Deel dit artikel
-

‘MySpace grootste internetsite van Amerika’

Het Amerikaanse sociale netwerk MySpace, dat ook intrede in Europa wil maken, is de grootste website van de Verenigde Staten. De profielensite van uitgever News Corp. laat Yahoo en eBay achter zich. MySpace heeft in groeiende mate te kampen met malafide praktijken. Spam is het nieuwste verschijnsel dat het netwerk tergt.

Dat blijkt uit cijfers die meetbedrijf Hotwise publiceert aan de hand van metingen bij internetproviders. Het sociale netwerk MySpace trok in de eerste week van juli 4,46 procent van alle webbezoeken naar zich toe. Yahoo Mail is de nummer twee van de Amerikaanse markt en verwerkte 4,42 procent van de bezoeken. Het is voor het eerst dat MySpace in de periode van een week meer bezoeken heeft dan Yahoo Mail.

Hotwise keek enkel naar afzonderlijke webdiensten. Als alle webdiensten en portaalsites van Yahoo en Microsoft bij elkaar worden opgeteld zijn deze twee bedrijven groter, met respectievelijk 10 procent en 5,2 procent van alle Amerikaanse sitebezoeken. In termen van unieke bezoekers is MySpace de nummer 6 van de markt, na Yahoo, de Time Warner-sites, Microsoft/MSN, Google en eBay.

Geruchten onder en over miljoenen

Sociaal georiënteerde sites zoals bijvoorbeeld Flickr, YouTube en MySpace ontpoppen zich tot 'hits' op het web. Honderdduizenden zo niet miljoenen veelal jongere gebruikers schrijven zich erop in.

MySpace werd in juli 2005 overgenomen door News Corp., een van ’s werelds grootste uitgevers, voor 580 miljoen dollar. De uitgever wil de site gaan gebruiken om meer verkeer naar zijn andere online uitgaven te genereren.

Eerder deze week stak het gerucht de kop op dat British Telecom de profielensite Bebo had willen kopen voor ruim een half miljard dollar. BT ontkent categorisch dat ze überhaupt in gesprek is geweest met het internationaal gerichte Bebo.

Eind vorige maand werd bekend dat MySpace ook de Europese markt naar zich toe wil trekken. Deze zomer gaat de profielensite van start in 11 landen, waaronder Frankrijk en Duitsland. In Engeland is MySpace reeds actief.

Ook spammers hebben vrienden

Met de belangstelling van consumenten groeit ook de interesse van spammers voor sociale netwerken. Dat signaleert beveiligingsbedrijf MessageLabs. Onderzoekers van het bedrijf constateren dat spammers naast e-mail ook steeds vaker weblogs spammen en datzelfde storende reactiegedrag nu ook kopiëren naar profielensites.

Het spammen van MySpace-profielen houdt in, dat spammers commercieel georiënteerde boodschappen achterlaten op het profiel van hun doelwitten. Het plaatsen van de reacties is een geautomatiseerd proces. Computerprogramma's maken meerdere MySpace-accounts aan en voegen vervolgens andere spamaccounts en gewone gebruikers toe aan hun vriendenlijst. Daarna vervuilen ze de reactiepanelen van bonafide gebruikers. Volgens Messagelabs kunnen de spammers exact bepalen wie van welk geslacht, leeftijd of woonplaats de berichten moet ontvangen.

Een eenvoudige webzoekopdracht leidt al snel tot spamprogramma´s als Friendbot en AutoAdder,

De Amerikaanse journalist Andrew Phelps publiceert op zijn weblog een voorbeeld van MySpace-spam. Search Engine Lowdown stelde een lijst met karakteristieken samen waarmee te beoordelen is of een online een verdacht (spam)profiel is.

Geraffineerder zijn de acties van Sony-platenuitgever Epic. Volgens dit weblog was Sony onlangs op zoek naar internetgebruikers die tegen betaling reacties op profielen moesten achter laten, om via de MySpace-achtige sites beginnende bands uit de Epic-stal te promoten.

Nederlands grootste profielensite, Hyves.nl, lijkt volgens de berichten in het discussieforum weinig tot geen last van spam te hebben.

Deel dit bericht

1 Reactie

Erwin van Lun

Uiteindelijk wordt spam software zo krachtig dat er geen spamfilter meer tegen bestand is. De enige oplossing is dan registratie van leden. Omdat zelfs dit proces automatisch kan verlopen (de zgn CAPTCHA letters verliezen binnenkort hun kracht; spam software kan ze dan zelfs beter lezen dan gewone mensen), is authenticatie nodig: het bewijs dat iemand is wie die zegt dat ie is. In Nederland zou DigID wel eens de oplossing kunnen worden. De overheid helpt dan met de identificatie. Net als nu in de fysieke wereld het paspoort is bij het openen van bankrekeningen. Sociale netwerken zullen echter de wens om 'anoniem' rond te zwerven respecteren en de gebruiker mag een pseudoniem aanmaken. De echte identiteit is dan echter wel bij het sociale netwerk (of welk merk/site dan ook) bekend.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond