Deel dit artikel
-

Nauwelijks interesse in podcasts Bos en Donner

Politieke podcasts zijn onder Nederlanders nóg minder populair dan podcasts in het algemeen. Eén procent van de Nederlanders heeft veel interesse in de podcasts van Wouter Bos en Piet Hein Donner. Dat blijkt uit onderzoek onder 421 Nederlanders.

“Wouter Bos wil de kloof tussen burgers en politiek verkleinen. Hij denkt kennelijk dat hij dat met podcasts kan doen, maar dat werkt niet. Via televisie en krant kom je nog steeds veel makkelijker met mensen in contact,” aldus UVA-promovendus Chris Aalberts, onderzoeker op het gebied van burgers en politiek. Hij leidde een onderzoek over podcasting en politici; studenten van de Haagse Hogeschool voerden de enquête uit. Van de respondenten, allen tussen de 18 en 65 jaar, beschikt 45 procent over een MP3-speler.

De bekendste ‘podcastende’ politici zijn Wouter Bos en Piet Hein Donner Uit het onderzoek blijkt dat vijf procent van de respondenten wel eens naar een podcast van één van deze mannen heeft geluisterd. De helft daarvan deed dit eenmalig. Vijf procent van de ondervraagde Nederlanders heeft veel interesse in podcasts in het algemeen; één procent heeft veel interesse in podcasts van politici. Nog eens een groep van 20 procent zegt politieke podcasts ‘enigszins interessant’ te vinden. Aalberts: “Mensen willen wel geïnformeerd worden over politiek, maar daar niet veel moeite voor moeten doen. Als je naar een podcast wilt luisteren, dan moet je daar nog te veel handelingen voor verrichten.”

De interesse in de podcasts zal toenemen als de verkiezingen naderen, is de verwachting van PvdA-webmaster Jan de Bruijn, die mede-verantwoordelijk is voor de podcast van Wouter Bos, Boscast FM. In de aanloop naar de landelijke verkiezingen in 2007, of eerder als het kabinet voortijdig valt, zal de partij meer aandacht vragen voor de podcast, vertelt De Bruijn. Het bezoek aan de website is in verkiezingstijd een keer zo hoog als in ‘normale tijden’. Bij de vorige verkiezingen had de PvdA-site dagelijks zo'n 40.000 unieke bezoekers, tegen 20.000 normaal.

De afgelopen twee weken is de live-stream van de podcast van Bos volgens webmaster De Bruijn 250 keer beluisterd. Hij heeft geen gegevens over het aantal downloads voor een MP3-speler. Uit het onderzoek van Aalberts blijkt dat veruit de meeste podcasts uitsluitend via internet worden beluisterd, namelijk 70 procent. Slechts 12 procent van de respondenten beluistert een ‘uitzending’ alleen maar op zijn MP3-speler; 18 procent gebruikt beide manieren.

“Het geloof in podcasting is helaas nog groter dan het feitelijke bereik,” geeft De Bruijn toe. Hij denkt dat het medium veel potentie heeft en dat het daarom zinnig is om er in te investeren. Het idee voor de podcast is volgens hem bij Wouter Bos zelf ontstaan. De eerste podcast ging op prinsjesdag 2005 online. De PvdA-lijsttrekker is samen met een persoonlijke medewerker verantwoordelijk voor de redactionele invulling van de podcast, terwijl De Bruijn zich bezighoudt met de technische kant.


Deel dit bericht

6 Reacties

Marco

[quote]De bekendste ‘podcastende’ politici zijn Wouter Bos en Piet Hein Donner. Uit het onderzoek blijkt dat vijf procent van de respondenten wel eens naar een podcast van één van deze mannen heeft geluisterd.[/quote] [quote]één procent heeft veel interesse in podcasts van politici. Nog eens een groep van 20 procent zegt politieke podcasts ‘enigszins interessant’ te vinden.[/quote] Dat zijn cijfers waar ‘Den Haag Vandaag’ alleen maar van kan dromen lijkt me…

Olivier

En wie waren die 421 respondenten? En daar hebben 5 % van geluisterd naar een podcast. haha, zoek voor de gein eens uit hoeveel Nederlanders er ooit een podcast hebben gehoord of uberhaupt het wordt kennen. Naar mijn idee heeft 99% van de Nederlanders nml nog nooit van Podcast gehoord (voor diegene die het niet weten een podcast is een mp3 uitvoering van tenenkrommende poging om radio te maken)

Wilco

Het grootste probleem van podcasting momenteel is inderdaad dat de kwaliteit vaak erg tegenvalt. Dit heeft tijd nodig. In de US zijn er – temidden van een hoop bagger – erg aardige podcasts rond vele uiteenlopende thema's te verkrijgen.  Dus betere podcasts = meer luisteraars = meer bekendheid = meer podcasters die geen IT achtergrond hebben = meer podcasters =  …het cruciaal zijn van het kaft van het koren scheiden, daar gaat het om.

Sacha Prins

"Nauwelijks interesse in Bos en Donner" Die titel had de lading nog beter gedekt.

O-Ishi

Podcast is radiomaken en radiomaken is een vak. Persoonlijke websites van "het volk" zijn er de afgelopen 10 jaar niet echt mooier op geworden. En dan zou "men" wel ineens leren hoe interessante radio te maken. Dat gaat dus niet werken. Over twee jaar heeft niemand het meer over podcasts. Als ik goede radio wil horen luister ik wel naar Radio1

Bas

Beetje jammer dat een initiatief als dat van Jan Marijnissen, die heel regelmatig geluidsfragmenten in zijn weblog opneemt, niet wordt meegenomen in zo'n onderzoek. Het heeft dan wel niet de naam podcast, maar het gaat juist om het feit dat er audio wordt aangeboden.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond