Deel dit artikel
-

MWC: Discussie over privacy mobiele reclame blijkt lastig

Mediabureaus, telecom- en internetbedrijven hebben moeite om de privacygrenzen van mobiele reclame te definiëren.

Dat bleek vanmiddag op het Mobile World Congress http://www.mobileworldcongress.com/ tijdens een paneldiscussie over gepersonaliseerde reclame en de bijbehorende privacygrenzen van de mobiele internetter.

“Geen commentaar”

Onder voorzitterschap van Nancy Hill, van de Amerikaanse adverteerdersclub AAAA, slaagden vier panelleden er niet in te definiëren wat de term ‘transparantie’ moet inhouden. Dat is noodzakelijk omdat behalve op het vaste web ook steeds meer bedrijven klantgegevens verzamelen en gebruiken via mobiel internet.

De panelleden waren het met elkaar eens dat ze ‘absoluut transparant’ moeten zijn in hun activiteiten naar de consument. Evenzeer was er consensus over het feit dat privacy op mobiele apparaten beter moet worden beschermd vanwege de nog intiemere relatie met de telefoon dan met de pc.

Geen van panelleden wilde echter aangeven wat dat concreet betekent. Anand Verma, van reclame- en communicatienetwerk Mediabrands Ventures (Interpublic), onthield zich van commentaar toen hij werd gevraagd welk advies hij zijn klanten geeft op het gebied van privacy in de mobiele omgeving. “Geen commentaar”.

De andere panelleden weigerden ook in te gaan op de vraag via welke middelen de consument kan zien welke data over hen wordt verzameld, of en hoe ze die kunnen bewerken en eventueel downloaden of weggooien.

Angst dwingt tot zwijgen

Evenmin nam Hill noch haar vier gasten de gelegenheid om het onderwerp ‘duur van permissie’ aan te snijden. Bedrijven mogen immers enkel persoonsgegevens verzamelen na expliciete toestemming van de klant. Hoe lang die permissie mag gelden en of het nuttig is om verouderde data weg te gooien bleek een te heet onderwerp om aan te pakken. Zelfs het item ‘reminders sturen over privacy-instellingen’ kon niet worden besproken.

Google bewijst dat het in de praktijk de enige is die zich zichtbaar inspant om transparant te zijn. Wie dat wenst kan om de zoveel weken e-mail ontvangen met informatie over zijn privacystatus. Het bedrijf vertelt via welke diensten iemand persoonsgegevens deelt en met wie in de buiten hij informatie deelt. Daarbij krijgt de Google-klant met een muisklik de gelegenheid om de daartoe verleende toestemming in te trekken en historische persoonlijke informatie te verwijderen.

De angstige en ontransparante houding van het panel werd nogmaals duidelijk toen uit het publiek werd gevraagd wie de kwaadwillende actoren en wat de privacyschendende praktijken zijn in het mobiele ecosysteem zijn. Die vraag werd door voorzitter Hill ontweken met: “Dat kunnen we niet zeggen omdat we dan rechtzaken aan ons broek kunnen krijgen”.

Deelnemers aan de paneldiscussie: Ian Carrington (Google), Tanya Field (O2), Hani Ramzi (Alcatel Lucent), Anand Verma (Mediabrands Ventures) en Mihir Shah (Groupon).

Foto: Zawezome (cc)

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond