Narrowcasting: bijna 25.000 schermen in Nederland

In Nederland hangen, verdeeld over meer dan negenduizend locaties, bijna 25 duizend schermen die onderdeel zijn van een narrowcastingnetwerk. Mediamarkt is het bedrijf met het grootste aantal schermen: 4500 verdeeld over 21 locaties.
Het overzicht van Nederlandse narrowcastinginitiatieven is samengesteld door Hans-Peter Akkerman (narrowcasting.blieb), Fred Kuhlman (Nabb) en Ronald Dubbeldam (narrow-casting.nl). In juli 2006 publiceerden zij hun eerste inventarisatie.
Vorig jaar telden de samenstellers een stuk minder schermen, zo'n 16.000 op zesduizend verschillende locaties. De forse groei is volgens Akkerman deels te verklaren door betere beschikbaarheid van gegevens. "Toch zijn er flink wat nieuwe initiatieven te vinden in het laatste overzicht, zoals Veolia, RAI en Tenq," schrijft hij op narrowcasting.blieb.
De lijst is samengesteld op basis van publicaties, rechtstreeks beschikbare gegevens en reacties van mensen op het vorige overzicht. De schermen in voetbalstadions zijn door de samenstellers niet in de lijst opgenomen.
Meer dan honderd initiatieven
Op de lijst staan 104 narrowcastinginitiatieven, variërend van de Bijenkorf (12 locaties, 295 schermen) en Postkantoren (400 locaties, 1200 schermen) tot een klein initiatief als Saab Nieuwkoop (1 locatie, 1 scherm).
De samenstellers hebben 20 megaschermen op hun lijst gezet. Het grootste scherm hangt sinds enige maanden op het Rembrandtplein in Amsterdam.
Bij de nummer één positie van de Mediamarkt (vorig jaar ook de ‘winnaar'), plaatst Akkerman een kanttekening. "In het overzicht per aantal schermen blijft MediaMarkt op nummer één staan, maar opgemerkt moet worden dat de daar gebruikte schermen onderdeel zijn van de verkoopinventaris."
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond