Deel dit artikel
-

“Nederland had meer Cyber Lions kunnen winnen”

Afgelopen week werden in Cannes de Cyber Lions uitgereikt voor beste online campagnes. Nederland won vijf van de in totaal 87 te winnen Cyber Lions. Emerce sprak over de Lions met Stephan Fellinger, onlangs uitverkozen tot Online Media Man van het jaar, die afgelopen week in Cannes was én met prijswinnend bureau Achtung, dat afgelopen week níet in Cannes was.

Euro RSCG 4D was vorige week met drie zilveren Cyber Leeuwen het best ‘scorende’ Nederlandse bureau. Het bedrijf won één keer met ‘Feel Volvo c70’ en twee keer met Nokia 20 Lives. KPN (‘Huis van Morgen’) en Achtung (‘Pakman’) wonnen beiden een bronzen Cyber Leeuw.

Volgens Stephan Fellinger had Nederland met meer inzendingen nog beter kunnen scoren in Cannes. “We moeten goed nadenken over hoe we kunnen stimuleren dat meer interactief werk wordt ingestuurd.” Dat zou volgens hem kunnen door een brug te slaan tussen de SpinAwards – De Nederlandse prijzen voor interactieve campagnes – en de Cyber Lions. Overigens won Euro RSCG 4D bij de SpinAwards goud met Nokia 20 lives.

In tegenstelling tot Euro RSCG 4D was prijswinnaar Achtung niet vertegenwoordigd in Cannes. “We steken liever energie in onze eigen klanten,” aldus directeur Dick Buschman van interactief bureau Achtung. “Natuurlijk is het een aardige plek om te netwerken, maar feit is dat daar vooral reclamebureaus zijn. Daar hebben wij niet zoveel aan.” Buschman zegt wel erg blij te zijn met de prijs voor ‘Pakman’, een campagne voor Suit Supply. “Het was onze enige inzending. Andere campagnes van ons zijn te Nederlands. Pakman bevat weinig tekst en is gebaseerd op een universeel principe.”

Fellinger bracht afgelopen week voor het eerst, als gast van hoofdsponsor MSN, een bezoek aan het jaarlijkse topevenement voor de reclamebranche.

Fellinger: “Het viel me op dat er veel over internet werd gepraat. Ook traditionele bureaus riepen dat interactiviteit een belangrijk onderdeel is van hun campagnes.” Tegelijkertijd constateerde Fellinger dat de presentatie van interactieve campagnes voor de Cyber Lions nogal te wensen over liet. “De commercials werden op een professionele manier getoond, op grote schermen, terwijl de internetcampagnes op papier werden getoond.”

Hij vult aan dat de interactieve campagnes, naast de presentaties ‘op papier’, ook te bekijken waren op computers. Fellinger: “In het begin van de week werkten de linkjes niet.”

Hij vindt het jammer dat de interactieve campagnes op zo’n manier worden getoond. “Als je de traditionele creatieven wilt overtuigen van de waarde van interactieve campagnes, dan doe je dat niet door interactieve concepten op papier te tonen.”

 

Deel dit bericht

2 Reacties

koningwoning

Een ding was duidelijk: de traditionele reclamebureaus denken nog steeds vanuit – wij moeten ze een verhaal voorleggen en zij moeten dat consumeren. De bureaus die het werkelijk begrijpen zijn die bureaus die inzien dat de consument degene moet zijn die vaandeldrager wordt van jou 'brand' – DAT is de grote opdracht voor de creatieven. Jullie hebben nu de tools daartoe…. make it happen!

Peter

Sinds Framfab onderdeel is van het Nederlandse Lost Boys heeft Nederland wel degelijk meer gewonnen. 2x een gouden cyber lion voor het werk dat ze voor Nike doen!

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond