Deel dit artikel
-

Nederland klaagt steeds meer online

De Nederlandse consument klaagt makkelijk en steeds meer over en tegen bedrijven op social media. Het aantal online klacht steeg afgelopen jaar met bijna de helft.

Inventarisaties door OBI4wan en Klacht.nl laten dat zien. De socialmediamonitor OBI4wan constateert dat het aantal online klachten met zeventig procent is gestegen, Klacht.nl zag het aantal klachten op zijn site met dertig procent groeien.

Een verklaring voor deze sterke stijging wordt niet gegeven, maar het ligt voor de hand dat het bedrijfsleven debet is aan deze ontwikkeling. Veel bedrijven hebben afgelopen jaren veel geïnvesteerd in hun socialmediakanalen en hun klanten zijn eraan gewend geraakt die te gebruiken, ook om te klagen.

De helft van de klachten komt via Twitter bij de ontvangen.

Foto: Mario Mancuso (cc)

Deel dit bericht

2 Reacties

Bert de Kujjper

Online klagen is lekker laagdrempelig. En de Nederlander is bovenal een klager. Wel voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, maar tegelijkertijd een premium service of product eisen. Eisen, zijn we ook erg goed in.

Het eerste wat de klagende Nederlander doet is compensatie eisen. Denken overal recht op te hebben. Zie Ziggo de afgelopen week. Natuurlijk, even geen internet is vervelend. Maar als je dan de reacties op de sociale media voorbij ziet komen. Daar lusten de honden geen brood van. En als iemand de boel voorzichtig probeert te nuanceren dan is hij meteen de sjaak. Niveau nihil.

Wat een volk.

K. Lager

..en veelal terecht ook.
Ga maar na: bedrijven hebben als hoofddoelstelling
1. de continuiteit van de eigen organisatie. en daar is
2. (flinke) winst voor nodig (ge-eist door de aandeelhouders). en daar zijn dan weer
3. betalende klanten voor nodig. en daar is dus een (veelal inferieur en te duur)
4. produkt of dienst voor nodig.
Maw de prijs/kwaliteitsverhouding staat bepaald niet op No.1
Tel daarbij op de veelal moordende concurrentie en soms stevige olichopolieposities en zie het treurige resultaat qua prijs/kwaliteitsverhouding van veel diensten (of produkten)

Plaats een reactie

Uw e-mailadres wordt niet op de site getoond