NBA start wekelijks sportuitzendingen in VR
De Amerikaanse basketballbond NBA gaat iedere week minstens één wedstrijd live uitzenden naar virtual reality-brillen. Het gaat om het hele seizoen 2016/2017.
De NBA is ’s werelds eerste sportorganisatie die zo groot uitpakt met virtual reality. Anders dan bij eerdere proeven met tennis en golf gaat het hier om een samenwerking die het hele sportseizoen duurt.
Niet iedereen kan de live beelden bekijken. Enkel wie een NBA League Pass heeft, een online kijkabonnement, én een speciale app en een VR-bril, kan zich vergapen aan de beelden die vanuit verschillende perspectieven worden geschoten.
De technisch partner in deze opstelling is het bedrijf NextVR. Dat specialiseert zich in het live uitzenden van sport- en muziekevenementen. VR staat in hun definitie voor 360 graden-video in combinatie met speciale grafische overlays. Sommigen zouden het liever augmented reality in live videostreams noemen.
Next VR’s opstelling werkt vooralsnog enkel met Samsungs Gear VR-bril. In de loop van het seizoen wordt het systeem breder compatibel.
Sportfans kunnen vanaf 27 oktober in VR basketballwedstrijden bekijken. De eerste uitzending is de wedstrijd tussen de Sacramento Kings en de San Antonio Spurs. Rond die tijd wordt ook het uitzendschema voor het hele seizoen bekend.
Tijdens de pauzes krijgen kijkers het entertainment te zien dat het publiek in de zaal ook ziet en beelden van achter de schermen. Er is vooralsnog geen sprake van commercialbreaks.
Een andere grote afnemer van NextVR’s diensten is concertorganisator Live Nation. Die is van plan om honderden concerten uit te zenden naar de moderne brildragers.
NextVR doorliep in augustus 2016 een tweede investeringsronde. Daarin haalde het tachtig miljoen dollar groeigeld op bij overwegend Chinese investeerders.
Plaats een reactie
Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond