Deel dit artikel
-

NAIT ging failliet wegens gebrek aan strategie

Investeringsmaatschappij Amstelvision heeft de informal investors van New Amsterdam IT group nog geprobeerd mee te krijgen voor verdere investeringen. Afgelopen week ging NAIT failliet. De aandeelhouders vonden de breedbandtoepassingen van NAIT heel mooi, maar een positieve cashflow bleek te ver weg.

Volgens Ken Sugarman, tot afgelopen juni de marketing director van NAIT, was de visie van het bedrijf ook veel te breed uitgewaaierd. "Het is nooit duidelijk geworden waar het bedrijf heen wilde. We hadden teveel ijzers in het vuur, en er was geen duidelijke focus op één bepaalde strategie. "We were all dressed up, but had nowhere to go."

Sugarman is een jaar bij het bedrijf geweest, maar kwam niet aan marketing toe. "Er was simpelweg niks te marketen. Ik hield me bezig met de ontwikkelingen van breedband. Maar daar waren we blijkbaar te vroeg mee. We moesten directies aan de hand meenemen langs alle mogelijkheden. Eigenlijk moesten we een stapje terug doen, maar dat was vooral voor Robert Koumans (CEO) heel moeilijk."

Sugarman ontkent dat hij opstapte vanwege de slechte financiele positie van NAIT. "Toen ik daar wegging was daarvan nog geen sprake." Nu is Sugarman werkzaam bij het oorspronkelijk Zweedse Kamera , dat ook in breedband doet.

Investeerders begrepen het idee van breedband wel, maar winst was ver weg, zegt Sugarman. Dat bevestigt Hans Smink, woordvoerder voor Amstelvision. "Amstelvision heeft nog de nek uitgestoken voor het bedrijf, maar de aandeelhouders hebben met bloedend hart gemeld dat ze eruit stapten. Het breedband-concept kwam blijkbaar te vroeg." Ook het nerveuzere investeerdersklimaat heeft bijgedragen aan het uitstappen van de investeerders, denkt Smink. Ook moest er maandelijks een flink bedrag in, zegt hij.
Amstelvision zit zelf voor enkele procenten in NAIT, en fungeerde als plaatsingsbureau: het zocht de financiers, voor de rest allemaal informals, bij elkaar.

Deel dit bericht

7 Reacties

Cor Knops

Ja, ….. Halloooooooooooh, Logisch toch ? Snapt nou niemand meer dat er alleen maar in lucht geïnvesteerd wordt ? Kijk eens naar de site van Nieuw Amsterdam…. prachtig mooi, maar na twee doorkliks zie je dat het alleen maar een idee is (was?).Hallo investeerders: geef je geld pas uit als er echts iets te vermarketen (excusez-le-mot) is….. ©O®. 

Cor Knops

Bijna vergeten: Burnrate….. Leuk zo'n bedrijf opzetten met alleen maar ideeën maar geen concreet produkt. Leuk om investors om de tuin te leiden en om te zeggen dat een burnrate van 1 miljoen per maand zo gek nog niet is. Leuk om daarna te zeggen dat het allemaal ligt aan de niet-bereidheid van de markt…………. ©O® Cor Knops 

Jonathan Marks

No vision = no hope. Part of the problem has been defining broadband. It is no good making complicated interactive product when the bandwidth is around 400 kb/sec. There is no emotion left in a moving postage stamp. Perfect example of greed not need. Oh well!

Menno jan Janssn

JAMMER

Maarten Aarts

'Leuke' bijdrage van meneer Sugarman, jammer alleen dat hij zelf niet verder is gekomen in zijn periode bij Nait dan een klein stukje in de eerste Vecai Breedband monitor.Juist bij een organisatie als Nait kan een marketeer zich uitleven. Hij heeft wel gelijk dat een focus strategy het voor de marketeer makkelijker maakt, maar daarmee wil het niet zeggen dat er niets te marketen viel bij Nait. Overigens is een passieve marketing strategie in deze opstart-/ marktopvoedingsfase geen slechte. Meneer Sugarman heeft een kans laten liggen om de nauwelijks aanwezige marketing aspecten binnen Nait op te vatten als een kans, waarbij hij zich had kunnen ontplooien als brandbuilder. Gezien het resultaat van zijn werk dat ik vanaf juli bij Nait ben tegengekomen (welk resultaat) vind ik het dan ook een laf stuk van de heer Sugarman. Ik krijg de indruk dat geven van informatie omtrent het faillissement van Nait een protectionistische maatregel is, aangezien hij op zijn c.v. toch marketing manager Nait heeft staan…

Paul T

Spijtig verhaal, maar geen revenue is geen geld vandaag. Kan er iemand vertellen wat de omzet was van Nait over de laatste 24 maanden, gewoon om eens te weten hoe groot de zeepbel was die ontploft is?Ik heb vorig jaar geprobeerd om de situatie te doorgronden, maar kreeg geen info, en alleen de boodschap dat ik 2 miljoen gulden kon investeren voor 2% van de aandelen. Aangezien ik net een startup had verkocht die gestart was met 2 mensen en sites bouwde voor 10-50k, vond ik het heel arrogant om zo lichtjes over 100 Miljoen gulden te spreken, zeker zonder revenue. Ook het idee van de "informal" investors vond ik raar, ik voelde me niet goed in een dergelijke no input, no feedback situatie. Over de bemerkingen van de Heer Aarts kan ik heel bondig zijn, ze hadden beter eerst getracht om klanten te winnen, en dan kan je budgetten opzij zetten om marketing te gaan doen. Brandbuilding has been the worst dotcom focus idea…   

Phillip Actort

typisch; incompleet idee in een markt die er niet klaar voor is en een "plaatsingsbureau" die voor geld moet zorgen. Let's get serious: zo kun je toch geen zaken doen? En nu maar afwachten hoeveel van die net gefunde DSLproviders hier in NL dezelfde kant op gaan (want dat gaan ze; op breedband in dit kikkerlandje lijkt een soort vloek te rusten),

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond