Deel dit artikel
-

Napster presteert beter dan verwacht

Ondanks een oplopend verlies heeft Napster een beter kwartaal achter de rug dan door analisten was voorzien. De omzet steeg met 167 procent. Napster verwacht veel van de joint venture die het is gestart voor Napster Japan, maar gelijktijdig opende grote concurrent iTunes daar ook een filiaal.

Napster verkoopt muziekdownloads via abonnementen maar ook ‘los’. De abonnees zijn goed voor 82 procent van de omzet, zo bleek uit de cijfers voor het tweede kwartaal. Napster zag het aantal abonnees groeien van 356 duizend naar 402 duizend. Analist Gene Munster van Piper Jaffray vond dit tegenvallen, zo vertelde hij Reuters. “De verkoop à la carte maakte dit echter weer goed”, zo constateerde hij.

Napster leed een verlies van 19,9 miljoen dollar, tegenover een verlies van 2,6 miljoen dollar in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De omzet groeide met 167 procent, naar 21 miljoen dollar. De resultaten waren echter beter dan vooraf gedacht door analisten. Zij gingen uit van een verlies van 61 dollarcent per aandeel (werd 46 dollarcent) en een omzet van 19,9 miljoen dollar (was 21 miljoen dollar).

Napster is ook samen met Tower Records het filiaal Napster Japan gestart, waarin Tower Records de overhand heeft. Napster zegt veel te verwachten van de uitbreiding naar Japan. Napster-ceo Chris Gorog: “Het zal Napster naar een hoger niveau tillen. Samenwerken met Japan’s belangrijkste muziekretailer zorgt ervoor dat Napster een massapubliek bereikt in Japan met een service die zorgvuldig is afgestemd op de Japanse smaak en ook rijk gevuld met Japanse muziek.”

Gelijktijdig startte ook iTunes met een Japans filiaal. iTunes Japan begint met meer dan 1 miljoen tracks, het prijsniveau ligt lager dan enkele belangrijke concurrerende diensten, zoals die van Sony. De laatste is marktleider in Japan op de markt voor MP3-spelers met Flash-geheugen. Volgens analisten heeft het lange wachten van Apple met een Japans filiaal Sony daartoe in staat gesteld.

Eerder deze week kwam de Nederlandse organisatie voor de entertainmentbranche NPVI met cijfers over de verkoop van muziekdownloads. In Nederland werden er in de eerste helft van dit jaar anderhalf miljoen tracks via internet verkocht, voor een gemiddelde prijs van 1 euro per stuk. Het aantal verkochte muziekdownloads ligt daarmee hoger dan het aantal cd-singles dat over de toonbank ging.

Deel dit bericht

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond