Deel dit artikel
-

“N-Gage zal vooral volwassen gamers trekken”

N-Gage, Nokia's nieuwe toestel voor mobiel gamen, zal vooral volwassen gamers trekken. De Gameboy van Nintendo, hét grote succesnummer voor portable gamen, is juist voor kinderen en jongeren interessant. Dat stelt Forrester Research. Het bureau verwacht dat Nintendo en Sony zullen terugslaan na het uitbrengen van de N-Gage.

Nokia, dat de N-Gage afgelopen week in Londen presenteerde, wil het toestel voor mobiel gaming in het vierde kwartaal van dit jaar wereldwijd op de markt brengen. Het apparaat, een soort kruising tussen Nokia's 5520 teksttelefoon en een Nintendo Game Boy Advance, heeft verwijderbare geheugenkaarten en is geschikt voor multiplayer gaming via publieke mobiele netwerken en Bluetooth.

Nokia zal met de N-Gage de strijd aanbinden met Nintendo, de marktleider voor portable games. Forrester Research verwacht dat de N-Gage vooral volwassen gamers aan zal trekken. Waar Sony's Playstation steeds oudere gebruikers heeft, worden die van Nintendo's Game Boy alleen maar jonger. Was in 1992 29 procent van de Gameboy-spelers jonger dan 12 jaar, inmiddels is dat 40 procent. De oudere incidentele gamer, die begin jaren negentig de Gameboy gebruikte (vaak een zakenreiziger) kan volgens Forrester de harde kern gaan vormen van het N-Gage publiek.

Een tweede doelgroep van de N-Gage is wat Forrester de 'fun fanatics' noemt: jonge, veel-uitgevende, entertainment-verslaafde mobiele junkies. Die hebben vaak al een Gameboy, maar kunnen ook verleid worden de N-Gage aan te schaffen, denkt het onderzoeksbureau. Dat zal dan gaan op basis van toegevoegde waarde, want een device dat Bluetooth en gsm combineert zal nooit onder de prijs van 100 euro kunnen duiken die de Gameboy (waarvan er 140 miljoen zijn verkocht) momenteel kost. Tenzij de operators de N-Gage gaan subsidiëren, wat in het huidige klimaat niet mag worden verwacht.

De N-Gage heeft goede kansen een succes te worden, meent Forrester. Voorwaarde is wel dat Nokia veel game-business expertise in huis haalt. Anders dreigt het lot van eerdere devices die de Gameboy naar de kroon wilden steken, maar faalden: de Neo-Geo Pocket, de Gamepark GP32 en diverse devices van Sega. De business logica van de gameswereld, de retailuitdagingen en de gamers zelf vormden voor de Finnen tot voor kort een terra incognita. Inmiddels heeft Nokia via contracten met Eidos (de makers van Tombraider), Sega en Taito de nodige kennis in huis gehaald.

De concurrentie zal niet stilzitten, meent Forrester. Sony Ericsson staakte in voorjaar 2001 Red Jade, zijn project voor een mobiel gaming-telefoon. Daarmee had de techniek van Ericsson en de immense games-verzameling van Sony kunnen worden gecombineerd. Sony komt nu dit jaar met zijn eigen apparaat, verwacht Forrester . Ook voorzien de onderzoekers dat Nintendo terug zal slaan. Wanneer het conservatieve bedrijf een eigen business model voor mobiel gamen op de rails heeft, zou het een volgende generatie wireless Game Boy op de markt brengen, gebundeld met een mobiele dienst onder eigen label.

De potentiële markt voor mobiele games is groot: een kwart van alle Europese huishoudens heeft een draagbare game-device in huis, maar 72 procent van alle Europese volwassenen bezit een mobieltje. Forrester verwacht dat de Europese markt voor mobiele games in 2005 135.000 gebruikers telt. Voorlopig zullen sms en wap de dominerende technologieën zijn, vanaf 2005 zal echter Java aan een opmars beginnen, denkt Forrester.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond