Deel dit artikel
-

MVNO versterkt kansen met eigen toestellen

Winkelketen ALDI vergroot zijn greep op de Nederlandse mobiele markt met naast eigen abonnementen ook eigen toestellen. De hardware werd geleverd door Ambiance Technology.

ALDI TALK, de mobiele telefonietak van de Duitse winkelketen, kondigde vorige week naast nieuwe telefoonabonnementen ook eigen toestellen aan. Het gaat om drie verschillende simlockvrije telefoons, waaronder een social media messengerphone met qwerty-toetsenbord en een dual simslot. Ook wordt een USB-webstick aangeboden waarmee niet alleen mobiel internet mogelijk is, maar waarmee ook via de laptop kan worden gebeld.

In 2005 startte ALDI TALK in Duitsland met de verkoop van prepaidnummers en beltegoedkaarten. In 2007 startte het bedrijf ook in België en in juli 2009 in Nederland met goedkope abonnementen voor het netwerk van KPN.

ALDI TALK is echter de eerste Nederlandse MVNO die specifiek eigen toestellen lanceert. Die heeft het Nederlandse bedrijf Ambiance Technology voor de winkelketen gemaakt.

“De meeste MVNO’s leveren bestaande toestellen van Nokia of Samsung, en onderscheiden zich daarin nauwelijks”, zegt directeur Eric Schouten tegen Emerce. “Voor ALDI hebben we producten ontwikkeld met eigenschappen die je elders weinig vindt.”

Zijn bedrijf begon ooit als importeur van Aziatische consumentelektronica, maar de laatste jaren laat het bedrijf eigen ontwerpen maken in Azië. In 2010 was hij de eerste met een tablet waarop Windowssoftware draaide.

Ambiance Technology is in Europa vooral bekend als mobiele telefoonleverancier, gespecialiseerd in Dual SIM oplossingen. “Die leveren we onder meer aan Rusland”, zegt Schouten. “Daar heb je veel regionale telecombedrijven die geen nationale dekking hebben. Als je op reis gaat, kun je de tweede SIM gebruiken.”

Inmiddels heeft het bedrijf ook een zogenoemde MiFi-ontvanger ontwikkeld voor AT&T in de VS. Zo’n apparaat zet een 3G- of 4G-signaal voor de mobiele telefoon om in een WiFi-signaal dat door meerdere gebruikers kan worden gedeeld.

Schouten hoopt vooral meer MVNO’s te interesseren voor zijn producten. “Over het algemeen doen wij voorstellen binnen de budgetten die beschikbaar zijn.”

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond