Deel dit artikel
-

Neckermann: conversie 25 procent gegroeid

Sinds Neckermann een tool van Fredhopper heeft ingezet om het gedrag van de bezoekers aan de site te doorgronden, is de conversie met 25 procent toegenomen en doorgegroeid naar 6,3 procent. Dat maakte Jan Bosse, marketingmanager van Neckermann, eerder deze week bekend op een seminar van Lost Boys over 'guided selling'. Het aantal bezoekers aan de Neckermann-site is ook flink toegenomen, van 10 naar 13 miljoen per jaar.

In 2003 startte Neckermann de samenwerking met Fredhopper, met als doel het verbeteren van de conversie op de site. Fredhopper houdt onder meer bij wat de meest populaire zoektermen zijn op de site van Neckermann. In mei van dit jaar was de conversie zelfs 8,4 procent, meldde Bosse. “We kwamen erachter dat naarmate het bezoek toenam aan onze site, de conversie juist daalde. Dat tij hebben we met de hulp van Fredhopper kunnen keren.”

Voor Neckermann is de site belangrijk. 32 procent van de omzet wordt behaald via het kanaal internet, vertelt Bosse. Ter illustratie: concurrent Wehkamp behaalt meer dan de helft van zijn omzet via internet. De rest van de omzet van Neckermann komt uit het voice respons-systeem, via de telefoon en schriftelijk binnen. Maar het internetkanaal groeit volgens Bosse op dit moment het hardst. “We merken ook dat de telefoniste in plaats van een bestelloket steeds meer een verkoopster wordt die advies geeft.”

Verder hebben ze bij Neckermann gemerkt dat het integreren van zogeheten promo's in e-mail de clickthrough met maar liefst 40 procent verhoogt. “Dat is iets dat we op voorhand absoluut niet hadden verwacht.”
Volgens de marketingmanager van Neckermann is e-mail een van de andere pijlers onder de groei van de internetomzet. Het bedrijf beschikt over ruim 412.000 opt in-adressen waarvan er 162.351 ook gekoppeld zijn aan de database Neckermann. Hoewel e-mail een belangrijke pijler is voor Neckermann valt het Bosse op dat het aantal juiste e-mailadressen beperkt is als dat wordt vergeleken met het aantal correcte postadressen dat Neckermann heeft. 80 procent van de bestellers wordt ook gemailed door Neckermann.

Volgens Bosse gaat Neckermann de mensen die de site bezoeken ook meer cross- en upsellmogelijkheden bieden. Wie bijvoorbeeld een nieuwe zwembroek koopt bij Neckermann kan er dan voor weinig geld een handdoek bij kopen. Verder wil Neckermann klanten ook gaan belonen die meer dan een bepaald bedrag besteden. Wie meer dan 150 euro besteedt, krijgt daarvoor een attentie. Ook is Neckermann met behulp van Fredhopper van plan het klantgedrag nog gedetailleerder in kaart te brengen. 

Deel dit bericht

13 Reacties

D en G

Beetje raar hoe ze daar bij Neckermann denken.Bezoekers aantallen van 10 naar 13 miljoen. Dat zullen wel niet unieke bezoekers zijn. Ik zou meer geintereseerd zijn in het aantal unieke bezoekers dan het aantal bezoekers. Dan pas weet je echt wat je potentiele klanten bestand is.

JP

Ik ben met je eens dat voor het klantenbestand het aantal unieke bezoekers van belang zijn. Dit maakt op zich niet zoveel uit voor de conversie, als je ziet dat iemand 3 maal naar dezelfde zwembroek kijkt maar hem niet koopt dan wil je daar actie op ondernemen. Het moeilijke is om te bepalen dat een uniek adres 3 maal naar die zwembroek heeft gekeken.

Maarten

De link verwijst naar de vakantiesite. Denk niet dat jullie hiermee de crosselling van de zwembroeken bedoelen?

Jan de Vries

Neckermann gebruikt Moniforce WebAnalytics software, gezien de kwaliteit van die software zal het bepalen van de unieke bezoekers en de conversies wel goed zitten.

Peter Veldkamp-Steenhuis

Unieke bezoekers worden veelal op basis van een Persistent Cookie bepaald. In dat geval kan je precies zien wanneer iemand die zwembroek bekijkt en vervolgens koopt.

gerben

Ben benieuwd wat de collega Wehkamp hier van denkt…onlangs nog in het nieuws geweest met "tegenvallende" resultaten!? Lees ook:  http://www.dutchcowboys.nl/crossmedia/3284

daniel markus

De gerapporteerde conversie van 8% roept vragen op? Dit percentage is zo hoog dat het bijna onwaarschijnlijk lijkt. Over het algemeen wordt een percentage van 3% al als hoog ervaren. Mijn vragen zijn: Is dit conversie op sales of betreft het ook leadconversie, contact zoeken, selfservice of zelfs downloads? Verder lijkt het me boeiend om te weten wat er in de noemer van de ratio staat. Zijn dat alle 13 miljoen unieke bezoekers? Of betreft het de 412.000 gebruikers uit de opt-in database?  De 13 miljoen unieke bezoekers roept ook vragen op. Is dit aantal gecorigeerd voor het verwijderen van cookies? Wanneer dit percentage maandelijks 20% bedraagt -conservatieve schatting- dan moet je de maandelijkse gemeten unieke bezoekers delen door 1,2 om het werkelijke aantal te krijgen.  Accuraat meten van unieke bezoekers op jaarbasis is een illusie ook voor Moniforce. In dat geval moet een bezoeker een jaar lang zijn cookies hebben bewaard. Wie de onderzoeken van de laatste maanden een beetje paraat heeft zal weten dat dit niet mogelijk is. Om die reden meet je bij zeer grote nationale portals op jaarbasis ook altijd meer unieke bezoekers dan er Nederlanders zijn. Dat gegeven moet vragten oproepen.

Dr Mozes

Het lijkt inmiddels wel zeer interessant te zijn om maar wat getallen te roepen en deze enigszins in relatie tot elkaar te brengen, en dan noemen we dit ratio's. De kwaliteit van dit onderzoek roept wederom vragen op ! Het begint erop te lijken dat de de e-commerce websites weer gaan geloven in wild west onderzoeken, kwaliteit is wederom ver te zoeken. 40% hogere clickratio vanuit een email t.o.v van wat ? – van een aanbieding die vroeger € 1000 koste en nu gratis wordt aangeboden- 40% meer respons heeft ook zeker niet geleid tot meer single acces bezoek ?- waren het unieke responses. Wanneer gaat deze "echte" online marketeer zich focussen op kwaliteit of is Neckerman volledig afhankelijk van de Fredhopper en Moniforce kwaliteit. Waar zijn de realisten met realistische onderzoeken, 819.000 orders per jaar via internet is wel een knappe prestatie !

asdf

Ik zou ook beginnen met de DNS of andere hosting-opties goed in te stellen. Tik je Neckermann.nl in dan zit je standaard op de vakantie-site. Via Google (om maar een willekeurige te noemen) krijg je wel een keuze tussen vakantie en shop.

rob janssen

Ik zag net dat de vakantiesite Neckermann.nl volledig vernieuwd is. Ziet er in ieder geval frisser uit dan de vorige versie!

Stephan

Ik was totaal op het verkeerde been… Ik dacht eerst: "zo, zo, beginnen ze het eindelijk een beetje te snappen", maar toen zag ik dat het woordje "met" ontbreekt! Nog steeds maar 6,3%, het is dus een relatieve groei van 25%!! Nou, gefeliciteerd hoor! Ik snap echt niet dat marketeers nog met dit soort waardes weg komen. Op een besteding van zeg 100.000 euro verdwijnt ruim 90.000 in de plee..! Wanneer gaan we met zijn allen nou eens beseffen dat het echt veel beter kan en MOET. Maar dat vergt een toch wel iets andere mindset. Ik mag geloof ik hier geen reclame maken, maar als mensen geinteresseerd zijn in hoe het woordje "met" wel gebruikt kan worden hoor ik het wel…..

RpD2

De reacties van Dr Mozes en Stephan zijn begrijpelijk: dit artikel suggereert wat: "groei van 25% op conversie" (en dus time 2 celebrate: "juffrouw Jannie zorgt u voor gebak bij de koffie?") – maar we hebben het wel over een groei van 5,0% naar 6,3%. Cijfers voor groei op het gebied van interactive marketing (IAB en EIAA) liggen daar toch wel iets boven (ok: "laat dat gebak dus maar ff zitten, juffrouw Jannie!")Er worden veel vragen opgeroepen, zoals:- wat is de gemiddelde dealsize web vs catalogus- wat is de totale omzet; welk deel was target voor web?- is de gemiddelde dealsize voor web gestegen, gedaald, gelijk gebleven?- wat heeft het gekost om deze groei van 500.000 (5% van 10 miljoen) naar 819.00 (6,3% van 13 miljoen) te bewerkstelligen.- het liefste dit nog afgezet tegen de concurrentie zoals Wehkamp, Otto e.d. Oja, dit noemen we nog even geen 'benchmarking'.  Als er 'gain' is gerealiseerd is het aardig als dit op een inzichtelijke realistische manier kan worden onderbouwd – zoals het er staat, is het eerder cacaopoeder en zeker geen chocola.

Fred Hopper

Caveat emptor: Fred Hopper is technisch een onvolwassen pokken product.

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond