt het aanbod met de programmering van de VPRO, "maar dan met een nog breder aanbod".

De muzieksite, die is opgericht in Italië, bestaat sinds 1999 en heeft sinds vorig jaar een beursnotering in Milaan. Met de beursgang haalde Vitaminic 31,2 miljoen euro op. Vitaminic heeft momenteel tien lokale sites, waarvan negen in Europa en één in de Verenigde Staten. Het bedrijf is sterk afhankelijk van inkomsten uit advertenties. Vorig jaar boekte Vitaminic een omzet van 1,8 miljoen euro (voor 45 procent op de thuismarkt Italië), waarvan 1,5 miljoen euro afkomstig was uit reclame en direct promotion. De verkoop van muziek was slechts marginaal, aldus het bedrijf. Met de uitbreiding naar andere landen en de daarmee samenhangende marketingbestedingen (21 miljoen euro vorig jaar), kwam Vitaminic vorig jaar tot een negatief resultaat. Het nettoverlies bedroeg 24,9 miljoen euro.

Bert de Ruiter, managing director Nederland, zegt dat het sneller tot winstgevendheid komen meespeelde bij het instellen van abonnementen. "Maar het is voor ons ook een logische stap in de ontwikkeling van Vitaminic. Als je ziet dat het per track downloaden en betalen zoals we dat nu op beperkte schaal aanbieden niet werkt, dan moet je iets anders proberen." Het downloaden en betalen per track werkt volgens De Ruiter niet. "Het is lastig voor de klant om telkens opnieuw te moeten afrekenen, abonnementen zijn daarom een beter model." Bovendien wordt de gangbare methode van gratis nu eenmaal opgevolgd door een nieuwe methode, namelijk laten betalen voor conten en diensten, zegt De Ruiter.

Vitaminic biedt een abonnement per jaar voor 145 gulden, voor een half jaar komt het op 95 gulden. Voor dat bedrag kan de internetter onbeperkt muziek binnenhalen, alleen zit er wel een maximum aan per track; een afzonderlijk nummer mag driemaal gedownload worden. De auteursrechten en vergoedingen voor platenmaatschappijen worden per kwartaal afgedragen. Dan wordt gekeken wat de platenmaatschappijen krijgen op basis van het aantal keren dat een nummer is opgevraagd. Volgens De Ruiter zijn "de meeste mensen bereid om te betalen". Grootschalig onderzoek heeft Vitaminic daar niet op losgelaten, maar volgens De Ruiter is het "een kwestie van wennen" om voor de muziek te gaan betalen. "De vergoeding die wij vragen is ook niet hoog. Koop een paar cd's en je bent meer kwijt."

Momenteel heeft Vitaminic verspreid over alle landen waar het actief is 400 duizend geregistreerde gebruikers. Het gehele netwerk heeft ongeveer tien miljoen pageviews per maand en biedt 103 duizend nummers aan van in totaal 24 duizend artiesten.

Deel dit bericht

5 Reacties

Jetze van der Meulen

Hoi, Even voorstellen: Een van de aktiviteiten die ik heb op het Internet is een goed bezochte MP3 portal voor Dub en Reggae muziek. Een andere aktiviteit is dat ik, overigens met succes, mijn eigen muziekstukken op Internet zet, ik sta bij alle grotere muzieksites. Ik ben sinds het begin, midden jaren negentig, betrokken bij muziek via Internet. Ik denk dat Vitaminic het zwaar gaat krijgen. In een enquete die ik heb gehouden op mijn site The Dubroom, bleek dat de overgrote meerderheid van mijn bezoekers absoluut niet bereid is om te betalen voor MP3 downloads. Het is niet zo dat dat nooit gebeurd, getuige het feit dat een banner op mijn site die naar E-music linkt toch aangeklikt wordt en er muziek wordt verkocht op die manier, maar het is marginaal. Ik heb meer vertrouwen in MP3.com, die artiesten behoorlijk betaald voor gratis downloads. Ze zijn op een creatieve manier bezig. Want mensen komen af op gratis MP3's en Vitaminic zou dus iets van hetzelfde moeten gaan doen, anders voorspel ik dat ze niet lang meer zullen bestaan. We hebben hetzelfde gezien bij IUMA, die nu overigens samen met Vitaminic werkt. Groeten,Jetze van der Meulen

Maurice van Uden

Jammer dat Vitaminic overstapt op betaalde content. Ik hoop dat het bedrijf er veel succes mee heeft, maar waag te betwijfelen of zoveel websurfers bereid zijn de portemonnee te trekken voor muziek. Zeker zolang er nog veel manieren zijn om gratis aan muziekbestanden te komen. Niet dat ik het goedkeur dat er illegaal muziek wordt gedownload, maar er bestaan ook nog legale alternatieven, zoals onze eigen site Outloud.nl. Outloud hoopt de eigen content nog jarenlang 'gratis' te houden. We zoeken onze inkomsten uit andere bronnen, onder meer de business to business activiteiten richting de reguliere platenindustrie. Maar ook door het organiseren van live events en het in licentie geven van muziek. Ik zeg niet dat wij het wiel hebben uitgevonden, maar betwijfel toch ernstig de mogelijkheid om consumenten te laten betalen voor content die op andere plekken gratis te 'verkrijgen' is. Al was het maar via het (illegaal) kopieren van cd's. Zoals gezegd, niet goed te praten, maar het gebeurt in de praktijk op grote schaal. Zoals iedereen in deze branche zal weten. In ieder geval: veel succes met de abonnementen. We kijken met belangstelling naar de resultaten!

menno

beste mauriceIk was afgelopen donderdag op een bijeenkomst waar over het fenomeen napster/internet en de platenindustrie (vertegenwoordigd door hoge piefen van BMG en BumaStemra) werd gesproken en ik was eerlijk gezegd geschokt over het feit dat deze mensen werkelijk geen flauw benul hebben van de werkelijke kracht van internet. De meneer van BMG was er van overtuigd dat zij met betaaldiensten (dat platform met oa realnetworks) de illegale initiatieven uit de 'markt' kunnen drukken. vriendelijke groetmenno

igor verhoeven

Leuke reacties waar ik het roerend mee eens ben. Er is geen ruimte voor betaalde muziek via internet op grote schaal. Daar kan RealNetworks noch BMG iets aan veranderen. Mensen willen een concreet product of dienst.Voor promotie van fysieke producten zijn er grote mogelijkheden. De meeste congressen en bijeenkomsten over dit onderwerp komen echter uit op hetzelfde euvel: de muziekindustrie heeft niet tijdig geanticipeerd op de mogelijkheden van internet en zit nu vast in een web van belangenconflicten: artiesten vs maatschappij, global strategy vs nationale aanwezigheid, distributieafspraken vs internet verspreiding, beveiliging vs productiekosten, retail vs etail, digitaal vs analoog, mp3 vs recordable vs cd: kortom ze weten het niet meer. Hetgeen zich overduidelijk manifesteert in afwachtendheid, onwetendheid, gebrek aan lef en dus ontwijkende afspraken in vage en onduidelijke samenwerkingsverbanden in plaats van een cooperatieve houding tav allerlei initiatieven die de omroep en retail inmiddels in de winkels en op internet ontplooien. Terwijl internet als platform, muziek an sich een goede dienst bewijst zolang het kan en mag, verknoeit de officiele industrie haar nieuwe mogelijkheden door krampachtig te blijven proberen haar machtspositie in de distributieketen vast te houden cq te versterken. Een geregelde wereldwijde distibutie van top muziek via internet lijkt nog ver weg. Hiervoor zijn er nog te veel vragen onbeantwoord. Ondanks alle geruchten. Tot die tijd lijkt de toonbank met echte (vreemd genoeg nagenoeg niet beveiligde producten) het beste alternatief. Gelukkig kun je steeds meer singles en interessanter: backcatalogus, wel op korte termijn on demand laten streamen, branden of downloaden in de winkel of kiosk waar beveiliging lokaal goed geregeld kan worden. Stand alone gebeurt dit al. En vooraf orderen via internet lijkt maar een klein sprongetje weg. Wij regelen dat wel.

Rene Scholte

Er is software waarmee je zonder dat dat getraceerd kan worden, bestanden uit kunt wisselen met anderen. Ging het met drugs ook niet net zo? Je perst het eerst de illegaliteit in en als je er geen greep meer op hebt legaliseer je het om het te kunnen controleren? De moraal van dit verhaal? De muziekindustrie moet zelf met initiatieven komen en niet ten strijde trekken. Enemies? If you can't fight them, join them.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond